• 9
  • 10
2023-07-29, 00:05
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrvalpen
Bortsett surströmming är väl parisare det enda sjuka i från norrland.

För er som inte känner till parisare var det en falukorv, stor som en hamburgare. Och serverades som en sådan.

Hamburgare på Svenska med falukorv i mitten. Lite senap och ketchup från våra egna förråd!

Jag ska inte säga att den var dålig, men jag förstår att den inte funkade hos den tidens ungdomar!

Nej förstår inte det i finland äter alla det. tom i Helsingfors på natten.
Citera
2023-07-29, 00:07
Medlem
Full-Retards avatar
Vad är orientdressing?
Citera
2023-07-29, 00:07
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Vad är orientdressing?

Rosakebabdressing.
Citera
2023-07-29, 07:42
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Rosakebabdressing.

Jaha, det är så den äckliga såsen heter.

Ja alltså nått som de där uppe i norr inte fattar är t ex kebabtallrik. Strips, kebab, ”orientdressing” och knappt någe sallad är inte kebabtallrik.
Hamburgare med kött, bröd en massa dressing och knappt någe ost lök sallad och ingen hamburgerficka är inte en bra hamburgare.

Dessa två har jag ätit uppe i norr och speciellt ”kebabtallriken” var en besvikelse.

Dock finns det ju pizzaturkar där uppe också som kan detta.
Citera
2023-07-29, 11:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jaha, det är så den äckliga såsen heter.

Ja alltså nått som de där uppe i norr inte fattar är t ex kebabtallrik. Strips, kebab, ”orientdressing” och knappt någe sallad är inte kebabtallrik.
Hamburgare med kött, bröd en massa dressing och knappt någe ost lök sallad och ingen hamburgerficka är inte en bra hamburgare.

Dessa två har jag ätit uppe i norr och speciellt ”kebabtallriken” var en besvikelse.

Dock finns det ju pizzaturkar där uppe också som kan detta.

Finns inget äckligt med den .. Tex Rydbergs som är Stockholmgrundat och ägt gör en Orientdressing som troligen uppskattas vida runtom i Sverige

https://www.rydbergs.se/produkter/or...essing-250-ml/

Bättre alla ggr att göra egen orient dressing med syrad gurka eller saltgurka och lök och senapsfrön
tex så här :

0,75 dl creme fraiche (34%)
0,75 dl majonnäs (typ Hellmans)
1 msk gräslök (hackad)
0,5 schalottenlök (finhackad)
1 klyfta vitlök (pressad)
1 msk bostongurka
10 droppar tabasco
0,5 msk chilisås
1 krm paprikapulver
0,5 krm cayennepeppar

el

Orientdressing
2 msk créme fraiche
2 msk majonnäs
2 msk grekisk yoghurt
1 msk hackad gräslök
2 msk bostongurka
1 finhackad schalottenlök
1 msk chilisås ( jag använde Heinz chili ketchup) Salt och peppar

Det är en allround sås som funkar till burgare, parisare, kebabsås, kyckling, fisk sallad mm mm
Mer komplexare smakbild än en standard kebabsås med vitlök och rätt grejer i för att passa som kebabsås men man kan ju lägga till vitlök ja det man tycker är gott

Du är nog inte så berest i Södra och Norra Norrland. Det finns vanliga kebaber och exklusivare och vanliga till finare pizzerior precis som i Stockholm. Åk till Umeå, Luleå, el Piteå Skellefteå tex ... Finns mycket matkultur

Var det på 90 talet du var senast i "Norrland" eller hehe :-D
Senast redigerad av Sladdaren 2023-07-29 kl. 11:08.
Citera
2023-07-29, 11:22
Medlem
Sladdarens avatar
Inget är konstigt utan bara Norrlandsgrundat

Renklämma är finnemang
Citera
2023-07-29, 12:19
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Finns inget äckligt med den .. Tex Rydbergs som är Stockholmgrundat och ägt gör en Orientdressing som troligen uppskattas vida runtom i Sverige

https://www.rydbergs.se/produkter/or...essing-250-ml/

Bättre alla ggr att göra egen orient dressing med syrad gurka eller saltgurka och lök och senapsfrön
tex så här :

