2022-01-12, 15:49
Medlem
Hejsan,

Jag ska införskaffa en superstor skärm till mitt kontor, då min 32" curved idag inte har plats för alla fönster jag vill hålla igång samtidigt.
Jag har en budget på upp till 15.000kr.

1440p är ett måste.
Önskvärt är att kunna köra USB-C (använder en Macbook Pro) för överföring så jag kan ladda samtidigt.
Då jag eventuellt funderar på att testa lite gaming på den så vill jag helst ha 100Hz som minimum, men inte ett måste.

Vilka skärmar rekommenderar ni? Erfarenheter? Bra/Dåliga skärmar?

Behöver hjälp, försökt läsa mig på men tar hellre personliga råd och tips!

Uppskattar hjälpen!
Citera
2022-01-12, 16:22
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerJohan
Hejsan,

Jag ska införskaffa en superstor skärm till mitt kontor, då min 32" curved idag inte har plats för alla fönster jag vill hålla igång samtidigt.

1440p är ett måste.
Önskvärt är att kunna köra USB-C (använder en Macbook Pro) för överföring så jag kan ladda samtidigt.
Då jag eventuellt funderar på att testa lite gaming på den så vill jag helst ha 100Hz som minimum, men inte ett måste.

Uppskattar hjälpen!

Ingen hjälp här... och nu vet vi inte vad du jobbar med på ditt "kontor", men ett tips är att du först säkrar dig att ditt behov motsvarar din önskan...
Min ytterst begränsade erfarenhet på området, främst mina kollegors erfarenhet skall sägas, är att vi med små steg färdas bort från stora svängda skärmar till 2, alternativt 3, medelstora flata skärmar där en af dessa fungerar som primär. Hitintills verkar det vara en ergonomiskt bättre lösning, men en brasklapp här för vilka typer av arbetsuppgifter man står med, där kan ju finnas tekniskt/praktiska skäl till varför du valt en curved storskärmslösning.
Citera
2022-01-12, 16:31
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Hejsan,

1440p är ett måste.

Uppskattar hjälpen!

Går i samma tankar, inte så stor dock. Vill ha 32", curved, HDR, +144hz och 4k men det verkar ju fan bara finnas en i hela världen enligt prisjakt (för 35000:-). Det är ju typ standard på TV (inte uppdateringsfrekvensen då) idag men detta verkar vara någon typ av lyx för datorskärmar?

Missar jag någonting här som gör det så svårt att få en skärm med dessa specar (har inte hängt med i skärmvärlden på mycket länge)?
Citera
2022-01-12, 17:05
Medlem
Citat:
Hejsan,

1440p är ett måste.

Uppskattar hjälpen!

Det finns TV som man också kan använda som datorskärm. Alltså TV:n måste kunna gå att koppla till datorn.

Stationära HP-datorer - Ansluta bildskärmar eller TV-apparater till datorn (Windows 10, 8)
Senast redigerad av Braskamin58 2022-01-12 kl. 17:15.
Citera
2022-01-12, 17:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hejsan,

1440p är ett måste.

Uppskattar hjälpen!

De stora 49" flimrar för mycket. Det är bättre att satsa på två separata skärmar.
Citera
2022-01-13, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Ingen hjälp här... och nu vet vi inte vad du jobbar med på ditt "kontor", men ett tips är att du först säkrar dig att ditt behov motsvarar din önskan...
Min ytterst begränsade erfarenhet på området, främst mina kollegors erfarenhet skall sägas, är att vi med små steg färdas bort från stora svängda skärmar till 2, alternativt 3, medelstora flata skärmar där en af dessa fungerar som primär. Hitintills verkar det vara en ergonomiskt bättre lösning, men en brasklapp här för vilka typer av arbetsuppgifter man står med, där kan ju finnas tekniskt/praktiska skäl till varför du valt en curved storskärmslösning.

Har väldigt mycket fönster uppe samtidigt, så skulle vilja kunna se väldigt mycket samtidigt utan att minimera, minska och flytta runt allting.

Vet sen jag satt på 2st 27” att jag störde mig rätt mycket på kanten i mitten, därför tänkte jag att 1 stor skulle lösa allt. Kanske har fel? Vet ej!
Citera
2022-01-13, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det finns TV som man också kan använda som datorskärm. Alltså TV:n måste kunna gå att koppla till datorn.

Stationära HP-datorer - Ansluta bildskärmar eller TV-apparater till datorn (Windows 10, 8)

Vill inte ha en stor skärm på höjden, därför föredrar jag en längre avsedd för dator.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De stora 49" flimrar för mycket. Det är bättre att satsa på två separata skärmar.

Inte hört något om detta innan, är det något speciellt märke som är utsatt för detta?
Citera
2022-01-13, 10:51
Medlem
konstits avatar
Citat:
Har väldigt mycket fönster uppe samtidigt, så skulle vilja kunna se väldigt mycket samtidigt utan att minimera, minska och flytta runt allting.

Vet sen jag satt på 2st 27” att jag störde mig rätt mycket på kanten i mitten, därför tänkte jag att 1 stor skulle lösa allt. Kanske har fel? Vet ej!

De af mina kollegor son nu sitter med flera skärmar har den primära rakt framför (Som när man bara har en), och den andra / de andra vid sidan om, sådan att arbetsområdet är utan kant i mitten, medans det perifera informationerna är just det, perifera. Kräver att man vid bruk av dessa då skall vrida huvudet ibland. Om en sekundär uppgift plötsligt är huvudsakligt arbete i en periode flyttar dom runt på fönstren.

Här är inte tal om rätt eller fel, men naturligtvis mer vad som passar dig bäst. Rätt och fel när det omhandlar "ergonomi" beror ofta (oftast ?), på vilkn säljare man talar med och vilka produkter han jobbar med, för tillfället.

Jag har en gång fått besök av en som jag talat med kort tid tidigare, och plötsligt sablade han ned det han talat sig varm för bara någon månad tidigare - Så kan det gå när man byter jobb men blir i "branschen"
Citera
2022-01-15, 02:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Vill inte ha en stor skärm på höjden, därför föredrar jag en längre avsedd för dator.

Inte hört något om detta innan, är det något speciellt märke som är utsatt för detta?

Alla som kör 144 hz verkar ha det problemet. Svepfrekvensen är för låg för bredden på de billigare skärmarna. Har det problemet på jobbets skärmar som kommer från Dell.
Citera
2022-01-15, 13:06
Medlem
https://www.elgiganten.se/product/da...alvd-bildskarm

Kör denna som jag kopplar med USB-C till min MacBook Pro som arbetsstation. Fungerar väldigt bra för mig, är jättenöjd!
Citera
2022-04-09, 08:02
Bannlyst
Kolla på Proshop, dom har bättre priser än Elgiganten.

Den här har jag själv, den helt ok. Vad vaksam på hur många pixlar skärmen har, en del 49" är bara 4K och klara inte 5K. Vill du ha en bra kontorsskärm, så är 5k det som gäller.

https://www.dustinhome.se/product/50...RoCmhAQAvD_BwE

Ligger runt 11k inkl moms

https://www.webhallen.com/se/product...BoCtwQQAvD_BwE

Ligger runt 13k inkl. moms

https://www.amazon.se/SAMSUNG-Odysse...13888208&psc=1

Kostar runt 10k inkl. moms
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-04-09 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in