2022-01-09, 21:30
Medlem
dooeys avatar
Många ångrar ju att de aldrig skaffade barn. Själviskt eller osjälviskt är märkligt att prata om i den här frågan.
De som skaffar barn är lika själviska som de som inte gör det. Folk skaffar väl ändå barn för att de vill det i tron om ett bättre liv för sig själva, precis som de som inte skaffar barn väljer att inte göra det för att de inte vill.

Argumentet att världen är för hemsk att sätta barn till kan man vända på; eftersom världen är hemsk behövs fler goda människor som kan göra världen bättre. Detta förutsatt att man uppfostrar barn rätt såklart.
Citera
2022-01-10, 06:44
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbtq4life
Jag är förresten självisk då jag inte har barn.

Problemet är en hel generation moderna människor som inte tål att inte alltid beskrivas som bäst på allt. Minsta lilla kritiken och hela världsbilden kollapsar och då får man det du har visat i dina inlägg, mentalt sammanbrott. Alla oliktänkare måste dö för att du ska kunna upprätthålla din fasad av "världens bästa människa, alla tider, alla kategorier."
Tål kritik men att vara osjälvisk för att man inte skaffar barn är ren idioti. Du kunde testat med något annat. Som en vanlig politisk åsikt. Sen tror jag inte många har så mycket ego att man måste vara bäst på allt med definitivt en svag generation idag som blivit för naiva då man har det väldigt bra. Bara för att runda av ska man skaffa barn men inte klarar av det är det själviskt. Ha ett bra 2022 nu i all denna masshysteri
Citera
2022-01-10, 07:20
Medlem
Vill Gud att man ska skaffa barn?
Citera
2022-01-10, 12:14
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Vill Gud att man ska skaffa barn?

Troligtvis. Annars hade han väl gjort alla sterila, så hade mänskligheten dött ut ganska omgående. Eller inte skapat oss alls.

Märk väl att jag svarade utifrån din fråga om Guds vilja, och därigenom Hans existens. Det finns ju andra svar.
Citera
2022-01-11, 15:04
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Troligtvis. Annars hade han väl gjort alla sterila, så hade mänskligheten dött ut ganska omgående. Eller inte skapat oss alls.

Märk väl att jag svarade utifrån din fråga om Guds vilja, och därigenom Hans existens. Det finns ju andra svar.
Om Gud finns kan hen ju faktiskt tycka att människan ska ha ett fritt val att skaffa barn eller inte. Det finns ju inget som säger att en Gud skulle vilja att alla människor gjorde på samma sätt.
Citera
2022-01-11, 15:47
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om Gud finns kan hen ju faktiskt tycka att människan ska ha ett fritt val att skaffa barn eller inte. Det finns ju inget som säger att en Gud skulle vilja att alla människor gjorde på samma sätt.

Jag tänker inte ge mig in på en diskussion om huruvida Gud finns - nöjer med mig att säga att jag tror Han gör det - men självklart har vi en fri vilja. Påvens "jobb" är att framföra vad Katolska kyrkan tror att Guds vilja är. Den har i alla tider förordat att människan ska "föröka sig och uppfylla jorden" (därav förbud mot p- medel och aborter). Även om vi nu tycker att jorden är rätt uppfylld är det fortfarande RKK:s inställning, och därför säger påven som han gör.

Som sagt, människan har en fri vilja. Det är väl lite därför det ser ut som det gör på jorden...
Citera
2022-01-11, 15:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Är påven verkligen rätt person att uttala sig om den saken?
Absolut. Som högsta höns över den genom historien bäst organiserade barnsexindustrin i världen så har han mycket att säga till om kring tillgången på barn. Han måste ju försvara sin organisations intressen.
Citera
2022-01-11, 16:03
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Absolut. Som högsta höns över den genom historien bäst organiserade barnsexindustrin i världen så har han mycket att säga till om kring tillgången på barn. Han måste ju försvara sin organisations intressen.

Vilket sk*tsnack.
Citera
2022-01-11, 17:06
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Jag tänker inte ge mig in på en diskussion om huruvida Gud finns - nöjer med mig att säga att jag tror Han gör det - men självklart har vi en fri vilja. Påvens "jobb" är att framföra vad Katolska kyrkan tror att Guds vilja är. Den har i alla tider förordat att människan ska "föröka sig och uppfylla jorden" (därav förbud mot p- medel och aborter). Även om vi nu tycker att jorden är rätt uppfylld är det fortfarande RKK:s inställning, och därför säger påven som han gör.

Som sagt, människan har en fri vilja. Det är väl lite därför det ser ut som det gör på jorden...
Jag har heller inget intresse av en diskussion om Guds existens. Ser heller ingen anledning att tala om vad jag själv tror i den frågan.

Men jag tror inte att en eventuell Gud håller katolska kyrkan speciellt högt. Mycket okristligt har skett i dess namn. Jag tycker vidare att det är magstark av Påven att formulera sig som han gör. I synnerhet som han själv har valt en väg i livet, som gör att han medvetet väljer bort barn. Vad ger honom då rätt att kalla andra människor, som gjort samma val som honom egoistiska?

Jag tror snarare världen ser ut som den gör på grund av människans begär till de 7 dödssynderna.
Citera
2022-01-11, 17:06
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Bra vinkling!
Citera
2022-01-11, 17:42
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Bra vinkling!
Katolikernas kondom- och abortförbud har odlat många barnsexturismparadis i världen de senaste 40 åren.
Citera
2022-01-11, 19:04
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Katolikernas kondom- och abortförbud har odlat många barnsexturismparadis i världen de senaste 40 åren.
Mer än så skulle jag tro. Jag tror pedofiler i alla tider tyckt att katolsk präst är ett bra yrkesval. Ganska mycket utifrån ett själviskt perspektiv faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in