2022-01-07, 22:35
Medlem
Undrar om någon här är kunnig på detta. Vad är ett bra och hälsosamt sätt att tillaga maten för att behålla näringen så bra som möjligt? Jag har kollat på ångkokare och luftfritöser och tänker om dessa kan vara ett bra och gott alternativ att tillaga maten? Jag tänker mig främst kött.

Undrar också vilket kött som är snabbast att koka/fritera när det gäller nötkött?
Citera
2022-01-07, 22:49
Medlem
tastass avatar
Kött tillagas bäst i stekpanna eller stekgryta.
Givetvis kan du tillaga det på annat vis också, luftfritös är i princip en varmluftsugn.
Ångkokt kött låter inte som någon höjdare, men tillagat blir det.
Citera
2022-01-07, 23:51
Medlem
Homer82s avatar
För kött använder jag en kontaktgrill. Inget extra fett behövs.
Citera
2022-01-07, 23:58
Medlem
Jag använder en airfrier. Ja jag vet inte hur det stavas och orkar inte googla.

Men jag behöver inte tillsätta något fett på de flesta rätterna. Tillsätter jag det är det olivolja.
Men tillagar jag grönsaker kokar jag de oftast i lite vatten. Dricker sedan upp vattnet när de svalnat.
Citera
2022-01-08, 00:19
Medlem
Vet någon om det är "nyttigt/onyttigt" att använda luftfritös? Eller är det skonsamt? Just att fritera/grilla mat är väl inte det bästa sättet om man vill äta nyttigt, men det kanske är helt annat än vanlig friterat?
Citera
2022-01-08, 01:35
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Vet någon om det är "nyttigt/onyttigt" att använda luftfritös? Eller är det skonsamt? Just att fritera/grilla mat är väl inte det bästa sättet om man vill äta nyttigt, men det kanske är helt annat än vanlig friterat?

Tillsätter du ingen olja är det definitivt helt annat än vanligt friterat, då är det som att du skickat in det i ugnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in