2022-01-08, 23:55
Medlem
I mitten på November lämnade jag in min telefon för att få skärm och baksida reparerad.
Vid tillfället då så informerade dom mig att baksidan finns inte i lager och måste beställas hem, dom sa inte någon tidsram alls.
Jag tänkte att baksida på mobilen är inte livsviktigt så det lät okej tänkte jag.
Framsidan reparerade dom inom ett par dagar och jag fick tillbaka telefonen.

I mitten av December hörde jag av mig via mail och frågade om dom har fått in baksidan än, tycker ändå att en månad är tillräckligt tänker jag.
Fick aldrig svar på mailet, så i mellandagarna ringde jag och sa att jag vill ha pengarna tillbaka, då jag anser att det har tagit för lång tid.
Han sa att det inte går då skalet redan är beställt och det skall komma, jag ifrågasatte NÄR, han svarade att han inte vet, men han skulle kolla omgående och återkomma till mig.

Nu har det gått över en vecka på nya året och inte hört något ännu, nu vidare till det juridiska,

Vilka rättigheter har jag här?
Jag känner inte att jag vill dom ska utföra reparation av baksidan längre, tyvärr är hela köpet redan betalt via Klarna.
Är jag bunden till att låtas dom få ännu mer tid eller är det bortom all rimlighet?
Jag känner ju själv att snart två månader är alldeles för mycket för ett mobilskal.
Sedan att dom verkar högst ointresserade av att uppdatera mig på vad som händer får mig att känna mig lurad.
Citera
2022-01-09, 16:22
Medlem
Ingen??
Citera
2022-01-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Ingen??

Spontant känns det ju som 2 månader för en baksida till en mobil är oskäligt länge.
Undantaget om det är något specialbeställt eller om du varit informerad om att det är en bristvara(eller annat liknande) som gör att det kan ta lång tid.

Du kan i det läget ha rätt till delvis ersättning( betalningen för den reparation de utfört kommer du så klart inte slippa).

Hur mycket pengar är det vi talar om?
Citera
2022-01-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Spontant känns det ju som 2 månader för en baksida till en mobil är oskäligt länge.
Undantaget om det är något specialbeställt eller om du varit informerad om att det är en bristvara(eller annat liknande) som gör att det kan ta lång tid.

Du kan i det läget ha rätt till delvis ersättning( betalningen för den reparation de utfört kommer du så klart inte slippa).

Hur mycket pengar är det vi talar om?

Dom har ju sagt att det "kan ta ett tag" men känner inte att två månader är rimligt ändå.

Nej nej, grejen är att jag betalade hela beloppet för både beställning av bak och skärm samt arbete på båda, jag skulle bara komma in igen när baksidan kom.

Det är 1199kr den baksidan kostade.
Senast redigerad av Kampfwurst 2022-01-09 kl. 21:59.
Citera
2022-01-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Dom har ju sagt att det "kan ta ett tag" men känner inte att två månader är rimligt ändå.

Nej nej, grejen är att jag betalade hela beloppet för både beställning av bak och skärm samt arbete på båda, jag skulle bara komma in igen när baksidan kom.

Det är 1099kr den baksidan kostade.

De har ju redan gjort del av arbetet(lagat skärmen) så hela beloppet kan du inte få tillbaks men kostnaden för baksidan samt reparationen av den borde du ha rätt att få tillbaks, 2 månader är inte rimligt för att få en baksida till en mobiltelefon. Undantaget så klart om det är en väldigt ovanlig modell eller någon form av specialbeställning.

Problemet här är väl dock att om de nekar kommer det ta ganska lång tid att få rätt och få tillbaks dina pengar.
Vanligen går man först till ARN(allmänna reklamationsnämnden). Dock har de en normal handläggningstid på 6månader.
Citera
2022-01-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
De har ju redan gjort del av arbetet(lagat skärmen) så hela beloppet kan du inte få tillbaks men kostnaden för baksidan samt reparationen av den borde du ha rätt att få tillbaks, 2 månader är inte rimligt för att få en baksida till en mobiltelefon. Undantaget så klart om det är en väldigt ovanlig modell eller någon form av specialbeställning.

Problemet här är väl dock att om de nekar kommer det ta ganska lång tid att få rätt och få tillbaks dina pengar.
Vanligen går man först till ARN(allmänna reklamationsnämnden). Dock har de en normal handläggningstid på 6månader.

Ja jo det är jag helt med på och på kvittot är det indelat i två artiklar, ett skal baksida och en skärm framsida, dock står det inget om arbetskostnaden.

Men det är 1199kr som baksidan kosta, rakt upp och ner alltså.

Det är inte en ovanlig modell, en Xiaomi förra årets modell, och jag har till och med godkänt att få valfri färg på skalet då det skulle gå snabbare då
Citera
2022-01-11, 16:32
Medlem
Antar det är ARN som gäller ifall dom inte svarar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in