• 1
  • 2
2022-01-10, 11:10
Medlem
Hej ,
vi köpte vårt hus för ca 5 år sen och nu är det dax att binda om våra räntesatser. detta kommer ske i slutet av feb och har redan börjat kolla runt lite . vår bostad är värd ca 4 300 000 och vi har 2 600 000 kvar av skulden, uppdelat i 3 lån, 2 st med räntan på 1,84 och en med 1,67. banken är sparbanken.

det jag undrar över är hur ni tycker marknaden ser ut idag, om man kan få bättre villkor och om man bör välja rörlig eller fast ränta för att betala så lite som möjligt och om man väljer fast hur många år bör man välja då ? . Är inte så kunnig i ämnet men vet att marknaden har varit rätt speciell under pandemin och att räntorna varit rätt speciella .

tacksam för alla svar och tips. mvh
Citera
2022-01-10, 11:22
Medlem
Det låter som att du har höga räntor idag och att du bör kunna få ner dem, trots ett osäkert läge i världen just nu.

Bind räntorna på fem år! Då kan du sova skönare, plus att du vet vad du har att förhålla dig till.
Citera
2022-01-10, 11:27
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej ,
vi köpte vårt hus för ca 5 år sen och nu är det dax att binda om våra räntesatser. detta kommer ske i slutet av feb och har redan börjat kolla runt lite . vår bostad är värd ca 4 300 000 och vi har 2 600 000 kvar av skulden, uppdelat i 3 lån, 2 st med räntan på 1,84 och en med 1,67. banken är sparbanken.

det jag undrar över är hur ni tycker marknaden ser ut idag, om man kan få bättre villkor och om man bör välja rörlig eller fast ränta för att betala så lite som möjligt och om man väljer fast hur många år bör man välja då ? . Är inte så kunnig i ämnet men vet att marknaden har varit rätt speciell under pandemin och att räntorna varit rätt speciella .

Ska du förhandla om räntan hos banken så behöver du först en skriftlig värdering av huset och inte ett värde som du själv tycker stämmer, även om du kanske sätter exakt samma värde på huset som värderingsmannen kommer göra.

Du har inte någon hög belåning så du bör absolut kunna få ner räntan en bit och mitt råd är att köra med rörlig ränta och vill du binda så se till att bind alla lånen med samma bindningstid för att slippa fastlåsningseffekten hos banken nästa gång det är dax att förhandla.

Om du ska välja fast eller räligt är lite beroende på hur din ekonomi ser ut i övrigt. Har du bra inkomster och inga problem att klara av husets räkningar och behov så kör rörligt, är du på gränsen av vad du klarar idag och behöver veta exakt hur många kronor som du ska betala varje månad så kör bundet.
Citera
2022-01-10, 11:29
Medlem
Citat:
Hej ,

Det historiskt korrekta svaret är att rörligt är billigare.

Fast ränta är främst en sov gott-försäkring, en trygghet att veta vad ränteutgifterna kommer vara framöver, och som alla försäkringar kostar den givetvis pengar.

Vad ni och banken gör när ni ska binda är att gissa framtida ränteutveckling. Banken lägger sedan på en säkerhetsmarginal för att slippa förlora pengar.

Det krävs mycket tur och skicklighet för att man som enskild amatör ska gissa bättre än banken som ju jobbar professionellt med just detta.

Ytterligare en nackdel med bunden ränta är att man blir inlåst i den banken med hela sin ekonomi i X antal år. Med rörligt kan du omförhandla räntan hur ofta du vill och ditt främsta vapen är att du kan ta dina affärer nån annanstans.
Citera
2022-01-10, 11:43
Medlem
som jag sa innan så är våra räntor rätt höga dvs ca 1,8 och 1,6. nä'r jag läst på nätet så är dom runt 1,25-1,45 om man binder på ca 3 år. borde väl inte ändras så mycket på några veckor innan vi skriver på nytt
Citera
2022-01-10, 14:05
Medlem
Personligen föredrar jag rörligt, dels för att det historiskt sett alltid varit billigast, dels för att jag inte har någon lust att vara låst. Vill kunna byta bank om jag känner för det, eller kunna sälja utan att lösa ut låsta lån.
Citera
2022-01-10, 14:40
Medlem
Citat:
som jag sa innan så är våra räntor rätt höga dvs ca 1,8 och 1,6. nä'r jag läst på nätet så är dom runt 1,25-1,45 om man binder på ca 3 år. borde väl inte ändras så mycket på några veckor innan vi skriver på nytt
Funderar ni på att sälja eller är ni säkra på att ni ska bo kvar där hela avtalsperioden borde ni kanske binda hälften på typ 3 år och ha andra halvan rörligt
Citera
2022-01-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Funderar ni på att sälja eller är ni säkra på att ni ska bo kvar där hela avtalsperioden borde ni kanske binda hälften på typ 3 år och ha andra halvan rörligt
Varför mix? När det är dags att förhandla fram en ny rabatt på rörliga om ett år vet banken att ni sitter fast i 2 år till, detta kan ge sämre förhandlingsläge.
Vad som är rätt beslut får du reda på om 3 år, lycka till.
Citera
2022-01-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Varför mix? När det är dags att förhandla fram en ny rabatt på rörliga om ett år vet banken att ni sitter fast i 2 år till, detta kan ge sämre förhandlingsläge.
Vad som är rätt beslut får du reda på om 3 år, lycka till.
Nu är det inte jag som ska binda lånen jag svarade på frågan 😃
Citera
2022-01-10, 22:31
Medlem
Citat:
Hej ,

Till att börja med, byt bank! Sparbankerna sitter tyvärr fast i Swedbanks klor när det gäller bolånen, då dom måste ge en stor del av kakan till Swedbank. Dom har mao inte samma utrymme att erbjuda bra ränta till average Joe, som jag antar att du är i det här fallet. Kolla tex SBAB, där får du 1,09% på 1 år, eller 1,34% på 3 år, med dina förutsättningar. Det kommer Sparbanken aldrig kunna matcha, och du kan ändå behålla din nuvarande bank om du nu vill det.

Bundet eller obundet är en smaksak, men det har nog aldrig varit billigare att binda sina lån än nu senaste året, om man nu föredrar det.
Citera
2022-01-11, 04:32
Medlem
Citat:
Japp era räntor är rätt höga, ni har betalat "för mycket" de här åren, men det är ju det vi säger, bundet kostar i regel mer, exakt hur mycket mer vet man inte förrän efteråt.

Sedan bör man ju inte betala listränta, man ska förhandla fram en individuell ränta, oavsett om man kör bundet eller rörligt. Spela ut bankerna mot varandra i den förhandlingen.
Citera
2022-01-11, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu är det inte jag som ska binda lånen jag svarade på frågan 😃
Men varför mix? Varför binda alls?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera