Citat:
Ursprungligen postat av
fialotta123
Precis, en bakterie som jag inte vet var den finns eller hur jag får bot på den... När du tänker på veck osv, är det i mage du tänker på då? tarmar? Vad tänker du är en grundlig undersökning? Jag har gjort en gastroskopi och den visade på ett litet läckage.
PH, låter intressant. Någon gång har jag sagt till min sambo att jag nästan upplevt en kemisk reaktion när jag tex är en clementin.
jag har gjort ett avföringsprov som inte visade på något konstigt. Vad kan det mer finnas för prov att göra?
ÖNH läkaren körde in kamera i både näsa och hals om jag inte minns fel. och när du säger bakterieodling här, är det i näsan du menar då?
tack snälla för ditt engagemang!
Tänker mer svalg, näshåla, luft- och matstrupe. Kanske ända ner i lungorna. Missbildningar, ärrvävnad, skador, utväxter och sånt som kan bilda ojämnheter där det fastnar beläggningar och växer bakterier. T ex om det blivit någon ficka kvar där tonsillerna satt eller liknande. Någon liten böld. Men har man gått in med kamera borde ju det synts. Med grundlig undersökning tänkte jag väl mest att gå ner med kamera, titta ordentligt i mun och svalg, kanske röntgen som någon föreslog.
Med bakterieodling tänkte jag mest på näsa, svalg, hals. Det är väl inte så ovanligt att man går in med en tops och pillar vid halsinfektioner t ex.
Rent generellt om bakterier: Olika bakterier trivs i olika miljöer, med olika pH, temperatur, näring, syretillgång osv. Om något ändras i miljön kan det göra att en sort som finns några få av börjar trivas mycket bättre, eller att andra inte tål förändringen och minskar, medan en är tåligare. Den får en fördel gentemot andra arter och växer till, andra arter kan trängas undan. (I mun och luftvägar har man normalt flera sorters bakterier. Om magsyra läcker upp kanske det sänker pH och någon bakterie som är tålig för lågt pH kan få en fördel, t ex.)
Därav tänkte jag att det kanske kunde vara skillnad på vilka bakterier man hittar när det inte luktar jämfört med när det luktar, och om någon är mycket vanligare när det luktar kanske det kan vara den skyldige?
En infektionsläkare eller klinisk bakteriolog kanske vore bra att prata med?
Ett förslag: Eftersom du blivit undersökt och de förmodligen kollar vanliga och enkla orsaker först är det trolitvis något mer udda eller något man kollat men missat. Det har kommit många förslag på möjliga orsaker här i tråden. På 1177-sidan jag länkade finns också flera. Skriv en lista på allt, sannolikt som osannolikt, från petitesser till allvarliga sjukdomar. Ta med till läkaren/tandläkare och gå igenom punkt för punkt. Kan det vara A? Har det undersökts, uteslutits? Finns det mer som kan göra för att säkerställa att det inte är A? Kan det vara B? Har det undersökts eller uteslutits? Osv osv. Sedan kan man ju tycka att du borde märkt på andra sätt om du haft exempelvis diabetes eller njursvikt, så många saker är kanske inte så troliga. Men det kan ändå vara bra att kunna utesluta, och har man tagit blodprov är det kanske redan gjort och kan bara bockas av. Så får läkaren kanske lite mer inspiration för att gå vidare om ni ser något som inte kollats eller kan undersökas vidare.
Så kan du göra en motsvarande lista på saker att testa, det där med olja, zinktillskott, utesluta det ena och det andra osv. Men tänk på att om man testar flera saker samtidigt och det blir bättre vet man inte vad som hjälpte, och man kanske inte ser någon förändring direkt.
Ge inte upp, detta måste ju lösas, både för din och sambos skull! Dessutom är det nog inte bara jag här i tråden som är nyfiken på vad det kan vara egentligen, så lite för vår skull också!