2022-01-10, 19:05
Medlem
Hej! Jag kommer få en osynlig tandställning typ invisalign om ett tag. Jag väljer just nu mellan att göra både över och underkäke eller bara underkäke. I överkäken handlar det bara om en smärre kosmetisk förbättring medan det i underkäken handlar om att fixa ett antal sneda tänder där mat tenderar att fastna.

Jag är spontant mer sugen på permanenta retainers istället för nattliga retainers efter att tandregleringen är klar. Detta gör att jag är lite skeptisk till att göra överkäken då jag tänker att en extra retainer definitivt kommer att märkas av och att en övre retainer lättare kan påverkas/gå sönder av tuggande av hård mat. Eller är detta överdrivna farhågor? Pris/behandlingstid kommer vara densamma.
Citera
2022-01-10, 19:33
Medlem
Hur lång är tidshorisonten för permanenta? Hela livet?
Citera
2022-01-10, 20:48
Medlem
Som jag förstått det som ja.
Citera
2022-01-11, 19:52
Medlem
Har en retainer sedan 15 år tillbaka och den strular årligen. Den lossnar ibland och behöver limmas tillbaka.
Citera
2022-01-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz
Har en retainer sedan 15 år tillbaka och den strular årligen. Den lossnar ibland och behöver limmas tillbaka.
Någon skillnad på krånglet på över- respektive underkäken?
Citera
2022-01-13, 09:16
Medlem
MissDecibellas avatar
Hade först tandställning både uppe och nere och när dom plockades bort fick jag en retainer i underkäken.
Märkte inte av den öht dom första 10 åren, sen lossnade ena kanten lite grann, och plötsligt en dag lossnade den helt.

Lät det bara vara och mina tänder har hållit sig på plats/raka ändå.

Några problem med mat osv märkte jag aldrig av, man känner ju inte ens av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in