Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-09, 21:19
Medlem
Läste också att ifall man ägt en fastighet i Turkiet i över 5 år så behöver man inte skatta i landet. Men det sjuka är att man är tvungen o skatta här. Har vi någon jurist eller någon liknande som är insatt i dessa frågorna?
Citera
2022-01-09, 21:23
Medlem
Halte Haralds avatar
Kan hawala metoden hjälpa dig?
Citera
2022-01-09, 22:10
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aastorsken
Hej! Har funderingar på att sälja min fastighet i Turkiet som köpts med svarta pengar och undrar hur jag kan slippa betala skatt på dessa pengar när jag för över dem till svenskt bankkonto om det går? Eller måste jag ta hit allting kontant igen? Behöver tips på kryphål eller liknande. Vid fastighetsförsäljning och transaktioner från utlandsbank så har jag för mig att det ska skattas 20% vilket motsvarar cirka 200 tusen av beloppet. Någon som har tips? Vill få in pengarna vita

förmodar att du får in pengarna på en turkisk bank kan du inte bara precis fixa ett bankkort/internetbank och ta ut via automat i Sverige alternativ köp bitcoins och för över till svenskt konto vid behov .
Citera
2022-01-09, 22:20
Medlem
Det är problem med krypto också med svenska bankerna svårt pengarna blir lätt frysta och många banker vill ej samarbeta med krypto
Citera
2022-01-09, 22:34
Medlem
Citat:
Läste också att ifall man ägt en fastighet i Turkiet i över 5 år så behöver man inte skatta i landet. Men det sjuka är att man är tvungen o skatta här. Har vi någon jurist eller någon liknande som är insatt i dessa frågorna?
Man är väl inte alls tvungen att skatta här? Vart har du fått det ifrån? Du kan ju ta med dig upp till 100lax utan knas, blir iofs några resor fram o tillbaka.
Citera
2022-01-09, 23:12
Medlem
Fuldamobiles avatar
Ett tips, förmodligen utan värde är att köpa guldmynt.

Ser att guldförsäljare i Tyskland säljer en del åt Turkiet bland annat.

Guld borde vara något mera lätthanterligt, är ospårbart och alltid värt något.

I alla fall jämfört med TRY som inte mått så bra på sistone.

Då du har EU pass, borde man komma över gränsen någorlunda lätt, någonstans IAF.

Och landvägen, eller färja borde inte röntga bagaget som man gör på flyget.
Citera
2022-01-10, 01:18
Medlem
HomoDeuss avatar
Luffare som vill va smart står tomhänt snart.

Men tjuvar ska inte ha något.
Citera
2022-01-10, 01:39
Medlem
Citat:
Hej! Har funderingar på att sälja min fastighet i Turkiet som köpts med svarta pengar och undrar hur jag kan slippa betala skatt på dessa pengar när jag för över dem till svenskt bankkonto om det går? Eller måste jag ta hit allting kontant igen? Behöver tips på kryphål eller liknande. Vid fastighetsförsäljning och transaktioner från utlandsbank så har jag för mig att det ska skattas 20% vilket motsvarar cirka 200 tusen av beloppet. Någon som har tips? Vill få in pengarna vita

Skriv över fastigheten på en släkting till dig som sedan säljer tillbaka den för en symbolisk summa. Vidare sen så säljer du den för en riktig summa, skattar i Turkiet och cashar ut. När banken frågar så visar du pappren på att fastigheten var en gåva från en släkting!
Citera
2022-01-10, 01:43
Medlem
Citat:
Det kan jag lösa här i Sverige men det är en stor summa pengar och vill inte bli tagen på flygplatsen därav jag undrar om där finns något sätt

När jag sålde min fastighet i Turkiet så deklarera jag pengarna som arvegods och sa min amma gick bort och det är vad hon lämna efter sig.
Citera
2022-01-10, 02:44
Medlem
Skatt på 20% är inte ditt största problem!

Då hade det varit värt att betala. Banker och skatteverket kommer och fråga var pengarna kommer ifrån.

Du får ta det i kontanter hem till sverige.

Inga problem, bara gå förbi tullen. Ibland en tullare med hund.
Citera
2022-01-10, 02:49
Citat:
Det kan jag lösa här i Sverige men det är en stor summa pengar och vill inte bli tagen på flygplatsen därav jag undrar om där finns något sätt
Cash är troligtvis det enda sättet. Vet en brasilianska som valde att behålla sitt hus i Brasilien istället för att sälja den då skitbankerna här ställer till en jävla massa problem med all bevisbörda om var pengarna kommer ifrån.
Citera
2022-01-10, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Skatt på 20% är inte ditt största problem!

Då hade det varit värt att betala. Banker och skatteverket kommer och fråga var pengarna kommer ifrån.

Du får ta det i kontanter hem till sverige.

Inga problem, bara gå förbi tullen. Ibland en tullare med hund.
Finns det hundar i tullen som luktar till sig cash?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in