2022-01-09, 06:37
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Man får reagera precis som man vill tycker jag. Men måste också förstå att andra ifrågasätter?

Om tex en imam säger att man får prygla kvinnor så reagerar människor, om någon från Jehova säger att barn som föds med missbildningar är skyldiga till arvsynd så går människor i taket, och om en president säger att man ska utrota ett folk för att de har fel hudfärg så tänder människor till, om någon säger sig få ett chip i kroppen av vaccin så blir man i allra högsta grad ombedd att prestera en länk till forskning. Det är en bra sak i grunden, från där jag står. Man ska ifrågasätta saker.

Just det här reagerar jag på bara av den orsaken att det kan sluta med katastrof. Om man verkligen inte vill ha barn, då ska man inte skaffa dem, oavsett vad någon annan säger.

Jag håller absolut med dig, visst får - och bör - man ifrågasätta när personer med stort inflytande säger vansinniga saker. Men jag tycker inte att just det här var så "farligt". Det var värre när Johannes Paulus II sade att det var en synd att använda kondom, vilket blev en bidragande orsak till HIV-spridningen i Afrika.

PS! Jehovas vittnen anser mig veterligen inte att medfödda missbildningar beror på arvsynden, det är snarare Livets Ord som säger sådant.. 🙂
Citera
2022-01-09, 07:15
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbtq4life
Du kan inte ta och lugna ner för då måste du rannsaka din egen egoism och själviskhet.

Läs ditt utbrott igen och berätta om det är så en osjälvisk människa pratar.
Det är du som är en översittare som tror dig veta hur andra ska leva sina liv. En osjälvisk människa kan bli sur förstår du när man stöter på moralkärringar som är värre än hororna på aftonbladet.
Citera
2022-01-09, 08:10
Medlem
Vad påven och alla andra jubelidioter anser om att jag är frivilligt barnlös skiter jag i. Jorden är överbefolkad.
Citera
2022-01-09, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Huruvida folk bryr sig om mig och det jag säger har ingenting att göra med om jag förökar mig eller inte. Det har att göra med hur intressant jag är som person. När jag väl är död kommer ingen att bry sig om mig, oavsett om jag skaffade barn eller inte.

Alla människors gener kommer oundvikligen att dö ut förr eller senare. Mina gener kommer dock inte att dö ut med mig. Mina gener finns i miljoner andra människor som kommer att föra dem vidare. Jag har inga unika gener som bara jag kan föra vidare. Det enda som är unikt med mina gener är kombinationen av dem, men denna kombination kan jag inte föra vidare även om jag skulle vilja.

Min empati för mina nära och kära gör det tyvärr fysiskt omöjligt för mig att begå självmord.

"ok"

Folk som bara sitter och väntar på döden brukar sällan ha intressanta liv endå. Istället för att sitta och tro man är en värdelös organism i ett överbefolkat oändligt universum skulle man kunna ta den extremt korta tiden man har på livet och hjälpa till att utforska hav och rymd, bota sjukdomar eller lösa problem. Ni brukar inte vara några elon musks direkt utan incels som sitter hemma och dricker lightläsk och knaprar psykofarmaka

det är min uppfattnnig
Citera
2022-01-09, 10:18
Medlem
hbtq4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Det är du som är en översittare som tror dig veta hur andra ska leva sina liv. En osjälvisk människa kan bli sur förstår du när man stöter på moralkärringar som är värre än hororna på aftonbladet.

Jag är förresten självisk då jag inte har barn.

Problemet är en hel generation moderna människor som inte tål att inte alltid beskrivas som bäst på allt. Minsta lilla kritiken och hela världsbilden kollapsar och då får man det du har visat i dina inlägg, mentalt sammanbrott. Alla oliktänkare måste dö för att du ska kunna upprätthålla din fasad av "världens bästa människa, alla tider, alla kategorier."
Citera
2022-01-09, 10:20
Medlem
snurresprettiss avatar
Det finns ju folk som skaffar barn som inte tar hand om dom, dom borde varken skaffa barn eller husdjur.
Citera
2022-01-09, 11:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Det finns ju folk som skaffar barn som inte tar hand om dom, dom borde varken skaffa barn eller husdjur.
Instämmer helt
Citera
2022-01-09, 13:56
Medlem
Fagbosses avatar
Det är rätt uppenbart att folk skaffar barn av just själviska själ (Mina gener måste leva vidare, jag vill uppleva hur det är att ha barn etc)

Om du skaffar barn för att du genuint vill uppfostra och skapa en ny människa som kan bättra världen så är det toppen. Om du skaffar barn för att du känner att ditt liv är tråkigt och att du måste fortsätta med dina gener så är du självisk

Objektivt sett

Så det är ju motsatsen till själviskt att just inte skaffa barn
Citera
2022-01-09, 17:38
Medlem
Bara feminiserade män utan kuk och kulor som inte skaffar barn. Jag har fyra söner som kan sprida mina gener och mitt namn vidare.
Citera
2022-01-09, 17:43
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
"ok"

Folk som bara sitter och väntar på döden brukar sällan ha intressanta liv endå. Istället för att sitta och tro man är en värdelös organism i ett överbefolkat oändligt universum skulle man kunna ta den extremt korta tiden man har på livet och hjälpa till att utforska hav och rymd, bota sjukdomar eller lösa problem. Ni brukar inte vara några elon musks direkt utan incels som sitter hemma och dricker lightläsk och knaprar psykofarmaka

det är min uppfattnnig

*applåderar*

Bästa inlägget hittills!

Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Bara feminiserade män utan kuk och kulor som inte skaffar barn. Jag har fyra söner som kan sprida mina gener och mitt namn vidare.

Man får hoppas att de har en bättre människosyn än du.
Citera
2022-01-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
"ok"

det är min uppfattnnig
Man kan leva ett intressant och händelserikt liv utan att behöva lura sig själv att man har något högre syfte med det man gör. Man kan göra den typ av saker du nämner och samtidigt vara medveten om att man bara gör dem för egen tillfällig tillfredsställelses skull. Att man bara gör det man gör för att man tycker att det är roligt att göra det, och för att man gillar bekräftelsen man får när man lyckas. Att man bara gör det man gör för att resten av ens eget liv ska bli så trivsamt som möjligt. Jag tror inte det har några negativa effekter att vara ärlig mot sig själv och erkänna detta.
Citera
2022-01-09, 19:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Trevligt. Vi andra gubbar utan kuk och kulor vill inte plåga en avkomma som troligen får leva i ett ännu värre samhälle än det som är nu så vi "säljer inte taskarna till räven" och avlar inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in