2022-01-09, 11:06
Medlem
Krocketklubbas avatar
Vadå? Man måste ju vara intelligent för att ta sig in på universitetet och framförallt för att klara av utbildningen. Det är ju det som alla utbildade är så stolta över?! Jag är förvirrad.
Citera
2022-01-09, 11:07
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är fruktansvärt. En hel generation lärare, statsvetare, ingenjörer, som i olika grad är drogberoende.

Du räknar här upp olika kategorier av studenter som har klarat av sina studier och dessutom kommer att ta arbeten som kräver viss disciplin och integritet. Varför skulle dessa vara drogberoende?

Däremot har du ju mycket löst folk som går en termin här eller där, bara för att få lite CSN och skjuta upp vuxentiden lite, det är nog dessa du bör vara mer orolig för.
Citera
2022-01-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skulle säga att din ”observation” är totalt värdelös i sammanhanget.

Any way - Linköping har alltså problem med droghandel. Legalisera droger så löser man problemet. Andra alternativ är att punktmarkera ALLA invånare mellan 10-85 år och se till att ingen köper droger. Det är bara att välja.

Så du menar att folk kommer använda mindre med droger för att man legaliserar.
Citera
2022-01-09, 11:23
Moderator
pbos avatar
Vänlig påminnelse om att trådens ämne är drogproblem vid LiU och inget annat. OT raderat.

/mod
Citera
2022-01-09, 11:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Så du menar att folk kommer använda mindre med droger för att man legaliserar.

Hahaha!! Det var det dummaste jag hört. Folk kommer självklart använda lika mycket droger hur olagligt eller lagligt det än är. Men om man legaliserar droger kommer gängen sluta skjuta på varandra pga av illegal drogförsäljning.
Citera
2022-01-09, 12:08
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Från artikeln;

"Enligt uppgifter till Aftonbladet handlar gängkonflikten i Linköping till stor del om narkotikahandeln och särskilt om tillgången till studenterna vid universitetet som är en stor marknad."

Här har vi det, ganska skrämmande.
Även personer som röker på en någon gång i månaden eller ”partyknarkar” bidrar indirekt till gängvåldet för de står för efterfrågan.
Citera
2022-01-09, 12:13
Medlem
sp1rits avatar
Vilken øverraskning att studenter vid college/universitet/unga mænniskor gillar att experimentera med droger. Det har man ju aldrig hørt om førr.
Citera
2022-01-09, 12:29
Medlem
jesussugers avatar
Är väl ingen nyhet att folk som studerar tar droger, vet några som petade snö när dom pluggade för att hinna med allt. Dom utökade dagen timmar till fler timmar
Citera
2022-01-09, 12:30
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det är fruktansvärt. En hel generation lärare, statsvetare, ingenjörer, som i olika grad är drogberoende.
Ja, minst en med glasögon också
Citera
2022-01-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Vadå? Man måste ju vara intelligent för att ta sig in på universitetet och framförallt för att klara av utbildningen. Det är ju det som alla utbildade är så stolta över?! Jag är förvirrad.

Förvisso.
Men medan ett drogberoende har att göra med självrespekt, självdisciplin, etik och moral, lika mycket som generell intelligens, dessa element går in i varandra, inte var för sig separat
Citera
2022-01-09, 12:37
Medlem
Tilteds avatar
När jag själv gick på universitetet för ca 15 år sen så såg jag bara droger en enda gång och då var det marijuana. Då var jag ändå på fest 2-4 gånger i månaden under flera år i sträck.

Hur det ser ut nu för tiden har jag ingen aning om.
Citera
2022-01-09, 12:52
Medlem
När togs flashback över av massa boomers med tusentals inlägg som sitter och postar massa skit de fått inpräntat på 70-talet dagarna igenom egentligen?

Låt studenterna röka en gås om de vill. Det kommer alltid att ske, så lösningen på problemet ligger knappast där. Lär inte finns någon större korrelation mellan "gräsrökare" (eller andra drogbrukare) under studietiden och framgång senare i arbetslivet heller. Kan även garantera att det är fler än 2-3% som är regelbundna brukare på Sveriges universitet

Har själv gått en ingenjörsutbildning på LIU. Jag och några klasskamrater rökte väl lite gräs i snitt 2-3 ggr / vecka under hela studietiden. Vad annars skulle man göra när utbildningen (som höll låg kvalitet) tog upp runt 5-10 timmar av ens tid per vecka? Finns inga krav, alla ska kunna klara det i flumskolan. Så du lärde dig ingenting vettigt ändå. Ta dig igenom utbildningen, få ett intyg och sedan så lär du dig på plats i verkligheten. Ha kul under tiden och gör minimalt för att klara dig igenom är min rekommendation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in