• 1
  • 2
2022-01-12, 11:58
Medlem
Jag kan starkt rekommendera Ålandsbanken. De är inte alls likadana som traditionella svenska banker. De skiter i om du tar ut 20,000 i kontanter eller ska sätta in 30,000 i kontanter (inte för att jag har behov av det, men det är fan positivt de inte bryr sig!). De bryr sig inte. Sen så är deras ränta helt ok (men vem sparar på sparkonto idag?). Och de har en rimlig kostnad tycker jag, för den frihet de ger.

De gillar också att hjälpa till med att skatta så lite som möjligt. De har t.ex. en ambassadör nere i Malta som kan hjälpa dig även privat - men även för företagare såklart - med att flytta ner dit ifall man vill & skatta så lite som 0-4%. De ger tips och råd till företag och privatpersoner här i Sverige också. De är väldigt hjälpsamma i det området.

De är för den fria handeln och de bryr sig inte vad du gör med dina pengar.
Det är skumt att nästan ingen skriver om de här, men de är fanimej den enda bra banken kvar i detta kontrollbehov-drivna landet. Antar de är som en dold skatt för de flesta. Nu blir väl nån rik jävel arg att jag nämner dom här. Men sharing is caring.

De bryr sig heller inte om du köpt/sålt cryptovalutor. Har du kvitto, that's it.

Nackdel: väldigt få kontor, så bor du inte i de större städerna är det långt dit.
Fördel: de bryr sig inte om vad du gör med dina pengar - precis som det ska vara.

Haft Ålandsbanken i över 12 år nu och det var ett av de bästa valen jag gjort.
Har även haft Swedbank och SEB i mååånga år. De är katastrofala. Skulle rekommendera er alla att byta därifrån illa kvickt.

Varför är de så fria? Kan nog bero på att de går under den finska finansinspektionens lagar. Sen så har väl Åland några egra lagar kanske? Ingen aning. Men det finns inte på kartan att t.ex. Swedbank och SEB skulle tillåta dig sälja/köpa cryptovalutor eller hjälpa dig med skatteplanering. Ägarna av Ålandsbanken förstår vad frihet är.
Senast redigerad av Cellfort 2022-01-12 kl. 12:10.
Citera
2022-01-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cellfort
Jag kan starkt rekommendera Ålandsbanken. De är inte alls likadana som traditionella svenska banker. De skiter i om du tar ut 20,000 i kontanter eller ska sätta in 30,000 i kontanter (inte för att jag har behov av det, men det är fan positivt de inte bryr sig!). De bryr sig inte. Sen så är deras ränta helt ok (men vem sparar på sparkonto idag?). Och de har en rimlig kostnad tycker jag, för den frihet de ger.

De gillar också att hjälpa till med att skatta så lite som möjligt. De har t.ex. en ambassadör nere i Malta som kan hjälpa dig även privat - men även för företagare såklart - med att flytta ner dit ifall man vill & skatta så lite som 0-4%. De ger tips och råd till företag och privatpersoner här i Sverige också. De är väldigt hjälpsamma i det området.

Det är skumt att nästan ingen skriver om de här, men de är fanimej den enda bra banken kvar i detta kontrollbehov-drivna landet. Antar de är som en dold skatt för de flesta. Nu blir väl nån rik jävel arg att jag nämner dom här. Men sharing is caring.

De bryr sig heller inte om du köpt/sålt cryptovalutor. Har du kvitto, that's it.

Nackdel: väldigt få kontor, så bor du inte i de större städerna är det långt dit.
Fördel: de bryr sig inte om vad du gör med dina pengar - precis som det ska vara.

Har även haft Swedbank och SEB i mååånga år. De är katastrofala. Skulle rekommendera er alla att byta därifrån illa kvickt.

Varför är de så fria? Kan nog bero på att de går under den finska finansinspektionens lagar. Sen så har väl Åland några egra lagar kanske? Ingen aning. Men det finns inte på kartan att t.ex. Swedbank och SEB skulle tillåta dig sälja/köpa cryptovalutor eller hjälpa dig med skatteplanering. Ägarna av Ålandsbanken förstår vad frihet är.

De har samma penning tvätt lag i Finland som i Sverige.

Så jag tror du bara fantiserar.
Citera
2022-01-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo

Skillnaden är att i Sverige överdriver man. Tror du verkligen att en finne skulle låtsa sig cuckas av banken på samma sätt som Svennebanan med mikrotestiklar?
Citera
2022-01-12, 15:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Ju mer man läser på desto mer intressant blir den där klippan mitt i Östersjön o deras bank o försäkringsbolag. Det ryktas ju att Ålandsbanken diskret sköter de svenska sossetopparnas skatteupplägg. Så det kan ju vara en förklaring till deras djärva attityd.

