2022-01-09, 03:13
Medlem
Det uppstod eld och rökbildning medan jag kokade ris från plattan som sedan nådde handduken. Jag kan endast sluta mig till att någon missad smutsbit fattade eld som överfördes till spisen, som sedan antände min handuk när jag rörde locket. Både handuk och spitplatta brann.

Jag hann bara börja med kokningen när det satte igång.

Jag hittar ingen direkt orsak.

Har ni varit med om något liknande? Det började alltså BRINNA från små korn. Men jag hittar ändå inga synliga spår efteråt.
Senast redigerad av Ekvilibrium1 2022-01-09 kl. 03:24.
Citera
2022-01-09, 03:37
Medlem
Kan en modern spisplatta övertända sig själv? Den är inte ens ett år gammal.
Citera
2022-01-09, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Det uppstod eld och rökbildning medan jag kokade ris från plattan som sedan nådde handduken. Jag kan endast sluta mig till att någon missad smutsbit fattade eld som överfördes till spisen, som sedan antände min handuk när jag rörde locket. Både handuk och spitplatta brann.

Jag hann bara börja med kokningen när det satte igång.

Jag hittar ingen direkt orsak.

Har ni varit med om något liknande? Det började alltså BRINNA från små korn. Men jag hittar ändå inga synliga spår efteråt.

Om du inte hittar några spår - hur vet du då att det var från små korn?

Det låter som ett trauma, jag hoppas att alla iblandade klarade sig utan allvarliga skador.
Citera
2022-01-09, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Om du inte hittar några spår - hur vet du då att det var från små korn?

.

Det brann från små delar av spisen. Men inga spår efteråt. Kan en spis övertändas bara rätt sådär?
Citera
2022-01-09, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Det brann från små delar av spisen. Men inga spår efteråt. Kan en spis övertändas bara rätt sådär?

Det verkar inte bättre. Du får ringa spis-supporten på måndag, utelämna att du själv var påtänd också kanske?
Citera
2022-01-09, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Det verkar inte bättre. Du får ringa spis-supporten på måndag, utelämna att du själv var påtänd också kanske?

Jag är nykter. Tack för bekräftelsen. Jag ska göra det. Fy fan alltså.
Citera
2022-01-09, 04:54
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du ha haft olja med i bilden?
Citera
2022-01-09, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kan du ha haft olja med i bilden?

Du jag kom precis på något. Jag hade tappat en stor hög svartpeppar över spisen när jag stekte hamburgare någon dag innan.

Jag damsugade bort det men kan det ha fastnat så pass mycket att det antändes nu. Det kanske kom skit från hamburgaren med också= olja?

Fast en spis ska väl klara av om ett järn skvätter lite skit från järnet?
Senast redigerad av Ekvilibrium1 2022-01-09 kl. 05:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in