Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Uppdaterade papperslandskampen efter VM och de finska och svenska tävlingarna i går. På totalen har det inte skett så stora förändringar. I herrkampen står det nu 233.5-176.5 till Sverige och i damkampen 207.5-202.5 till Sverige. Nästa uppdatering kommer efter SM (och FM?).
Har uppdaterat papperslandskampen efter SM och FM. Bilden börjar klarna nu om hur det kan gå. I herrkampen har Sveriges övertag minskat då det nu står 224.5-185.5 och i damkampen så har nu det växlat till finsk ledning med 209.5-200.5.
Men i damkampen finns det ett antal jämna grenar som lätt kan ge ett annat slutresultat. I korta stafetten så har Finland ett övertag på 18 hundradelar och där kan man mycket väl tänka sig svensk vinst (som då skulle minska den finska ledningen till 3 poäng). På 400m häck är det inte givet med en finsk dubbelseger som det nu är pappret (totalt 13-9 till Finland i grenen just nu). Finska tvåan Kristina Halonen, Hanna Karlsson och Moa Granat har sina årsbästa samlade inom nio hundradelar. På 800 meter landet gå lite hur som helst (12-10 till Finland just nu), särskilt om Sverige ställer upp med en formstark och spurtsnabb Wilma Nielsen. Samrawit Mengsteab som har femte bästa årsbästat på 10000 meter kan nog gå på plus i taktiklopp där det handlar om placeringar istället för tider.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Så här efter UEM kan det vara intressant att göra en papperslandskamp inför ungdomsfinnkampen, särskilt som Finland gjorde det så bra i UEM (men vi slog faktiskt dem i poängtabellen). Normalt så brukar det vara jämnt på killsidan medan de finska tjejerna ganska komfortabelt brukar vinna. Så jag gjorde en papperslandskamp och på killsidan så slutar den med en svensk vinst med 108-106, som det brukar vara med andra ord. Men på tjejsidan så tar de svenska tjejerna hem en storseger med 129-88. Det som avgör det är att de finska tjejerna är direkt svaga på medeldistans, det blir svenska 8-3-vinster i alla de fyra loppen. Men även i övriga grengrupper går de svenska tjejerna riktigt bra, faktiskt bara en finsk 8-3-vinst och det i spjut.
Jag har också uppdaterat papperslandskampen för ungdomsfinnkampen, bla efter EYOF. I killkampen står det nu 103-96.5 till Sverige och i tjejkampen 120-83. Notera att i min förra uträkning hade jag räknat stafetterna två gånger och därav de högre poängsummorna då. I tjejkampen är tresteg en intressant gren, det är ju en väldigt stark finsk gren, i alla fall på seniornivå. Fyra svenska tjejer har hoppat över 12 meter i år (tre på 12.10 och en på 12.07) medan bästa finska tjej har hoppat 11.83 i år. Ja det är t o m så att det är fem svenska tjejer som är bättre än bästa finska tjej då vi har en svensk tjej som hoppat 11.91 denna säsong. Så Sverige kan klara sig bra i grenen även om inte Melina Lidberg är tillgänglig. Men skadan på Hallberg Hossain kan bli en stor jobspost för det svenska laget.
Samuel Jönsson som tog silver på 400m häck på EYOF och som jag har räknat med i papperslandskampen, hans resultat finns inte med varken i årsbästastatistiken på friirdrottsstatistik.se eller hos tilastopaja. Lite märkligt och hoppas att det inte är några fler resultat som saknas.