Hej! Jag kommer få en osynlig tandställning typ invisalign om ett tag. Jag väljer just nu mellan att göra både över och underkäke eller bara underkäke. I överkäken handlar det bara om en smärre kosmetisk förbättring medan det i underkäken handlar om att fixa ett antal sneda tänder där mat tenderar att fastna.
Jag är spontant mer sugen på permanenta retainers istället för nattliga retainers efter att tandregleringen är klar. Detta gör att jag är lite skeptisk till att göra överkäken då jag tänker att en extra retainer definitivt kommer att märkas av och att en övre retainer lättare kan påverkas/gå sönder av tuggande av hård mat. Eller är detta överdrivna farhågor? Pris/behandlingstid kommer vara densamma.
Hade först tandställning både uppe och nere och när dom plockades bort fick jag en retainer i underkäken.
Märkte inte av den öht dom första 10 åren, sen lossnade ena kanten lite grann, och plötsligt en dag lossnade den helt.
Lät det bara vara och mina tänder har hållit sig på plats/raka ändå.
Några problem med mat osv märkte jag aldrig av, man känner ju inte ens av den.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!