• 1
  • 2
2022-01-12, 19:22
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det står så i FASS men det går att fylla på under natten om man vaknar, dock skall man inte experimentera alltför mycket.
Jo, jag kan se det, men jag undrar varför.

Jag borde skrivit tidigare att det var en spekulation från min sida, för jag är inte någon medicinare.
Citera
2022-01-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag tar 200 mg Quetiapin och 1 ml Theralen till natten (ca en timme innan läggdags), vaknar utbvilad och pigg på morgonen, känner aldrig av det dagen eter utan är pigg. Vet andra som hade varit däckade hela nästa dag om de tog min dos. Det är väldigt individuellt hur sömnläkemedel funkar för en, därör kan det vara bra att prova lite olika och se vad som funkar bäst.
Jag körde på 400 mg Quetiapine samt 2 ml Theralen till natten ett tag innan jag utvecklade tolerans emot Quetiapinets sömngivande egenskaper, vilket kan hända om man har otur.

Jag brukar i stort sett aldrig få hangover dagen efter så jag var pigg och glad när jag vaknade och sov ruggigt bra på den blandningen.

Quetiapine är enligt mig den bästa ickenarkotikaklassade medicinen för sömn och då har jag testat i stort sett allt på den svenska marknaden (förutom Flunitrazepam och Halcion innan dom försvann).

Det finns en anledning till att den amerikanska försvarsmakten förr använde just Quetiapine för att däcka krigsveteraner med svår PTSD inducerad insomnia som inget annat bet på.
Citera
2022-01-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jo, jag kan se det, men jag undrar varför.

Jag borde skrivit tidigare att det var en spekulation från min sida, för jag är inte någon medicinare.
Vad det gäller Z analoger dvs Stilnoct och Imovane så skall man egentligen inte tänja på gränserna alltför mycket.

Har du otur så går du in i ett psykosliknande tillstånd där precis vad som helst kan hända, givetvis med tillhörande minnesförlust.

Det finns en anledning till att biverkningar såsom att laga mat, äta, ha sex samt köra bil i sömnen finns upptagna i Stilnocts bipacksedel och om jag inte minns fel så finns de upptagna i Imovanes bipacksedel också. Det är på standardoser kan tilläggas.

Otäcka sömngångareskapader förekommer främst på Stilnoct men kan inträffa under påverkan av Imovane också, även om det är ovanligare.
Citera
2022-01-12, 19:37
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Vad det gäller Z analoger dvs Stilnoct och Imovane så skall man egentligen inte tänja på gränserna alltför mycket.

Har du otur så går du in i ett psykosliknande tillstånd där precis vad som helst kan hända, givetvis med tillhörande minnesförlust.

Det finns en anledning till att biverkningar såsom att laga mat, äta, ha sex samt köra bil i sömnen finns upptagna i Stilnocts bipacksedel och om jag inte minns fel så finns de upptagna i Imovanes bipacksedel också. Det är på standardoser kan tilläggas.

Otäcka sömngångareskapader förekommer främst på Stilnoct men kan inträffa under påverkan av Imovane också, även om det är ovanligare.
Det var som fan. Tackar.
Citera
2022-01-12, 20:57
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

Det är även rekommenderat att det passerat åtta timmar efter intag av Zolpidem för den som behöver vara skärpt för att minska riskerna för detta, speciellt bilkörning.
Citera
2022-01-12, 21:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Mirtazapin max 15 mg, gärna bara 7,5 är bra.

Sant, för de allra flesta "peakar" den sövande effekten vid ganska modesta doser, som 15 mg.

Insomnia är fan inte kul. En ikto och 1,5 Z will do the trick för mig, oftast...
Citera
2022-01-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Det är även rekommenderat att det passerat åtta timmar efter intag av Zolpidem för den som behöver vara skärpt för att minska riskerna för detta, speciellt bilkörning.
Helt korrekt.

Personligen är jag dock inte så känslig för hangovereffekter på olika substanser om man bortser från den tiden man bla tryckte i sig 300 mg Nozinan till natten i sömncocktailen, det var inte roligt någonstans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in