2022-03-04, 11:53
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det var någon annan som frågade igår men finns det något sätt jag kan handla på ryska börsen när den öppnar från Sverige?

Vi vet att det inte går från Ava och Nordnet men någon måste väl tillåta handel med Ryska papper? Vem?

Jag vill köpa Svenska och norska pensionssparares tillgångar till 99% rabatt.

Det är dock inte "rabatt" om tillgången inte längre har samma värde så frågan är hur vinstprognoserna för dessa bolag ser ut idag jämfört med innan kriget.
Citera
2022-03-04, 12:01
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är dock inte "rabatt" om tillgången inte längre har samma värde så frågan är hur vinstprognoserna för dessa bolag ser ut idag jämfört med innan kriget.

Man får vara selektiv. Sberbank kan mycket väl gå i konkurs men Lukoil och Gazprom fortsätter tjäna pengar på grund av att de är helt centrala för Europas energiförsörjning. De har inte drabbats av sanktioner av just denna anledning.

Nominellt värde på tillgångarna är inte så intressant. Om jag kan få hundratals procent i direktavkastning så är jag nöjd även om ingen vill köpa själva aktien.
Citera
2022-03-04, 12:07
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Man får vara selektiv. Sberbank kan mycket väl gå i konkurs men Lukoil och Gazprom fortsätter tjäna pengar på grund av att de är helt centrala för Europas energiförsörjning. De har inte drabbats av sanktioner av just denna anledning.

Nominellt värde på tillgångarna är inte så intressant. Om jag kan få hundratals procent i direktavkastning så är jag nöjd även om ingen vill köpa själva aktien.

Ja visst är det så, det är den procentuella förändringen efter denna extrema nedgång som är intressant för nya köpare som går in. Själv känner jag inte till den ryska marknaden eftersom jag aldrig varit inne i den och kan därför inte bedöma hur vinstprognoserna för dessa bolag ser ut nu.

En annan viktig faktor att bedöma är förstås också risken att tillgångar bara konfiskeras eller helt enkelt inte kan säljas. Detta är ett viktigt skäl till att jag har undvikit investeringar i länder som har ledare som kan fatta extrema beslut över natten.
Citera
2022-03-04, 12:10
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ja visst är det så, det är den procentuella förändringen efter denna extrema nedgång som är intressant för nya köpare som går in. Själv känner jag inte till den ryska marknaden eftersom jag aldrig varit inne i den och kan därför inte bedöma hur vinstprognoserna för dessa bolag ser ut nu.

En annan viktig faktor att bedöma är förstås också risken att tillgångar bara konfiskeras eller helt enkelt inte kan säljas. Detta är ett viktigt skäl till att jag har undvikit investeringar i länder som har ledare som kan fatta extrema beslut över natten.

Du har helt rätt i allt du säger. Det är ingen ren rabatt där jag är garanterad att vinna men jag ser det som att även om risken är skyhög så är den potentiella avkastningen för bra för att säga nej till. Det är därför jag är intresserad av detta.

Om jag kan göra 1000-100000% på uppsidan men nedsidan är begränsad till 100% förlust, då kan man leva med väldigt stora risker.
Citera
2022-03-04, 12:12
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Du har helt rätt i allt du säger. Det är ingen ren rabatt där jag är garanterad att vinna men jag ser det som att även om risken är skyhög så är den potentiella avkastningen för bra för att säga nej till. Det är därför jag är intresserad av detta.

Om jag kan göra 1000-100000% på uppsidan men nedsidan är begränsad till 100% förlust, då kan man leva med väldigt stora risker.

Ja det är bara att anpassa investeringens storlek till den risken om man bedömer att oddsen är rätt.
Citera
2022-03-04, 12:36
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ja men när det har fallit med nästan 99% så är det inte mycket mening med att sälja ändå. Det finns inga köpordrar inne som kommer fånga upp säljorder till pris som har betydelse för säljarna.

Vi vet inte hur mycket det kommer falla med. 99% låter otroligt osannolikt, skulle det vara så illa är det ju som du säger absolut ingen mening med att sälja och således skulle folk inte heller sälja. Jag personligen skulle tro snarare en 50% eller nått blir stängningen jämfört med föregående tradingdag med en vidrig wick i förhandeln/morgonen.
Citera
2022-03-04, 12:40
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Vi vet inte hur mycket det kommer falla med. 99% låter otroligt osannolikt, skulle det vara så illa är det ju som du säger absolut ingen mening med att sälja och således skulle folk inte heller sälja. Jag personligen skulle tro snarare en 50% eller nått blir stängningen jämfört med föregående tradingdag med en vidrig wick i förhandeln/morgonen.

Vi kan se på DJRUSGD förstås även om det verkar basera sig på ryska aktier på London-börsen. Jag är dock ingen expert på ryska börsen men tänker att detta ger en indikation.

https://www.avanza.se/index/om-index.../dj-russia-gdr
Citera
2022-03-04, 12:45
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Vi kan se på DJRUSGD förstås även om det verkar basera sig på ryska aktier på London-börsen. Jag är dock ingen expert på ryska börsen men tänker att detta ger en indikation.

https://www.avanza.se/index/om-index.../dj-russia-gdr

Jag vet mycket väl om hur mycket detta har rasat men jag skulle inte se det som det riktiga värdet på underliggande bolag. Dessutom kommer Putin garanterat gå in och se till så att just inte skiten kraschar ner till 0 när det väl öppnar. Det kommer bli ordentliga stödköp för att balansera.
Citera
2022-03-04, 12:48
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Jag vet mycket väl om hur mycket detta har rasat men jag skulle inte se det som det riktiga värdet på underliggande bolag. Dessutom kommer Putin garanterat gå in och se till så att just inte skiten kraschar ner till 0 när det väl öppnar. Det kommer bli ordentliga stödköp för att balansera.

Jag säger inte att du har fel eftersom jag som sagt inte har mycket koll på den ryska börsen så vi får se hur det blir när den öppnar. Frågan är också om utlänningars aktieinnehav är säkra eller om Putin helt enkelt beslagtar detta.
Citera
2022-03-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delad
Som titeln lyder - när kliver ni ur från börsen, för att ni förutspår en krash eller rejäl dipp?

Jag sitter och funderar ganska frekvent dessa dagar, att det känns orimligt att börsen ångat på såhär efter Covid. Vad tror ni?

--> Kommer det en rejäl rekyl ned - som känns - inom en snart framtid?

Jag har gått back ca 700.000 sedan årsskiftet. Paniken var ett faktum men jag håller ut lite till. Det brukar bli bättre och under 10 års tid har jag ändå gått plus. Ingen idé att styras av sin panik.
Citera
2022-05-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swineflu
Jag har gått back ca 700.000 sedan årsskiftet. Paniken var ett faktum men jag håller ut lite till. Det brukar bli bättre och under 10 års tid har jag ändå gått plus. Ingen idé att styras av sin panik.
Ja gud, jag är också rejält back sedan jag startade tråden Skulle lyssnat på magkänslan när jag kände det och krängt skiten men hur ska man kunna veta Men som du säger, i det långa loppet blir det väl återhämtning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in