• 1
  • 2
2022-01-09, 05:39
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag satt och funderade på om all kollektivtrafik var helt gratis, och det mynnade ut i att saker nog skulle vara bättre om generell persontrafik var förbjuden i Stockholms innerstad.
Jag tänker då på personbilar främst. Buss, taxi, räddningstjänst, hanteverkare och varutransport måste så klart fortfarande gå.

En tanke jag hade var att man endast skulle tillåta företagsbilar att gå, men problemet som skulle uppstå skulle vara att folk kommer att registrera ett företag och köra runt i firmabilen istället, och det skulle antagligen bli något som i förlängningen gynnade de rikare.
Hur kan man i praktiken se till att detta inte sker, till förmån för att samhället blir mer cykel- och fotgängarvänligt och att endast nödvändig trafik (och taxi, jag vet...) tillåts?
Citera
2022-01-09, 06:01
Medlem
Det är väl bara att stänga av var och varannan gata som i Lund's centrum. Dra spårvagn och lägga gräs i gatan osv. I Lund är de aggressiva mot sin befolkning och turister.

Men varför göra så om man vill ha en attraktiv innerstad?
Citera
2022-01-09, 08:03
Medlem
Hackenbush55s avatar
Förbjud trafik i innerstaden visst men då kommer bara de som bor i innerstaden att handla i butikerna där, de andra gör som jag nu och handlar på köpcentra i utkanten av staden.
Citera
2022-01-09, 09:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Finns det någon undersökning varför folk ens tar bilen till eller från innerstan. Det vore intressant. Med en sådan kan man då korrigera och göra vissa alternativ bättre (kollektivtrafiken, hemtransport, parkeringshus utanför stan) och andra parametrar sämre (inga parkeringsplatser, avstängda gator, enkelriktat, prio på grönt ljus till cyklister). Bäst är att se om det finns några exempel på städer som gjort detta, och hur det gick. Går bostadspriserna ner eller upp när bilarna försvinner. Sen kan ungarna promenera och cykla dit de skall som förr, och inte skylla på trafiken. Eller en mellanlösning är att endast tillåta elfordon i innerstan.
Citera
2022-01-09, 09:47
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag satt och funderade på om all kollektivtrafik var helt gratis, och det mynnade ut i att saker nog skulle vara bättre om generell persontrafik var förbjuden i Stockholms innerstad.
Jag tänker då på personbilar främst. Buss, taxi, räddningstjänst, hanteverkare och varutransport måste så klart fortfarande gå.

En tanke jag hade var att man endast skulle tillåta företagsbilar att gå, men problemet som skulle uppstå skulle vara att folk kommer att registrera ett företag och köra runt i firmabilen istället, och det skulle antagligen bli något som i förlängningen gynnade de rikare.
Hur kan man i praktiken se till att detta inte sker, till förmån för att samhället blir mer cykel- och fotgängarvänligt och att endast nödvändig trafik (och taxi, jag vet...) tillåts?

Skyltar.

Det låter dock en aning stört varför man inte skulle få köra bil i städer. Personbilar är bara privata varianten av taxi, buss, hantverkare, varutransporter, etc. Du skulle bara behöva betala mer och ha fler personer inblandade för att flytta a till b.
Citera
2022-01-09, 09:49
Medlem
Om vi tar Stockholm som exempel är inte den spårbundna kollektivtrafiken utbyggd för att klara om alla som idag tar bilen sätter sig på Tunnelbana, Pendeltåg och Spårvagn.
Vem ska betala det? Tunnelbanan är byggd med statliga medel alltså betalad av hela landet. Ska hela landet betala högre skatt för att de i Stockholms innerstad ska slippa alla bilar?

I Norrland jobbar de större städerna vid kusten hårt för att bestraffa de som kör bil in till städerna. Med avgifter på parkeringsplatser som de i Stockholm. Samt att dom tar bort central parkering. Grejen är att där finns det för många inga alternativ till bilen. Ingen kollektivtrafik alls och långa sträckor.
En tydlig effekt är att köpcentrumen i utkanten av städerna växer och det blir färre utbud i centrum.
Citera
2022-01-09, 09:56
Medlem
Citat:

Vill ni inte ha turister på Gröna lund etc?
Citera
2022-01-09, 10:54
Medlem
goofers avatar
Citat:

Om du är less på bilism så varför flyttar du inte ut på landet?
Köp en elcykel och cykla 5 mil till jobbet!

Aldrig fattat idioterna som samlas i storstäder och sen gnäller på att det finns trafik där.

Landsbygden erbjuder lugn och ro för sådana som dig!
Citera
2022-01-09, 10:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vill ni inte ha turister på Gröna lund
Det är där man skulle behöva fråga hundra personer om de behövt bil för att komma dit, jag misstänker det inte är särskilt många, knappt nån, som behövt bil för att ta sig dit, än mindre som behövt parkera den i innerstan i så fall. Det är ju knappast det vanligaste att köra in och parkera den strax utanför, är det ens möjligt (karta parkering innerstan).
Citera
2022-01-09, 12:04
Moderator
Neksnors avatar
En hel innerstad kan vara svårt att stänga av men halvmiljonstaden Essen i Tyskland har en stor, uppskattningsvis 600 * 200 meter plus en gågata, Fussgangerzone i centrum, ca rakt norr om centralstationen (Hbf).
Det går in några återvändvändsgator ganska långt i området och det finns några enkelriktade öglor som också möjliggör transporter till området. Inga underjordiska hållplatser ligger inne i området.
Området verkar vara aningen mindre än inom vallgraven i Göteborg eller Gamla stan i Stockholm, men omges inte alls av vatten.
I Stockholm borde det inte vara omöjligt att skapa något liknande mellan exempelvis Odengatan och Klarebergsgatan.
Citera
2022-01-09, 14:03
Medlem
Höj trängselskatten x10, utom fördom som har boendeparkeringstillstånd! Fan vad det skulle vara najs.
Citera
2022-01-09, 16:17
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är väl bara att stänga av var och varannan gata som i Lund's centrum. Dra spårvagn och lägga gräs i gatan osv. I Lund är de aggressiva mot sin befolkning och turister.

Hur ofta tar turister sig till innerstan med egen bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Förbjud trafik i innerstaden visst men då kommer bara de som bor i innerstaden att handla i butikerna där, de andra gör som jag nu och handlar på köpcentra i utkanten av staden.

Hur många som inte bor i innerstan tar bilen till innerstan för att handla? Kan inte röra sig om många.

Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Om vi tar Stockholm som exempel är inte den spårbundna kollektivtrafiken utbyggd för att klara om alla som idag tar bilen sätter sig på Tunnelbana, Pendeltåg och Spårvagn.
Vem ska betala det? Tunnelbanan är byggd med statliga medel alltså betalad av hela landet. Ska hela landet betala högre skatt för att de i Stockholms innerstad ska slippa alla bilar?

Tunnelbanan är historiskt sätt betald av Stockholms kommun och Stockholms landsting. Den pågående utbyggnaden betalas av inblandade kommuner, Region Stockholm samt statliga medel. Set sistnämnda betalas av dem som kör bil i Stockholm och betalar trängselskatt. Så vilken högre skatt är det du svamlar om?

Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Höj trängselskatten x10, utom fördom som har boendeparkeringstillstånd! Fan vad det skulle vara najs.

Gärna högre trängselskatter för att få mer plats på vägarna men det ska gälla alla, även oss som bor i innerstan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in