SHB har ju blivit helt paranoida på allt det senaste året.

Swedbank vill man ju inte röra med tång.

SEB är inte mycket bättre…
Citera
2022-01-12, 15:50
Medlem
Nej det är Sverige som överdriver regler som är uppsatta av EU för att motverka penningtvätt.

I Tyskland där jag känner flera personer så är det fortfarande väldigt vanligt att du köper bil med kontanta medel även om det rör sig om 10k euro. De kan även sätta in 5k på kontot utan problem.

Kommer du in med 50k på ett svenskt bankkonto stänger dom ditt konto och ringer polisen. Vet flera som fått konton avstängda för att de swischat ngn 10k.

Nä svensken är en riktig med som finner sig i allt. Svensken är ngt man trampar på
Citera
2022-01-12, 16:59
Medlem
Citat:

Nu har jag ju dock både tagit ut och sattit in större belopp kontanter på mitt Ålandsbanken-konto, samt köpt och sålt cryptovalutor. Inte en enda fråga har man fått.

Och de hjälpte mig med skatteplaneringen gällande en sak häromåret.

Tror nog det är du som lever i en fantasi. Svenskarna har fan blivit hjärntvättade och glömt vad frihet betyder. Skrämmande utveckling! Friheten finns, man måste bara leta efter den. D.v.s. utanför Sveriges gränser.
Senast redigerad av Cellfort 2022-01-12 kl. 17:02.
Citera
2022-01-12, 18:00
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Nu har jag ju dock både tagit ut och sattit in större belopp kontanter på mitt Ålandsbanken-konto, samt köpt och sålt cryptovalutor. Inte en enda fråga har man fått.

Och de hjälpte mig med skatteplaneringen gällande en sak häromåret.

Tror nog det är du som lever i en fantasi. Svenskarna har fan blivit hjärntvättade och glömt vad frihet betyder. Skrämmande utveckling! Friheten finns, man måste bara leta efter den. D.v.s. utanför Sveriges gränser.

Ålandsbanken är en nischad bank vars kunder har betydligt större kapital än gemenas svensk. Nu vet inte jag vad deras tjänster kostar men tror knappast de hjälpte dig med skatteplanering gratis.

Vidare är det ganska liten bank med betydligt större kundkännedom än jättarna, så därför ställer de möjligtvis inte lika många frågor vid exempelvis insättningar.
Citera
2022-01-13, 15:02
Medlem
Så du menar att du kan åka till valfritt Ålandsbanken kontor och komma med 30k i cash som du vill sätta in och inga frågor eller krav på redovisning krävs? För några insättningsautomat har de väl inte? Är själv i behov utav ett bankbyte då jag tröttnat på swedbanks jävla översittarstil.
Senast redigerad av slik 2022-01-13 kl. 15:04.
Citera
2022-01-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slik
Så du menar att du kan åka till valfritt Ålandsbanken kontor och komma med 30k i cash som du vill sätta in och inga frågor eller krav på redovisning krävs? För några insättningsautomat har de väl inte? Är själv i behov utav ett bankbyte då jag tröttnat på swedbanks jävla översittarstil.

Precis så, som det är i många länder.
Jag har besökt deras Stockholmskontor flera gånger och har gjort en del "större" insättningar där (stora för Sverige. I andra länder; en skitsumma). Det största beloppet var strax över 26000 som jag fick från en moped jag sålt, i kontanter. Det var inte en enda fråga. Gav dom pengarna över disken och de satte in allt på mitt konto. Alla banker har väl en gräns men det finns inte en chans att en skitsumma som 26000 skulle vara något galet. Det är tyvärr synd att svenskar & svenska banker blivit såpass jävla hjärntvättade. I många länder kan du ta ut och sätta in miljonbelopp utan en fråga var pengarna kom ifrån eller vad de ska användas till.

Ålandsbanken är förmodligen den sista riktiga banken i Sverige. De alla andra hade nog fryst dina konton om du ens försökte sätta in en skitsumma som 5000 kr.

Fatta hur galet Sverige har blivit där kontanter anses endast användas i kriminella sammanhang och att absoluta skitsummor blir rödflaggade i deras system.

