2022-01-08, 22:09
Medlem
HK1997s avatar
Är sugen på att lämna Stockholm för Oslo och fixat ett korttidsboende i en företagsbarack för bara 3,5k/mån i Lilleström. Planerar att flytta därifrån tills jag hittat något bättre boende. Problemet är att jag inte vet vart jag ska bo i Oslo.

Jag vill samtidigt bo så billigt som det bara går i närheten av Oslo då jag fortfarande har svenska inkomster men norska utgifter. Jag har krav att ha egen toalett, egen dusch, kök, el/värme och helst bredband. Kan tänka mig att ta något hundår och bo i skitigaste området i Östkanten typ Grönland och Töyen.

Har själv bott i Rinkeby i snart över fem år men hur mycket bättre/sämre är det sämsta området i Oslo relativt till Stockholm?
Citera
2022-01-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Är sugen på att lämna Stockholm för Oslo och fixat ett korttidsboende i en företagsbarack för bara 3,5k/mån i Lilleström. Planerar att flytta därifrån tills jag hittat något bättre boende. Problemet är att jag inte vet vart jag ska bo i Oslo.

Jag vill samtidigt bo så billigt som det bara går i närheten av Oslo då jag fortfarande har svenska inkomster men norska utgifter. Jag har krav att ha egen toalett, egen dusch, kök, el/värme och helst bredband. Kan tänka mig att ta något hundår och bo i skitigaste området i Östkanten typ Grönland och Töyen.

Har själv bott i Rinkeby i snart över fem år men hur mycket bättre/sämre är det sämsta området i Oslo relativt till Stockholm?
Snälla, trollar du?

Oslo är helt ok i jämförelse
Citera
2022-01-08, 22:14
Medlem
Grönland låter bra tycker jag.
Citera
2022-01-08, 22:16
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Snälla, trollar du?

Oslo är helt ok i jämförelse

Nej, trollar inte.
Citera
2022-01-08, 23:07
Medlem
Casual-Cultures avatar
Har du bott som svensk i Sveriges särskilda utsatta områden och klarat dig i flera år så lär du klara dig fint i många förorter i Europa.
Har man rest mycket så märker man skillnad och områderna i Sverige är fan sämst även om det är finare fasader på lägenheterna här i Sverige så är inte människorna det.
Citera
2022-01-08, 23:31
Medlem
Norrbaggar1s avatar
HAUGENSTUA is the place for you…
😃
Citera
2022-01-08, 23:46
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Hverken Grønland eller Tøyen er farlige, ihvertfall ikke værre enn resten av Oslo øst.
Det som kan være farlig er å rave rundt overstadig beruset, da er det fort gjort å bli ranet, men det kan skje på Frogner også these days…
Det er ute i «dalen» (Groruddalen) at du finner de dystopiske blokk-områdene a la miljonprogrammet, men andelen norske er fortsatt ganske høy, spesielt i villa-områdene. De kalles ofte «gamle», som i «Gamle Furuset» og «Gamle Stovner» etc.
Det er ingen steder i Oslo politiet frykter å rykke ut til med én enkelt patrulje, eller mer presist (er ikke snut og vet ikke hva de føler) de rykker ut uansett, så egentlige «no go zones» finnes ingen steder i Norge.

På Haugenstua bor det nesten ingen nordmenn lenger og det er vel omtrent halveis til Lillestrøm i.f.t Oslo sentrum, der kan du nok finne billig (rimelig) hybel eller leilighet, billig i relativ betydning.
Citera
2022-01-08, 23:53
Medlem
Norrbaggar1s avatar
https://www.finn.no/realestate/letti...kode=240696112

To rom og kjøkken 13500 pr måned, det er sinnsykt dyrt i Oslo.
Citera
2022-01-08, 23:59
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Nå glemte jeg helt Holmlia som er så fremmed for meg at det ikke engang streifet meg å foreslå, det er ikke Groruddalen men sørøst i Oslo, der vil du nok også trives hvis det er mangfoldet du ønsker.
Citera
2022-01-09, 11:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997

Har du klarat att bo i Rinkeby utan att råka illa ut så lär du klara dig var som helst i Oslo. Du kommer klara dig bra även i diverse engelska och franska förorter. Problemet med Oslo är att det är sjuka priser, så även om du tjänar "norsk lön" så lär du få svensk levnadsstandard eller till och med sämre. Grejen med att jobba i Norge om man nu ska tjäna pengar, är att leva snålt som fan och aldrig unna sig något. Men vill man leva som en normal person, gå ut o äta någon gång, ta ett glas, gå på evenemang, ja då kostar det. Säger en som vistas en del på Majorsstuen. Även bott ett kort tag på Aker Brygge. Men det var företaget jag då hade uppdrag för som betalade boendena och det är några år sen. Men billigt är det inte där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in