2022-01-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Antar att ts har enkla vanor.
Jag själv går lätt runt på 10k per månad vissa månader gör jag av med enbart 7k och jag tycker inte att jag känner mig speciellt fattig men lever väldigt spartanskt om man kollar utifrån.

Wow. Impressive!

Mat och hyra e väl det dyraste för dig. (El?)
Citera
2022-01-08, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LizaZ
Tack för svar, inser också att det blir garantipension.
Höjde precis mitt privatsparande med 500kr det är vad jag kan undvara...

Lite sparande är bättre än ingenting alls. Avanza Zero eller Global kanske var nått för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Han blev för övrigt förtidspensionär redan när han var 39 år gammal p.g.a. sjukdom... Tiotalet år senare blev han friskförklarad, men kom aldrig igång att jobba något mer.

Hur är det möjligt att friskförklara en förtidspensionär?
Citera
2022-01-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
För att begreppet förtidspensionär inte finns längre, först får man aktivitetersättning som sedan kan övergå i sjukersättning vid 30 och som sträcker sig till 65. Väldigt många blir av med ersättningen vid 30 eftersom att sjukersättningen ställer högre krav på utredning, så självmorden bland unga som blir utan inkomst är ett växande problem nu, det finns numera organisationer som tänder ljus utanför FKs kontor för dom som tagit livet av sig.

Citat:
6. Vi följer upp ditt ärende

Du får sjukersättningen tills vidare. Det betyder att du får den till och med månaden innan du fyller 65 år, om inget händer som påverkar din sjukersättning innan dess.

Din arbetsförmåga kan förändras över tid och det kan i vissa fall komma behandlingar eller mediciner som kan förbättra din arbetsförmåga, därför gör vi en uppföljning med några års mellanrum.

Uppföljningen innebär att vi tittar på dina uppgifter igen och om det behövs kontaktar vi dig. När uppföljningen är avslutad skickar vi ett brev till dig.
Det betyder att du helt plötsligt kan få ett brev på posten där man berättar att man drar in din inkomst. Det är slut på pengar i välfärden och FK jobbar aktivt för att neka aktivitet och sjukersättningar, det betyder att sjuka blir av med sina ersättningar till höger och vänster. Systemet har skiftat från att vara för att hjälpa, till att göra allt dom juridiskt möjligt kan göra för att inte hjälpa, för att få ersättning krävs det numera ofta att man först överklagar beslut och sedan tar det till rättegång innan FK godkänner ersättningar, men dom flesta orkar inte ta sina ärenden så långt, speciellt inte sjuka utan stöd och hjälp.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...os-kronofogden
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...-ger-hogre-lon

Det här görs för att spara in pengar, samtidigt rusar miljonbedrägerierna inom assistansersättningarna. Pengarna dras från dom sjuka för att slängas på bedragare och kriminella.
Citera
2022-01-08, 21:39
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Du är ironisk nu antar jag? Framgår inte så lätt i text, men med tanke på förslaget kan det inte vara något annat...

Haha, eller hur. Det där är det mest korkade jag läst.

Ts, din sjukersättning upphör vid 65 och övergår till allmän pension (sannolikt garantipension i ditt fall, ca 9 000 kr/månad + din premiepension som ska utbetalas livslångt, några tusenlappar per månad beroende på avkastning). Därutöver tillkommer ev tjänstepension som du hunnit tjäna in innan du blev sjukskriven samt ev privat pension.
Citera
2022-01-08, 21:41
Medlem
Citat:
Framtida fattigpensionärer lär nog bli väldigt vanligt. Framför allt hos människor som inte äger sitt boende och hos människor som inte har arbetat heltid genom livet.

Farsgubben som är 83 får ut runt 10800 kr efter skatt plus lite bostadsbidrag.
Men han drar runt bostaden som hamnar runt 5500-6000 kr per månad och hans gamla Volvo rullar 800-900 mil varje år. Två schäferhundar och två katter kostar också en del pengar varje månad.

Förstår inte riktigt hur han får det att gå runt, men å andra sidan ringde han häromdagen och var förbannad över senaste elräkningen. Får nog fan hjälpa honom med den.
Han har inte så mycket mer pengar sparat än att det räcker till sin framtida begravning, men så har han också uppfostrat sex barn med alla kostnader som det innebär.

Han blev för övrigt förtidspensionär redan när han var 39 år gammal p.g.a. sjukdom... Tiotalet år senare blev han friskförklarad, men kom aldrig igång att jobba något mer.

Så otroligt gulligt av dig.. det lättar nog en stor börda hos honom...💗
Citera
2022-01-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Du är ironisk nu antar jag? Framgår inte så lätt i text, men med tanke på förslaget kan det inte vara något annat...
Jag är helt allvarlig, ingen ironi. Min horisont är kortsiktig tre månader. Har du ett bättre tänkande? Man kan också ha ett längre perspektiv och sortera på ett år eller fem år. Men man bör alltid också se på de senaste tre månaderna.

