Citat:
Ursprungligen postat av
HK1997
Är sugen på att lämna Stockholm för Oslo och fixat ett korttidsboende i en företagsbarack för bara 3,5k/mån i Lilleström. Planerar att flytta därifrån tills jag hittat något bättre boende. Problemet är att jag inte vet vart jag ska bo i Oslo.
Jag vill samtidigt bo så billigt som det bara går i närheten av Oslo då jag fortfarande har svenska inkomster men norska utgifter. Jag har krav att ha egen toalett, egen dusch, kök, el/värme och helst bredband. Kan tänka mig att ta något hundår och bo i skitigaste området i Östkanten typ Grönland och Töyen.
Har själv bott i Rinkeby i snart över fem år men hur mycket bättre/sämre är det sämsta området i Oslo relativt till Stockholm?
Har du klarat att bo i Rinkeby utan att råka illa ut så lär du klara dig var som helst i Oslo. Du kommer klara dig bra även i diverse engelska och franska förorter. Problemet med Oslo är att det är sjuka priser, så även om du tjänar "norsk lön" så lär du få svensk levnadsstandard eller till och med sämre. Grejen med att jobba i Norge om man nu ska tjäna pengar, är att leva snålt som fan och aldrig unna sig något. Men vill man leva som en normal person, gå ut o äta någon gång, ta ett glas, gå på evenemang, ja då kostar det. Säger en som vistas en del på Majorsstuen. Även bott ett kort tag på Aker Brygge. Men det var företaget jag då hade uppdrag för som betalade boendena och det är några år sen. Men billigt är det inte där.