• 3
  • 4
2022-01-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
Logga in igen och kolla din prognos, inte vad du har tjänat in till pension.

Alternativt går du in på www.minpension.se

Tack för länken:

Om du inte har någon inkomst från nu tills du går i pension, beräknas din pensionsutbetalning att bli 13 100 kr/mån före skatt.
Citera
2022-01-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
90-100, ja. Minimum.

1. Investera väl. Investera aggressivt i det som har funkat historiskt.
2. Tjäna bra med pengar
3. Använd tiden till din fördel.
4. Prioritera den del av pensionen som inte inkomstbeskattas.

Räknar du privat sparande i detta och sedan ser avkastning som pension eller räknar du bara det från pensionsförsäkringsbolagen som IPT/ITPK + PPM och det allmänna?

Då privat pensionssparande inte är avdragsgillt gissar jag ingen pysslar med det längre så det är väl KF/ISK som gäller gissar jag.
Citera
2022-01-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Räknar du privat sparande i detta och sedan ser avkastning som pension eller räknar du bara det från pensionsförsäkringsbolagen som IPT/ITPK + PPM och det allmänna?

Då privat pensionssparande inte är avdragsgillt gissar jag ingen pysslar med det längre så det är väl KF/ISK som gäller gissar jag.

Ja, det är ISK som gäller.

Vad man får i allmän pension är ju också rätt regelstyrt - 18,5 % cirka av årliga bruttoinkomsten. Inte mycket man kan göra för att påverka där.

Med min ''förträffliga'' investeringsstrategi dessutom så blir mitt minimum väldigt rimligt.

Ja, jag måste rätta mig själv där. Räknar jag även in den statliga pensionen så hamnar jag på ännu högre siffror så ja, enbart privat ''pension'' via ett ISK avsågs i mitt exempel.
Senast redigerad av Lukas17 2022-01-09 kl. 13:29.
Citera
2022-01-09, 15:07
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LizaZ
Är förtidspensionerad och är 40 år, får ut 10200:- från FK och 2200:- från afa.

Tänkte höra om det är någon som har koll på om man får samma summa när man bli riktig pensionär vid 65, eller om man får mindre då?

Slutar afa-försäkringen betalas ut vid 65?

🙈🙃
Jag har haft förtidspension sedan -00 och är 50år nu.
Årsinkomst: 266.000, Värde på Tjänstepension 711.000, Allmän pension: 2 582.000
(Inbetalda pensionsrätter för 2020: FK: 50.080 kr + PPM: 7.825 kr + AFA: 20.822 kr)

Trots min låga pension så kommer jag ta ut tjänstepensionen på 10år (55-65år)
och därefter sälja min obelånade villa så jag får loss kapital att dryga ut ålderspensionen

Går redan och längtar tills jag kan sälja villan och flytta till fritidshuset + utlandet

Vi förtidspensionärer har förhoppningsvis redan lärt oss att leva med lägre inkomster och
även utgifter, så med lite ekonomiskt tänkande så skall det nog gå att planera så man
får ett drägligt liv.. och sen har du säkert möjlighet att få bostadstillägg.
Citera
2022-01-09, 22:15
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LizaZ
Tack för länken:

Om du inte har någon inkomst från nu tills du går i pension, beräknas din pensionsutbetalning att bli 13 100 kr/mån före skatt.
Du ska ange den inkomstgrundande sjukersättning du har som lön. Samt ange att du inte har tjänstepensionsavtal.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in