Jag har också gjort tre fondförändringar sedan den första december, 2021.
Citera
2022-01-08, 21:55
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Ja det var väl fel ordval kanske... 🤔
Men jag minns att han blev fri från det som gjorde honom sjuk och att han sökte arbete i 50 årsåldern...
Men förtidspensionär förblev han sedan.
Men jag var bara 17 år när han fyllde 50 och jag la väl inte ner så mycket tankeverksamhet på saken då...
Citera
2022-01-08, 22:59
Medlem
Citat:
Framtida fattigpensionärer lär nog bli väldigt vanligt. Framför allt hos människor som inte äger sitt boende och hos människor som inte har arbetat heltid genom livet.

Farsgubben som är 83 får ut runt 10800 kr efter skatt plus lite bostadsbidrag.
Men han drar runt bostaden som hamnar runt 5500-6000 kr per månad och hans gamla Volvo rullar 800-900 mil varje år. Två schäferhundar och två katter kostar också en del pengar varje månad.

Förstår inte riktigt hur han får det att gå runt, men å andra sidan ringde han häromdagen och var förbannad över senaste elräkningen. Får nog fan hjälpa honom med den.
Han har inte så mycket mer pengar sparat än att det räcker till sin framtida begravning, men så har han också uppfostrat sex barn med alla kostnader som det innebär.

Att jobba hårt och länge krävs inte för att få en hygglig eller fet pension. Det är så enkelt att få en fet pension idag så att man behöver knappt anstränga sig. Kanske låter hårt, men det är så jag ser på det.

Det är den största myten som finns att det krävs hårt jobb och att man ska behöva jobba länge för att få en fet pension. Det är en myt som sprids av folk som inte vill hjälpa andra och som önskar att folk ska slava.

Jag kommer få en pension på minst 90-100+ lax netto per månad minimum och jag anser mig inte ens ha slitit.

Handlar om att förstå sig på spelet, sedan spela det bra.
Citera
2022-01-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Wow. Impressive!

Mat och hyra e väl det dyraste för dig. (El?)

Bor i en lägenhet etta avgiften jag betalar på den då ingår bredband/tv basutbud cirka 2500kr per månad sedan tillkommer elen på cirka 150kr nu när det är som dyrast.

Maten är min enda "last", är det något jag ej vill snåla in på så är det bra och god mat

Lever ej såhär för att spara pengar eller för att jag ej har råd med dyrare ska tilläggas skulle leva såhär enkelt även om jag hade 20 miljoner till är enkelheten som lockar mig
Citera
2022-01-08, 23:03
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LizaZ
Gick in på den sidan och fick ut detta men jag vet inte riktigt vad det betyder:

Din premiepension
Premiepensionen är den del av den allmänna pensionen som du kan påverka genom fondval.

Värdeutveckling
−0,5 %
i år
+10,4 %
i snitt per år
sedan start
Portföljens avgift
0,22 %
För genomsnittsspararen:
0,23 %
Totalt värde
354 407 kronor

Är de 354407kr bra eller dåligt?

Logga in igen och kolla din prognos, inte vad du har tjänat in till pension.

Alternativt går du in på www.minpension.se
Citera
2022-01-08, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17

Jag kommer få en pension på minst 90-100+ lax netto per månad minimum och jag anser mig inte ens ha slitit.

Handlar om att förstå sig på spelet, sedan spela det bra.

Hur är det möjligt att få 100 000 netto i pension per månad? Jag tror du ljuger.
Citera
2022-01-09, 00:28
Medlem
Citat:
Hur är det möjligt att få 100 000 netto i pension per månad? Jag tror du ljuger.

90-100, ja. Minimum.

1. Investera väl. Investera aggressivt i det som har funkat historiskt.
2. Tjäna bra med pengar
3. Använd tiden till din fördel.
4. Prioritera den del av pensionen som inte inkomstbeskattas.

Det är en otrolig komplimang att någon tror man ljuger, men då ska jag även understryka att det jag sa är ett minimum. Kommer förmodligen hamna över den nivån.

Den exakta praktiska planen får man fundera ut på egen hand.

Om siffrorna låter otroliga för dig så beror det förmodligen på två saker: 1. Du saknar kunskap. 2. Du underskattar tidens betydelse och investerar förmodligen fel (icke-optimalt).

Finns folk som kan mer än mig, men jag kan mer än snittet (skulle jag gissa på), därav min prognos som är en bra bit över snittet.
Senast redigerad av Lukas17 2022-01-09 kl. 01:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in