Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-15, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Det är skillnaden mellan tråkiga fonder och spännande aktier. Fonder är 1000 x säkrare men du få sällan den där jätteökningen i värde under ett års tid som en enskild aktie kan få. Däremot under 5-10 år. Du slipper risken att torska 90% av värdet dessutom (tills marknaden kraschar, vilket den alltid gör med jämna mellanrum)

Jag placerade primo 2022 mina pengar i fonden USA Growth kursen har sen sjunkit från 200 till 140.
Citera
2022-09-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleasureBox
Det är inte ett lurendrejeri bara för att DU gör kassa investeringar!!!

Jag lever i ditt huvud räntefritt
Citera
2022-09-15, 13:37
Medlem
styckets avatar
Gambling
Citera
2022-09-15, 13:43
Medlem
PleasureBoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Jag placerade primo 2022 mina pengar i fonden USA Growth kursen har sen sjunkit från 200 till 140.

Hög risk på den på avanza. Står ju 7/7.

Kör en global indexfond istället
Citera
2022-09-15, 13:45
Medlem
PleasureBoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Jag lever i ditt huvud räntefritt
Du har förlorat stort. Nu är det dags att släppa ältandet. Inga mer trådar nu.

Kriga på
Citera
2022-09-15, 13:46
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.

Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?

Du har inte förlorat något för ens du verkligen säljer till det lägre priset.
Att aktier går ned är ingen nyhet och Avanza och Nordnet har stora VARNINGSTEXTER om att man faktiskt KAN förlora alla sina pengar då man handlar med värdepapper.

Om du verkligen bara satsat på en enda aktie så har du inte följt det gyllene rådet om att sprida riskerna.

Att ge sig in i vissa typer av aktier kan vara rena Ponzi bedrägerier och det är inte så ovanligt att det dyker upp "dröm scenarion" som en del pantade faller för via sig egen girighet efter mer pengar.

Så sitt i båten och avvakta och se hur din aktie utvecklar sig i framtiden.
Citera
2022-09-15, 13:49
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det jag menade är att man ska placera tryggt och långsiktigt på börsen i etablerade storbolag, inte gambla med förhoppningsaktker.

Om alla enbart skulle satsa på "gamla stabila företag" så skulle utvecklingen i samhället stanna av.
Vi behöver riskkapital och TS verkar ju vara en av dem som bidragit med lite riskkapital till sin omvärd.
Citera
2022-09-15, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du har inte förlorat något för ens du verkligen säljer till det lägre priset.
Att aktier går ned är ingen nyhet och Avanza och Nordnet har stora VARNINGSTEXTER om att man faktiskt KAN förlora alla sina pengar då man handlar med värdepapper.

Om du verkligen bara satsat på en enda aktie så har du inte följt det gyllene rådet om att sprida riskerna.

Att ge sig in i vissa typer av aktier kan vara rena Ponzi bedrägerier och det är inte så ovanligt att det dyker upp "dröm scenarion" som en del pantade faller för via sig egen girighet efter mer pengar.

Så sitt i båten och avvakta och se hur din aktie utvecklar sig i framtiden.

Tack för tipsen. Tyvärr är jag i en situation då jag kommer behöve likvidera en signifikant del av mitt innehav.
Har inte bara en aktie. Har även aktier som SBB, Ferronordic, Roblox, AMD och andra aktier jag är extremt mycket ner på. Har i princip bara riktigt stinkers köpt till på tok för högt värde.
Citera
2022-09-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleasureBox
Du har förlorat stort. Nu är det dags att släppa ältandet. Inga mer trådar nu.

Kriga på

Haha ja, har inte så mycket val än att kriga.
Citera
2022-09-15, 14:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Om alla enbart skulle satsa på "gamla stabila företag" så skulle utvecklingen i samhället stanna av.
Vi behöver riskkapital och TS verkar ju vara en av dem som bidragit med lite riskkapital till sin omvärd.

Om TS deltog i en emission så stödde han bolaget när det grundades eller fyllde på kassan, annars inte.

Volvo får inte en spänn om jag köper volvoaktier för en miljard.
Citera
2022-09-15, 14:16
Medlem
Citat:
Är detta vad du gör för att få upp din lilla kuk? Tönt.
Säger han som är pank lol 😂
Citera
2022-09-15, 14:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.

Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?

Kom igen nu, vad är det för bolag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in