• 1
  • 2
2022-01-12, 14:19
Medlem
Blir man trött på dagtid av alla sömn läkemedel?
Tar gärna emot tips/erfarenheter av sömnmedel.

Har prövat iktroviril, men tror att den gav mig ångest/nedstämdhet dagtid.
Prövat quetiapin men jätte låg dos (25mg), så kände ingenting.
Prövat gabapentin (endast innan läggdags) 600mg,
Sov sjuuuuukt bra men gav lite yrsel huvudvärk dagtid.
Citera
2022-01-12, 14:28
Medlem
Nej, det är väldigt individuellt. Behöver du medicin som hjälper dig med insomningen, eller med att sova (alltså färre uppvak och jämnare sömn)? För det är stor skillnad.
Citera
2022-01-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caaia
Nej, det är väldigt individuellt. Behöver du medicin som hjälper dig med insomningen, eller med att sova (alltså färre uppvak och jämnare sömn)? För det är stor skillnad.

Inte insomning, med bättre djupsömn.
Citera
2022-01-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissemusen

Det där är jätteindividuellt.

Vissa människor från en fruktansvärd hangover av preparat som tex Propavan, Theralen, Nozinan osv medans andra tex jag själv inte känner av ett skit dagen efter (förutom på ruggigt höga doser Nozinan).

Atarax brukar inte ge någon direkt hangover om man har lätta sömnproblem och slocknar på det. Mirtazapin innan läggdags tyckte jag inte var så farligt dagen efter heller.

Melatonin är väldigt milt och kan funka för vissa, själv kan jag dock äta det som lösgodis om jag inte blandar med annat till natten.

De preparat som har minst risk för hangover dagen efter är ju insomningstabletterna Imovane och Stilnoct.

Framförallt Stilnoct går ur kroppen ruggigt fort så där är risken för fakfyllekänsla dagen efter i stort sett noll. Iockmed att den går ur kroppen så fort så är risken för nattliga uppvaknande stor och just därför föredrar jag själv Imovane som har en längre halveringstid.
Citera
2022-01-12, 14:54
Medlem
Citat:
Nitrazepam fungerade skitbra för mig personligen, både vad det gällde insomning samt att sova gott hela natten.

Tog 5 mg plus en del annat varje natt i ett års tid innan läkemedlet avregistrerades i Sverige och sov skitbra under den tiden.

Såg att du hade testat 25 mg Quetiapine också. Det är en väldigt låg dos som kan höjas rejält, slocknar och sover gott gör du (det är bara en doseringsfråga).

Snabbverkande Quetiapine har en relativt kort halveringstid men skulle du ta en jättedos och är känslig så kan det bli hangover även där.
Citera
2022-01-12, 14:55
Medlem
Citat:

Mirtazapin max 15 mg, gärna bara 7,5 är bra.
Citera
2022-01-12, 15:00
Medlem
SittFints avatar
Citat:
De som är till för insomning har av naturliga skäl lägre tendens att göra dig trött dagen efter, eftersom deras effekt inte behövs efter att du har somnat. En sömntablett ska ju se till att du sover och måste således ge effekt hela natten.

En sak du kan testa är att ta sömntabletten lite tidigare på kvällen. En annan är att se om det fungerar med insomningstablett, såsom zopiklon och zolpidem. För de sistnämnda kan du se om det fungerar att ta typ en halv dos när du ska sova, och så tar du andra halvan när du vaknar mitt i natten.
Citera
2022-01-12, 15:20
Medlem
Ska pröva ta den tidigare på kvällen. Bara jag inte somnar direkt efter haha.. får väl försöka hålla mig sysselsatt.
Citera
2022-01-12, 16:31
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag tar 200 mg Quetiapin och 1 ml Theralen till natten (ca en timme innan läggdags), vaknar utbvilad och pigg på morgonen, känner aldrig av det dagen eter utan är pigg. Vet andra som hade varit däckade hela nästa dag om de tog min dos. Det är väldigt individuellt hur sömnläkemedel funkar för en, därör kan det vara bra att prova lite olika och se vad som funkar bäst.
Citera
2022-01-12, 17:29
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Mirtazapin innan läggdags tyckte jag inte var så farligt dagen efter heller.

De preparat som har minst risk för hangover dagen efter är ju insomningstabletterna Imovane och Stilnoct.

Framförallt Stilnoct går ur kroppen ruggigt fort så där är risken för fakfyllekänsla dagen efter i stort sett noll. Iockmed att den går ur kroppen så fort så är risken för nattliga uppvaknande stor och just därför föredrar jag själv Imovane som har en längre halveringstid.

Finns möjlig besvärande hangover trötthet efter de allra första doserna om Mirtazapin tas som kvällsmedicinering.

Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
De som är till för insomning har av naturliga skäl lägre tendens att göra dig trött dagen efter, eftersom deras effekt inte behövs efter att du har somnat. En sömntablett ska ju se till att du sover och måste således ge effekt hela natten.

En sak du kan testa är att ta sömntabletten lite tidigare på kvällen. En annan är att se om det fungerar med insomningstablett, såsom zopiklon och zolpidem. För de sistnämnda kan du se om det fungerar att ta typ en halv dos när du ska sova, och så tar du andra halvan när du vaknar mitt i natten.

Vid samband med sänggåendet ska det inte tas någon ytterligare dos av Zolpidem samma natt, läkemedlet ska alltid tas som en engångsdos.
Citera
2022-01-12, 17:31
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Vid samband med sänggåendet ska det inte tas någon ytterligare dos av Zolpidem samma natt, läkemedlet ska alltid tas som en engångsdos.
Varför?
Citera
2022-01-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Varför?
Det står så i FASS men det går att fylla på under natten om man vaknar, dock skall man inte experimentera alltför mycket.

Mormor har stått på Imovane varje natt sedan typ 94 eller något liknande. Om hon vaknar upp mitt i natten och omöjligt kan somna om igen så brukar hon ta en halv tablett till.

När min insomnia var som värst så brukade jag grunda med 20 mg Imovane och 2 ml Theralen och om jag vaknade under natten så tog jag 5 mg Imovane till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in