Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-14, 13:55
  #1
Medlem
DrDoaks avatar
Jag vill gå någon yrkesutbildning som är max två år eftersom jag inte kan ta mer CSN.

I och med att jag är i den åldern när man börjat bli för gammal för att få en anställning så tänker jag att jag vill gå en utbildning som gör att man lätt kan starta eget eller frilansa - jag räknar med att aldrig kunna få en anställning.

Alternativ 2 år:
Applikationsutvecklare mobila enheter
Data Scientist
Front End Developer
Front end webbutvecklare
Frontendutvecklare
Javautvecklare
Mjukvaruutvecklare, inbyggda system
Moln- och virtualiseringstekniker
Systemutvecklare .NET
Systemutvecklare inriktning säkerhet
UX Designer
Webbutvecklare inom .NET
Webbutvecklare inriktning e-handel

Alternatic 1,5 år:
Objektorienterad programmering med AI-kompetens
Programmerare iPhone och Android

Vilka av dessa alternativ tycker ni att jag ska välja?

Ifall det finns möjligheter till svartjobb så är det ett stort fett plus!!
Citera
2022-01-14, 14:03
  #2
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Data Scientist

Har du mycket matteskills? Data Science är typ mer matematik och statistik än programmering. Jag kommer läsa till något liknande och det tar 5 år på universitet att bli en data scientist.
Citera
2022-01-14, 14:05
  #3
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Har du mycket matteskills? Data Science är typ mer matematik och statistik än programmering. Jag kommer läsa till något liknande och det tar 5 år på universitet att bli en data scientist.
Jag har läst Ma 4 på Komvux - tyckte det var extremt lätt.

5 år kan jag inte gå på CSN. Åh gud jag önskar jag vore 20 igen och saknade studieskulder.

Var jobbar man som data scientist? Stora bolag? Banker? Tänker du bli anställd eller ska du konsulta?
Citera
2022-01-14, 14:09
  #4
Medlem
george.sthlms avatar
Seriöst, dom " yrkesutbildningarna " som räknar upp ger dej examensbevis från vad då ?
Jensens gymnasium ?

Jag säger inte att utbildningen är värdelös men examen du får är inte värt något.

Det du lärt dej kan jag plocka in 2 Indier som gör det för halva priset dubbelt så snabbt.
Citera
2022-01-14, 14:11
  #5
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Seriöst, dom " yrkesutbildningarna " som räknar upp ger dej examensbevis från vad då ?
Jensens gymnasium ?

Jag säger inte att utbildningen är värdelös men examen du får är inte värt något.

Det du lärt dej kan jag plocka in 2 Indier som gör det för halva priset dubbelt så snabbt.
Ja, det är Jensen och liknande.

Jag kan inte gå någonting längre på högskola eller universitet, så det är inte ett val.
Citera
2022-01-14, 14:24
  #6
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Ja, det är Jensen och liknande.

Jag kan inte gå någonting längre på högskola eller universitet, så det är inte ett val.

Ok

Jag är ERP konsult och jobbar nästan uteslutande med SAP ( annars Oracle )
I mitt gebit skulle vi inte kunna ta in dej som en del i ett projekt.
Kunderna betalar höga timpriser och har orealistiska krav på genomförande och hastighet.

Jag tror att arbetsmarknaden för någon med denna utbildning kan finnas inom kommunal verksamhet,
ideella föreningar / facket etc. Dom brukat ha mindre krav på konsulter och betalar sämst.
Citera
2022-01-14, 14:48
  #7
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Jag har läst Ma 4 på Komvux - tyckte det var extremt lätt.

5 år kan jag inte gå på CSN. Åh gud jag önskar jag vore 20 igen och saknade studieskulder.

Var jobbar man som data scientist? Stora bolag? Banker? Tänker du bli anställd eller ska du konsulta?

Vet inte riktgt, jag har sett att alla möjliga företag söker data scientists nu för tiden, t om företag som typ Ica. Jag kommer förmodligen läsa mot bildanalys och kommer då förmodligen jobba inom industrin på något sett.

Angående vad "george.sthlm" så är det bullshit. Jag känner flera som gått YH:ar i programmering och samtliga har bra jobb med bra lön. En polares storebrorsa sadlade om till någon slags Java-utvecklare i sen ålder och efter tio år drog han in 50 papp i månaden.
Citera
2022-01-14, 14:59
  #8
Medlem
Om du ska starta eget så krävs det att du har någon form av spetskompetens som är svår att få tag på. Knappast något du får på en 2årig utbildning.
Citera
2022-01-14, 15:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Vet inte riktgt, jag har sett att alla möjliga företag söker data scientists nu för tiden, t om företag som typ Ica. Jag kommer förmodligen läsa mot bildanalys och kommer då förmodligen jobba inom industrin på något sett.

Angående vad "george.sthlm" så är det bullshit. Jag känner flera som gått YH:ar i programmering och samtliga har bra jobb med bra lön. En polares storebrorsa sadlade om till någon slags Java-utvecklare i sen ålder och efter tio år drog han in 50 papp i månaden.

Efter 10 år? Det var ingen vidare bra löneutveckling.
Citera
2022-01-14, 15:21
  #10
Medlem
Vad har du för tidigare erfarenhet?
Citera
2022-01-14, 15:21
  #11
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Efter 10 år? Det var ingen vidare bra löneutveckling.

Nu lever vi i verkligheten och inte på flashback där alla tjänar 100 000 i månaden. Genomsnittlig lön för en utvecklare i Sverige är 43 100 kr.
__________________
Senast redigerad av nordicwrath 2022-01-14 kl. 15:24.
Citera
2022-08-04, 01:27
  #12
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AchtungFizen
Vad har du för tidigare erfarenhet?
Ingenjör inom bygg samt diverse svartjobb.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback