• 1
  • 2
2022-01-09, 20:48
Medlem
Hej! Har funderingar på att sälja min fastighet i Turkiet som köpts med svarta pengar och undrar hur jag kan slippa betala skatt på dessa pengar när jag för över dem till svenskt bankkonto om det går? Eller måste jag ta hit allting kontant igen? Behöver tips på kryphål eller liknande. Vid fastighetsförsäljning och transaktioner från utlandsbank så har jag för mig att det ska skattas 20% vilket motsvarar cirka 200 tusen av beloppet. Någon som har tips? Vill få in pengarna vita
Citera
2022-01-09, 20:50
Medlem
Finns inga tips ifall du vill tvätta pengarna vita. Du måste skatta.
Citera
2022-01-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Finns inga tips ifall du vill tvätta pengarna vita. Du måste skatta.

Vill helst inte skatta dem, borde finnas något kryphål. Annars får man växla allt till euro och ta med sig kontanter o ta risken vid flygplatsen
Citera
2022-01-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aastorsken
Vill helst inte skatta dem, borde finnas något kryphål. Annars får man växla allt till euro och ta med sig kontanter o ta risken vid flygplatsen

Hur menar du att du ska göra dem vita med kontanter?
Citera
2022-01-09, 20:58
Medlem
Citat:
Hej! Har funderingar på att sälja min fastighet i Turkiet som köpts med svarta pengar och undrar hur jag kan slippa betala skatt på dessa pengar när jag för över dem till svenskt bankkonto om det går? Eller måste jag ta hit allting kontant igen? Behöver tips på kryphål eller liknande. Vid fastighetsförsäljning och transaktioner från utlandsbank så har jag för mig att det ska skattas 20% vilket motsvarar cirka 200 tusen av beloppet. Någon som har tips? Vill få in pengarna vita

Hur gjorde du med skatt och avgifter till Turkiet när du köpte?
Citera
2022-01-09, 21:04
Medlem
Nu är det många om och men här som kan påverka, men kolla i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Turkiet till att börja med, finns på skatteverkets hemsida.

Grundtanken brukar vara att fastigheter ska beskattas i det land den ligger i, så eventuell skatt/vinstskatt bör göras i Turkiet. Därefter kan du bara göra en vanlig banköverföring till ditt svenska konto, och visa svenska banken alla kontrakt mm på att pengarnas ursprung är från försäljning av fastighet i Turkiet. Vill dom se hur du betalat den sitter du nog i klistret däremot...

Däremot borde det vara svårt att komma ifrån skatt i Turkiet på försäljningen, om det nu är någon vinstskatt där...
Citera
2022-01-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Nu är det många om och men här som kan påverka, men kolla i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Turkiet till att börja med, finns på skatteverkets hemsida.

Grundtanken brukar vara att fastigheter ska beskattas i det land den ligger i, så eventuell skatt/vinstskatt bör göras i Turkiet. Därefter kan du bara göra en vanlig banköverföring till ditt svenska konto, och visa svenska banken alla kontrakt mm på att pengarnas ursprung är från försäljning av fastighet i Turkiet. Vill dom se hur du betalat den sitter du nog i klistret däremot...

Däremot borde det vara svårt att komma ifrån skatt i Turkiet på försäljningen, om det nu är någon vinstskatt där...

Tror vi att Swedbank eller Skatteverket i Sverige vill se hur det betalats? Eller om man kan säga att man ärvt fastigheten kanske eller något liknande?
Citera
2022-01-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Hur menar du att du ska göra dem vita med kontanter?

Det kan jag lösa här i Sverige men det är en stor summa pengar och vill inte bli tagen på flygplatsen därav jag undrar om där finns något sätt
Citera
2022-01-09, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur gjorde du med skatt och avgifter till Turkiet när du köpte?

Ingen skatt o avgift, kanske var kostnader på Max 50 tusen totalt kommer inte ihåg riktigt detta var 2013
Citera
2022-01-09, 21:13
Är det helt orimligt med att betala lite?

Du kan ju ta ut dem från bankomat från ditt turkiska konto. Tror det blir 50 kr per 8000 dvs 1250 kr. Sen sätter du in 15000 i bankkontot varje månad.

1250 är inget för att tvätta 200k
Citera
2022-01-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Är det helt orimligt med att betala lite?

Du kan ju ta ut dem från bankomat från ditt turkiska konto. Tror det blir 50 kr per 8000 dvs 1250 kr. Sen sätter du in 15000 i bankkontot varje månad.

1250 är inget för att tvätta 200k

Inte tvätta 200k tvätta 1 mille, 200k är beräknat på ett ungefär att betala skatt
Citera
2022-01-09, 21:18
Citat:
Inte tvätta 200k tvätta 1 mille, 200k är beräknat på ett ungefär att betala skatt

Med lite matte blir det 6250, fortfarande ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in