Färjan krockade i en pir nära kajplatsen i Skatudden, Helsingfors före 18-tiden, finsk tid, på onsdagen.
Fartyget har fått smärre plåtskador, uppger Viking Line för Hufvudstadsbladet.
Stockholmaren Ulla-Carin Karlsson, 70, befinner sig ombord. Hon var på en kryssning med båten för att skriva på sin bok, när hon hörde en smäll då fartyget skulle avgå från Helsingfors.
– Jag hörde en smäll när fartyget skulle lämna kajen. Jag trodde först det var is. Sen tittade jag framåt, jag bor fram i fören, och så såg jag piren komma och tänkte det här går inte. Pang sa det, säger Karlsson till Expressen.
– Enligt våra uppgifter så var det strömavbrott på båten, vilket ledde till att den hamnade på drift och kolliderade med piren strax intill Allas Sea Pool, säger kommunikationschef Eeva Hietanen.
Viking Lines kommunikatör Christa Grönlund säger till STT att fartyget drabbades av ett elavbrott strax efter kl 17, då det skulle avgå till Stockholm.
Enligt Hietanens kollega har båtens skrov tagit skada och skrynklats ihop, strax invid bilrampen.
Som jag alltid har sagt, man ska inte dricka Koskenkorva och köra passagerarfärja samtidigt. Det blir inte bra. Att de aldrig lär sig, finnarna. Eller så är det här vad MSM vill att vi ska tro. I själva verket utspelar sig nu Estonia 2.0. Vad var det för vapen man smugglade denna gång? Varför denna stora mörkläggning? Tydlig frimurarsymbol på båtens logotyp, dessutom.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!