Citat:
Ursprungligen postat av
Charmaine
Jag tänker inte ge mig in på en diskussion om huruvida Gud finns - nöjer med mig att säga att jag tror Han gör det - men självklart har vi en fri vilja. Påvens "jobb" är att framföra vad Katolska kyrkan tror att Guds vilja är. Den har i alla tider förordat att människan ska "föröka sig och uppfylla jorden" (därav förbud mot p- medel och aborter). Även om vi nu tycker att jorden är rätt uppfylld är det fortfarande RKK:s inställning, och därför säger påven som han gör.
Som sagt, människan har en fri vilja. Det är väl lite därför det ser ut som det gör på jorden...
Jag har heller inget intresse av en diskussion om Guds existens. Ser heller ingen anledning att tala om vad jag själv tror i den frågan.
Men jag tror inte att en eventuell Gud håller katolska kyrkan speciellt högt. Mycket okristligt har skett i dess namn. Jag tycker vidare att det är magstark av Påven att formulera sig som han gör. I synnerhet som han själv har valt en väg i livet, som gör att han medvetet väljer bort barn. Vad ger honom då rätt att kalla andra människor, som gjort samma val som honom egoistiska?
Jag tror snarare världen ser ut som den gör på grund av människans begär till de 7 dödssynderna.