0,75 dl creme fraiche (34%)
0,75 dl majonnäs (typ Hellmans)
1 msk gräslök (hackad)
0,5 schalottenlök (finhackad)
1 klyfta vitlök (pressad)
1 msk bostongurka
10 droppar tabasco
0,5 msk chilisås
1 krm paprikapulver
0,5 krm cayennepeppar

el

Orientdressing
2 msk créme fraiche
2 msk majonnäs
2 msk grekisk yoghurt
1 msk hackad gräslök
2 msk bostongurka
1 finhackad schalottenlök
1 msk chilisås ( jag använde Heinz chili ketchup) Salt och peppar

Det är en allround sås som funkar till burgare, parisare, kebabsås, kyckling, fisk sallad mm mm
Mer komplexare smakbild än en standard kebabsås med vitlök och rätt grejer i för att passa som kebabsås men man kan ju lägga till vitlök ja det man tycker är gott

Du är nog inte så berest i Södra och Norra Norrland. Det finns vanliga kebaber och exklusivare och vanliga till finare pizzerior precis som i Stockholm. Åk till Umeå, Luleå, el Piteå Skellefteå tex ... Finns mycket matkultur

Var det på 90 talet du var senast i "Norrland" eller hehe :-D

Nej passar inte till kebab, var där uppe för några månader sedan.
Citera
2023-07-29, 16:09
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Nej passar inte till kebab, var där uppe för några månader sedan.

Ja det är upp till dig. Beträffande sås till kebab beroende på vilka mejerivaror man använder så tycker jag att det ska till viss syra som man kan tex få ifrån picklad gurka och sötma som finns i dill plus lite örtighet

Man är fri å göra som man vill men för mig ska en kebabsås ha gärna vitlökssmak, syra, hetta, lite tomatig smak, krämighet och en viss sötma ibland och en sallad med gärna färska örter i tof

Det finns många kebab varianter i världen även om du bara skulle använda dig av doner det tunnstrimlade kebab"nöt"kötet.t Frågan är bara hur man vill ha den dresserad med vilken sallad och brödsort. Den du äter på en sunkig turkpizzeria är långt ifrån vad som är gott ang donerkebab varianter med kryddad färs ochså och nej, den såsen du tänker på är bara en av 100 varianter
Citera
2023-07-29, 16:20
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja det är upp till dig. Beträffande sås till kebab beroende på vilka mejerivaror man använder så tycker jag att det ska till viss syra som man kan tex få ifrån picklad gurka och sötma som finns i dill plus lite örtighet

Man är fri å göra som man vill men för mig ska en kebabsås ha gärna vitlökssmak, syra, hetta, lite tomatig smak, krämighet och en viss sötma ibland och en sallad med gärna färska örter i tof

Det finns många kebab varianter i världen även om du bara skulle använda dig av doner det tunnstrimlade kebab"nöt"kötet.t Frågan är bara hur man vill ha den dresserad med vilken sallad och brödsort. Den du äter på en sunkig turkpizzeria är långt ifrån vad som är gott ang donerkebab varianter med kryddad färs ochså och nej, den såsen du tänker på är bara en av 100 varianter

Jo det är klart att folk kan ha vilka såser de vill. Det känns mest som att orientdressing är ett påfund från 70-talet av nån som inte ens varit i orienten.

Sen är inlagd fefferoni och jalapeno gött att ha till kebab, picklad gurka går bort enligt mig.
Citera
2023-07-29, 16:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jo det är klart att folk kan ha vilka såser de vill. Det känns mest som att orientdressing är ett påfund från 70-talet av nån som inte ens varit i orienten.

Sen är inlagd fefferoni och jalapeno gött att ha till kebab, picklad gurka går bort enligt mig.

Shaami kabab är gott med picklad gurka tex
Citera
2023-07-29, 18:58
Medlem
Blana
Citera
2023-08-02, 14:57
Medlem
Sladdarens avatar
En norrlandsklassiker av varma mackor

Är stekta tunnare skivor av falukorv,
Sen nån mjukkaka av nåt vitt mjöl, typ tekaka el rågkaka