2022-01-10, 16:53
Medlem
Dr.Bob-Kelsos avatar
I slutet av 2019 eller början av 2020 går "man" ut med att ett virus spridit sig från ett labb. Oavsiktlig eller inte.

Man rapporterar att det är näst intill harmlöst och all information om hur många som vårdas för detta virus är både svårt att få tag på och i den mån det "går" så försöker man rapportera att patienten ligger inne för något annat än just detta nya virus. Säger inte att detta speglar "vända på allt" utan mer att så gjorde "man" i detta scenario.

Det forskars inte på nått vaccin. Allt är öppet som vanligt. Befolkningen delas i två grupper. Den ena gruppen kräver att man tar fram vaccin - den andra tycker man ska leva på som vanligt.

Det jag vill diskutera lite med denna trådstart är hur det hade känts att vara en person i vardera läger.

Det ena är du antagligen bekymrad (för du misstänker att myndigheterna mörkar hur farligt viruset är), men då detta är tvärtom så riskerar du jobbet om du inte dyker upp. Du kräver att ett vaccin tas fram, men dom som bestämmer är inte inne på samma linje.

Och i den andra så lever du på som vanligt. I media så får inte detta nya viruset mycket uppmärksamhet, så du lever på som vanligt. Inget att oroa sig för, och vissa i denna grupp manar på andra i den första gruppen att leva som dom.

Känner att det blir svårt att på ett kliniskt sätt verkligen ställa allt bakåfram, spegelvänt, omlott, omtivstat etcetera men min idé med denna tråd är att försöka vända på så mycket som möjligt - men samtidigt ha så mycket kvar av originalet.

Liksom: den omtvistade absoluta dödligheten, riskfaktorer såsom andra sjukdomar + viruset utgör, och hela historien av liknande pandemier ( fast i detta scenario så finns det ingen pandemi) är intakta.

Så summa summarum: hur hade det varit för båda grupper var för sig och samtalet sinsemellan dem och tredje part myndigheter, som i sin tur delar syn med den ena gruppen?

Tänk om du levde i en värld där du är rädd att dö i ett virus, som myndigheterna verkar försöka gömma, du vill att ett vaccin tas fram men får inget gehör. Du jobbar på för om du stannar hemma blir du av med jobbet. Folk omkring dig drabbas av detta nya virus och dom.....

Ja vad hade hänt?

Kom på nu att det stämmer inte in att man skulle ha informerat om att ett virus kommit ut ifrån ett labb för att sedan tysta ner, men jag tog tvärtom där i frågan labb/naturlig. Men vad är tvärtom verkligheten här då, att inte säga nått? Passar mig veterligen bättre in i scenariot överlag.
Citera
2022-01-10, 17:28
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bob-Kelso
I slutet av 2019 eller början av 2020 går "man" ut med att ett virus spridit sig från ett labb. Oavsiktlig eller inte.

Man rapporterar att det är näst intill harmlöst och all information om hur många som vårdas för detta virus är både svårt att få tag på och i den mån det "går" så försöker man rapportera att patienten ligger inne för något annat än just detta nya virus. Säger inte att detta speglar "vända på allt" utan mer att så gjorde "man" i detta scenario.

Det forskars inte på nått vaccin. Allt är öppet som vanligt. Befolkningen delas i två grupper. Den ena gruppen kräver att man tar fram vaccin - den andra tycker man ska leva på som vanligt.

Det jag vill diskutera lite med denna trådstart är hur det hade känts att vara en person i vardera läger.

Det ena är du antagligen bekymrad (för du misstänker att myndigheterna mörkar hur farligt viruset är), men då detta är tvärtom så riskerar du jobbet om du inte dyker upp. Du kräver att ett vaccin tas fram, men dom som bestämmer är inte inne på samma linje.

Och i den andra så lever du på som vanligt. I media så får inte detta nya viruset mycket uppmärksamhet, så du lever på som vanligt. Inget att oroa sig för, och vissa i denna grupp manar på andra i den första gruppen att leva som dom.

Känner att det blir svårt att på ett kliniskt sätt verkligen ställa allt bakåfram, spegelvänt, omlott, omtivstat etcetera men min idé med denna tråd är att försöka vända på så mycket som möjligt - men samtidigt ha så mycket kvar av originalet.

Liksom: den omtvistade absoluta dödligheten, riskfaktorer såsom andra sjukdomar + viruset utgör, och hela historien av liknande pandemier ( fast i detta scenario så finns det ingen pandemi) är intakta.

Så summa summarum: hur hade det varit för båda grupper var för sig och samtalet sinsemellan dem och tredje part myndigheter, som i sin tur delar syn med den ena gruppen?

