2022-01-12, 10:25
Medlem
Jag behöver all hjälp jag kan få, även om jag troligen redan har provat allt. Vi tar det från början.
jag är normalviktig 45 årig kvinna som för ca 3 år sedan märkte en stor skillnad i min andedräkt, och även min kära sambo tyvärr. Jag började tänka på munhälsan, tandtråd och munskölj, besök hos tandhygienist osv. Allt ser bra ut.
Besökte en öron näsa hals läkare, han filmade i hals och svalg (hade önskat att han hittade något) men allt ser bra ut, han skickade remiss till gastroskopi. Den visade ett litet läckage som såklart kan ge dålig odör. Men jag har aldrig haft sura uppstötningar eller andra problem och har nu i månader ätit probiotika och omeprezarol och jag märker ingen skillnad.
Jag har alltid fått äckliga vita toncillstenar som jag tryckt fram ur halsmandlarna och dessa luktar ju inte hallon, så jag opererade bort halsmandlarna och tyvärr fortfarande problem.
Det ända som hjälper är när jag fått Dalacin (antibiotika) utskrivet. Då smakar och luktar jag som vanligt i munnen i ca 2 månader och sen är allt som vanligt igen. Men det löser ju inget.
Jag har även tagit avföringsprov och allt såg bra ut.
Tack för att du orkat läsa, jag tar desperat emot alla tips och tankar, det är hemskt att ha det så här :-(
Citera
2022-01-12, 10:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fialotta123
Jag behöver all hjälp jag kan få, även om jag troligen redan har provat allt. Vi tar det från början.
jag är normalviktig 45 årig kvinna som för ca 3 år sedan märkte en stor skillnad i min andedräkt, och även min kära sambo tyvärr. Jag började tänka på munhälsan, tandtråd och munskölj, besök hos tandhygienist osv. Allt ser bra ut.
Besökte en öron näsa hals läkare, han filmade i hals och svalg (hade önskat att han hittade något) men allt ser bra ut, han skickade remiss till gastroskopi. Den visade ett litet läckage som såklart kan ge dålig odör. Men jag har aldrig haft sura uppstötningar eller andra problem och har nu i månader ätit probiotika och omeprezarol och jag märker ingen skillnad.
Jag har alltid fått äckliga vita toncillstenar som jag tryckt fram ur halsmandlarna och dessa luktar ju inte hallon, så jag opererade bort halsmandlarna och tyvärr fortfarande problem.
Det ända som hjälper är när jag fått Dalacin (antibiotika) utskrivet. Då smakar och luktar jag som vanligt i munnen i ca 2 månader och sen är allt som vanligt igen. Men det löser ju inget.
Tack för att du orkat läsa, jag tar desperat emot alla tips och tankar, det är hemskt att ha det så här :-(
Vitlök?
Citera
2022-01-12, 11:02
Medlem
Om jag äter vitlök? det händer, men det luktar och smakar inte vitlök i min mun, snarare bajs...
Citera
2022-01-12, 11:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Om jag äter vitlök? det händer, men det luktar och smakar inte vitlök i min mun, snarare bajs...
Vitlök luktar avlopp så prova inte äta det en månad
Citera
2022-01-12, 11:15
Medlem
Svårt detta...gå till läkaren igen..ge dig inte...har levt med en tjej som hade detta...det är hemskt helt enkelt...så fort man kom nära luktade det ruttet....svårt att säga nått med om en sån grej....
Citera
2022-01-12, 11:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jobbigt problem.

Vad skedde för tre år sen, äter annorlunda, flyttat eller vad?
Vad tar du Dalacin mot?
Citera
2022-01-12, 11:27
Medlem
Henriksss avatar
Har du testat att skrapa tungan?
Finns speciell skrapa för ändamålet men det går även att använda övre framtänderna med rätt teknik.
Citera
2022-01-12, 11:59
Medlem
Narutoshippchops avatar
Det räcker att du har lite läckage vid magmunnen för att odören ska leta sig upp och ut ur munnen. Tvärr.

Men om detta inte är orsaken så se över din kost och uteslut mjölkprodukter samt all sorts lök.

Kolla också så du inte har svamp i munnen, svalget eller på tungan.

När min mun luktar som värst tar jag mig en ren sup.
Men att gurgla lite SB12 regelbundet funkar också ok.
Men det är fan inte roligt att konstant ha satans andedräkt. Så jag lider med dig.
Citera
2022-01-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Svårt detta...gå till läkaren igen..ge dig inte...har levt med en tjej som hade detta...det är hemskt helt enkelt...så fort man kom nära luktade det ruttet....svårt att säga nått med om en sån grej....

Min senaste läkare ringde igår, för ett samtal efter senaste kuren Dalacin. och eftersom allt är som vanligt igen så summerade hon, jag vet inte vad mer vi kan göra.
Citera
2022-01-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jobbigt problem.

Vad skedde för tre år sen, äter annorlunda, flyttat eller vad?
Vad tar du Dalacin mot?

Jag kan inte säga att något särskilt hände, det kan ju ha kommit smygande men för ca 3 år sedan började jag söka hjälp för detta.
Dalacin föreslog öronnäsahals läkaren, och det hjälper ju. Har ätit tre kurer nu på ca 2 år men det är ingen lösning på mitt problem.
Citera
2022-01-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Har du testat att skrapa tungan?
Finns speciell skrapa för ändamålet men det går även att använda övre framtänderna med rätt teknik.

ja, det gör jag då och då. Oftare då när jag verkligen provade allt vad gäller munhälsan. Det kommer tyvärr inte därifrån.
Citera
2022-01-12, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Det räcker att du har lite läckage vid magmunnen för att odören ska leta sig upp och ut ur munnen. Tvärr.

Men om detta inte är orsaken så se över din kost och uteslut mjölkprodukter samt all sorts lök.

Kolla också så du inte har svamp i munnen, svalget eller på tungan.

När min mun luktar som värst tar jag mig en ren sup.
Men att gurgla lite SB12 regelbundet funkar också ok.
Men det är fan inte roligt att konstant ha satans andedräkt. Så jag lider med dig.

Det kan ju absolut vara detta läckage, men vad hjälper i så fall?

hur ser/vet man om man har svamp? Samtidigt tror jag att ÖNH läkaren hade sett detta, han kollade verkligen allt.

nej det hämmar vid socialt umgänge och är skitäckligt med smaken i munnen också, så desperat efter en lösning...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in