2022-01-09, 12:20
Medlem
jesussugers avatar
En arbetskollega sa att lägga upp en fup på nätet ( flashback ) är olagligt kan det verkligen stämma? jag sa att jag brukar läsa en del fupar här på flashback och att användare brukar ta ut och lägga upp dom här. Då påstod han att det va olagligt. Hur ställer sig flashback om detta? om det skulle stämma?
Citera
2022-01-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
En arbetskollega sa att lägga upp en fup på nätet ( flashback ) är olagligt kan det verkligen stämma? jag sa att jag brukar läsa en del fupar här på flashback och att användare brukar ta ut och lägga upp dom här. Då påstod han att det va olagligt. Hur ställer sig flashback om detta? om det skulle stämma?

Bara en liten teknisk detalj. FUP-arna är ju inte upplagda på Flashback, utan på annat ställe.
Citera
2022-01-09, 12:25
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
Bara en liten teknisk detalj. FUP-arna är ju inte upplagda på Flashback, utan på annat ställe.

Jo, men det går genom flashback då man länkar länken på flashback. Man får ju inte länka till barnporr och då borde väl det va samma sak med en fup? enligt kollegan får man inte lägga upp en fup på nätet.
Citera
2022-01-09, 12:28
Medlem
vemsfels avatar
Vilken lag tillämpar kollegan för att klassa det som olagligt? Om man påstår något ligger den på denne att kunna bevisa det, så frågan är ställd till fel person(er)!
Citera
2022-01-09, 12:31
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Förundersökningsprotokoll är ju offentliga handlingar men dom kan innehålla sekretess också.
Citera
2022-01-09, 12:32
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Vilken lag tillämpar kollegan för att klassa det som olagligt? Om man påstår något ligger den på denne att kunna bevisa det, så frågan är ställd till fel person(er)!

Det vet jag inte vilken lag han syftade på

Så hur är det? har han rätt i det han påstår?
Citera
2022-01-09, 12:33
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Förundersökningsprotokoll är ju offentliga handlingar men dom kan innehålla sekretess också.

Vilket jag sa, han sa "det har du rätt i, men du får inte lägga upp den på nätet då blir det ett brott. Du får hämta ut den och läsa den men inte lägga ut den" va hans svar
Citera
2022-01-09, 12:36
Medlem
Citat:
Det vet jag inte vilken lag han syftade på

Så hur är det? har han rätt i det han påstår?

Nej det är inte olagligt att ge folk tillgång till offentliga handlingar. Eftersom han inte ens hänvisade till.en lagtext så vet han såklart inte vad han pratar om.
Citera
2022-01-09, 12:57
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b.o.nsyrsan
Nej det är inte olagligt att ge folk tillgång till offentliga handlingar. Eftersom han inte ens hänvisade till.en lagtext så vet han såklart inte vad han pratar om.

Kan kolla med han imorgon vilken lag han syftar på
Citera
2022-01-09, 13:06
Medlem
Citat:
Kan kolla med han imorgon vilken lag han syftar på

Förundersökningsprotokollar avseende förundersökningar som lagts ner och därmed inte gått vidare till åtal borde det väl vara än mer sekretess och inget polisen vill ska läcka ut till allmänheten, då förundersökningar kan återupptas.

Men i fall åtal väckts, personen blir dömd och en lagakraftvunnen dom säger att personen är skyldig till brottet, så är det väl offentligt
Citera
2022-01-09, 13:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Det skulle nog kunna bli tal om förtal, i vassa fall.
Citera
2022-01-09, 13:20
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det skulle nog kunna bli tal om förtal, i vassa fall.
På vilket sätt skulle det kunna bli förtal?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in