Tänk om du levde i en värld där du är rädd att dö i ett virus, som myndigheterna verkar försöka gömma, du vill att ett vaccin tas fram men får inget gehör. Du jobbar på för om du stannar hemma blir du av med jobbet. Folk omkring dig drabbas av detta nya virus och dom.....

Ja vad hade hänt?

Kom på nu att det stämmer inte in att man skulle ha informerat om att ett virus kommit ut ifrån ett labb för att sedan tysta ner, men jag tog tvärtom där i frågan labb/naturlig. Men vad är tvärtom verkligheten här då, att inte säga nått? Passar mig veterligen bättre in i scenariot överlag.

Nu i verkligheten försöker man göra något i förhållande till den information och kunskap som finns.

I din alternativa verklighet hade världens alla 205 länder bestämt sig för att inte göra något. Då hade det definitivt varit GodNatt.

Mike Tegnell
Citera
2022-01-10, 18:31
Medlem
Queenofqueenss avatar
Dom skrämmer dig till att ta dina dödsdoser det är Ww3.... Huset full skådisen tuppade idag dubbelvaxxad. Vad fan händer.
Citera
2022-01-12, 15:08
Medlem
Dr.Bob-Kelsos avatar
Hmm.

Ja viruset hade spridit sig snabbt. Men det är inte riktigt det jag funderar på, huruvida virusets fortskridning världen över hade varit, hur snabbt och så, utan mer kring de problem med just vaccin som "lösningen" på problemet.

Det känns mer som att sjukvården, iallafall i sverige, och folkhälsan överlag, med rörelse och vad vi stoppar i oss, som är ett större problem i sig. Tänk om det blivet restriktioner i stil med att typ McDonalds hade behövt stängas och coca cola togs bort från hyllorna och det enda som fanns var "nyttigt".

Det införs obligatoriska löprundor veckovis som loggas och kontrolleras.

Jag menar: det känns så svårt att rädda Agda 85 år med kol och övervikt och 3 andra komplikationer redan från start, men varför blev det inte stenhård lockdown på säg ALLA äldreboenden - och skulle du vilja besöka dina nära och kära där så behövde du hoppa in i rena rama rymddräkten och slussar osv som man byggt upp. Och personalen hade såklart detta på sig.

Men för att lämna detta lite. Varför sätts inte fältsjukhusen upp provisoriskt igen? Kostar det för mycket? Kostar det mer än vaccinen och nedstängningarna?

Känns som hela denna pandemi handlat mest om hur dåligt vården är skött. Vad är liksom den egentliga skillnaden mellan viruset och en kraftig influensa sätt ur smittspridning på en IVA anläggning? Varför kan man inte smacka upp stora lokaler likt idrottsanläggningar runtom i landet, som man svidar om när det behövs för en pandemi. Så det mesta handlar om att låsa upp rummet där apparaterna står och fösa ut dessa till alla rum som man monterat upp.

För det är ju som hen säger längre ovanför med ww3. Detta är ww3. Men istället för skottskadade så får man in sjuka - men samhället i övrigt är ju oförändrat? Det är inte sönderskjutna byggnader osv.

Om Sverige är så himla bra sätt till levnadsstandard - vilket det är om man blickar ut i världen - så kan man verkligen fråga sig vart pengarna går.

Så jag avslutar med en fråga: nu när det i verkligheten blir att dom som tillverkar vaccinen även tjänar pengar på detta - vart går dessa pengar? Och i det scenario som jag inledde med där dessa pengar ej hade gått denna vägen - vart hade dom gått istället? Är det för att "vi" inte litar på staten som gör att de i sin tur inte kan "äga" vaccintillverkningen som i sin tur skulle innebära att det man betalar staten för är forskning, tillverkning, material, löner, arbetsgivaravgifter, hyra osv.

Det är alltid lätt att vara efterklok. Men det jag vill in på är vad myndigheterna gjort förutom att mörka virusets dödlighet. Att totalt mörka det vet jag såklart hade inte gått, men det är ju i första skedet. Sen hade dom haft för avsikt, i mitt tvärtomscenario, att både bromsa och mörka och besegra - men med andra metoder - eller samma fast med annan grad eller plats.

Nu ska jag sluta babbla.

Angående Bob Saget så är jag inte i någon position att undersöka något annat än andras undersökningar - således kan man bara konstatera att han är avliden. Och då han är relativt ung, väldigt känd och vaccinerat sig så kommer man så småningom få alla möjliga orsaker kring varför han dog - så allt kommer ner till hur pass sofistikerad dödsorsaksundersökningsproceduren blitt - och vem som utför den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in