I USA är det fortfarande vanligt att folk tar ut eller sätter in tusentals dollar på sina konton. Likadant är det i andra länder runt om i världen. Endast Skandinavien har blivit såpass totalitära när det gäller banker och kontanter. De vill ha full kontroll över dig.

Jag bor inte längre i Sverige, men har kvar mitt konto på Ålandsbanken. Det är bra att ha dom för de gånger jag besöker släkten. Kommer aldrig byta till någon annan bank i Sverige. Mina stora insättningar och uttag gjorde jag dock när jag fortfarande bodde i Sverige.
Senast redigerad av Cellfort 2022-01-13 kl. 19:13.
Citera
2022-01-13, 19:33
Medlem
Citat:
Precis så, som det är i många länder.
Jag har besökt deras Stockholmskontor flera gånger och har gjort en del "större" insättningar där (stora för Sverige. I andra länder; en skitsumma). Det största beloppet var strax över 26000 som jag fick från en moped jag sålt, i kontanter. Det var inte en enda fråga. Gav dom pengarna över disken och de satte in allt på mitt konto. Alla banker har väl en gräns men det finns inte en chans att en skitsumma som 26000 skulle vara något galet. Det är tyvärr synd att svenskar & svenska banker blivit såpass jävla hjärntvättade. I många länder kan du ta ut och sätta in miljonbelopp utan en fråga var pengarna kom ifrån eller vad de ska användas till.

Ålandsbanken är förmodligen den sista riktiga banken i Sverige. De alla andra hade nog fryst dina konton om du ens försökte sätta in en skitsumma som 5000 kr.

Fatta hur galet Sverige har blivit där kontanter anses endast användas i kriminella sammanhang och att absoluta skitsummor blir rödflaggade i deras system.

I USA är det fortfarande vanligt att folk tar ut eller sätter in tusentals dollar på sina konton. Likadant är det i andra länder runt om i världen. Endast Skandinavien har blivit såpass totalitära när det gäller banker och kontanter. De vill ha full kontroll över dig.

Exakt! Det är verkligen bizarro land i sverige. Här i USA hade ingen gått med på sådan fascism. Så sent som igår tog jag ut $7500 i kontanter när jag avslutade ett konto på en credit union, sedan satte jag in det över disk på Chase Bank.

Naturligtvis blev det inga frågor över huvud taget. Det hade varit helt bisarrt om de skulle börja förhöra mig som någon jävla zigenare och givetvis hade jag isåfall avslutat alla mina konton hos Chase.

Men svensken finner sig i att bli förnedrad. Han verkar rent av njuta av det. Om tusentals svenskar bytte till Ålandsbanken eller andra alternativ skulle det inte dröja många veckor innan Wallenberg och Co såg till att det blev slut på detta trams även i sverige.
Citera
2022-01-13, 19:39
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:

Hela EU omfattas av samma penningtvättdirektiv, men på kontinenten skulle bankerna skulle inte ens våga försöka (eller för den delen i regel ens vilja) göra vad svenska banker gör mot sina kunder utan att tveka. Du kan ju fundera lite på varför.
Citera
2022-01-13, 19:51
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt! Det är verkligen bizarro land i sverige. Här i USA hade ingen gått med på sådan fascism. Så sent som igår tog jag ut $7500 i kontanter när jag avslutade ett konto på en credit union, sedan satte jag in det över disk på Chase Bank.

Naturligtvis blev det inga frågor över huvud taget. Det hade varit helt bisarrt om de skulle börja förhöra mig som någon jävla zigenare och givetvis hade jag isåfall avslutat alla mina konton hos Chase.

Men svensken finner sig i att bli förnedrad. Han verkar rent av njuta av det. Om tusentals svenskar bytte till Ålandsbanken eller andra alternativ skulle det inte dröja många veckor innan Wallenberg och Co såg till att det blev slut på detta trams även i sverige.
Han är också förvånansvärt insulär för att egentligen vara så pass världsöppen och berest. Han har oftast ingen verklig aning om hur det ser ut ens i Sveriges omedelbara närområde (som på Åland eller i Finland, för att ta ett närliggande exempel), bara i en mer abstrakt bemärkelse att lagstiftningen ser mer eller mindre likadan ut och att det därför "borde" fungera på precis samma sätt.

Han tenderar också att bli upprörd när andra hävdar att det faktiskt är väldigt annorlunda i nästan alla andra ställen på jorden och insisterar att detta bara är lögn eller önsketänkande. Det påminner lite om Israel Shamirs liknelse (i ett annat sammanhang) vid bedragna män som vägrar acceptera något annat än att alla andra mäns fruar också är otrogna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in