2022-01-13, 15:58
Medlem
m11080s avatar
I juni uppdagades det att en lärare i Nordanstigs kommun skickat meddelanden av sexuell karaktär till högstadieelever. I samband med skolans utredning, framkom att flera tjejer blivit utsatta av samma lärare – redan för drygt tio år sedan.
Där finns också uppgifter om att läraren hotade med att sänka betyg om eleverna berättade att han kontaktat dem.
När det i slutet av juni i fjol kom uppgifter om att en lärare skickat meddelanden av sexuell karaktär till flera skolelever, inledde Nordanstigs kommun omedelbart en kränkningsutredning som följdes av beslutet att stänga av läraren.
Per Dahlström, kvalitetsansvarig i kommunen, utsågs till ansvarig för utredningen.
Uppgifterna som framkom i samband med den ledde till att läraren polisanmäldes.

https://www.helahalsingland.se/2022-...m-trakasserier

https://www.helahalsingland.se/story...d-7895787617e5

Är det någon som känner till något mer om detta (t.ex som känner något som blivit drabbad
och/eller bor i Nordanstig) Skulle vara väldigt intressant att få veta vem läraren är.
Citera
2022-01-13, 18:24
Medlem
H*ns-Er*k H*ll, aia.

Typisk alkad ensam snusk.
Citera
2022-01-13, 18:36
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdstenbock
H*ns-Er*k H*ll, aia.

Enligt sin Facebook lever han i en relation sedan ett tag tillbaka.

Han postar en hel del pk (som många här på FB skulle säga) inlägg bland annat ett om hur dåligt en skolchef skött kommunikation med en person....känns ju så där att han öppet kritiserar sin chef med tanke på vad han pysslat med men det är kanske just därför. Fick bita mig i fingrarna för att inte skriva nån syrlig kommentar på hans facebooksida men eftersom jag dels har ett på tok för officiellt eget konto och sen inte är säker på att det är rätt person så avstår jag.
Citera
2022-01-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdstenbock
H*ns-Er*k H*ll, aia.

Han har familj, inte ensam.
Citera
2022-01-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Enligt sin Facebook lever han i en relation sedan ett tag tillbaka.

Han postar en hel del pk (som många här på FB skulle säga) inlägg bland annat ett om hur dåligt en skolchef skött kommunikation med en person....känns ju så där att han öppet kritiserar sin chef med tanke på vad han pysslat med men det är kanske just därför. Fick bita mig i fingrarna för att inte skriva nån syrlig kommentar på hans facebooksida men eftersom jag dels har ett på tok för officiellt eget konto och sen inte är säker på att det är rätt person så avstår jag.

Han kanske kritiserar skolchefen och andra pga att, enligt vad jag hört från de i hans närhet, faktiskt bett om hjälp med sitt alkoholmissbruk vid flera tillfällen, både då för 10 år sen och rätt nyligen. Han ska bla för 2 år sedan (mer mindre var lite osäkert) gått till sin chef och berättar om sitt alkoholmissbruk. Kollegor till honom har sagt att det ska finnas en handlingsplan hos arbetsgivaren att följa då någon har ett missbruk men vad gjordes undrade jag...enligt handlingsplan skall provtagning/stickprover göras. Gjordes det? Hjälp med samtal, gjordes det? Hjälp med ev rehabilitering, gjordes det? Vad gjorde skolan för att hjälpa honom komma ur sitt missbruk?
Vad jag förstår utifrån artiklarna så är det alkoholen som är boven i allt det han gjort...att han drack utanför skoltid, tog kontakt med elever och skrev extremt olämpliga saker.

Kan det vara förför han kritiserar skolchefen, för att han inte får den hjälp som de skulle get honom? Jag vet inte, vet bara att alkohol kan förstöra så mycket och för så många och oftast inte bara för de närmaste...
Citera
2022-01-27, 17:23
Medlem
Jag är ganska säker på att det finns en äldre tråd om denne lärare och anklagelserna om att han skickat meddelanden med sexuellt innehåll till elever. Men jag lyckas inte hitta den gamla tråden. Någon som kan lokalisera den?
Citera
2022-01-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Jag är ganska säker på att det finns en äldre tråd om denne lärare och anklagelserna om att han skickat meddelanden med sexuellt innehåll till elever. Men jag lyckas inte hitta den gamla tråden. Någon som kan lokalisera den?

Det är nog denna tråden: (FB) Lärare skickade "sexmeddelanden" till högstadieelever, Gävleborg, juni 2021

Samma namn nämns i inlägg 8
Citera
2022-02-21, 13:24
Medlem
Är det inte lite märkligt att inga konsekvenser drabbar chefsnivåerna i den här UPPREPADE härvan?

Först och främst vill jag förtydliga att jag fördömer allt som läraren gjort, tycker det är synd att hans handlingar inte prövades rättsligt samt hoppas att han aldrig får ett jobb/uppdrag i närheten av barn igen. Mycket går att skylla på sjukdomen alkoholmissbruk, men inte sexuell dragning till barn.

Tillbaka till min fundering, flera av varandra oberoende källor hävdar ju att samma rektor som först utredde och sedan arbetsgivarformellt utdelade en reprimand (skriftlig varning) till läraren för cirka 10 år sedan återanställde densamme när hen blivit rektor på en annan skola i kommunen. Vad säger det om den rektorns omdöme, förutsatt att ryktena har bäring på sanningen, och om Nordanstigs rutiner när formellt varnade lärare får återanställning?

Flera år senare uppdagas en likadan härva med samma lärare i centrum.
Rektorn jobbar kvar i kommunen trots att hens beslut medförde att ytterligare x elever utsattes för exakt samma grundläggande felbeteende som vid första (?) skolan många år tidigare.
Är vårdnadshavarna i Nordanstig medvetna om att rektorer i kommunen "ser mellan fingrarna" på det här sättet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in