Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-07, 11:23
Medlem
TheKhurgans avatar
I dagarna kommer de flesta svenskarna få sina elräkningar, om de inte redan fått dom.
Vi ser ökningar med 300% och helt orimliga summor pengar som ska betalas in den sista i månaden.
Januari är ju sen gammalt en fattig månad för de flesta svenska hushåll, kommer folk ens ha råd att betala?

Jag själv väntar med en klump i magen på att räkningen ska dyka upp i kivra-appen.
Varför avvecklas kärnkraften när vi helt tydligt inte kan klara oss utan den?

Vårt levnadssätt kräver mer och mer el, och samtidigt avvecklar vi våra stabila strömkällor.
Folk ska ha elbilar och bada i hemelektronik, men inte ström till att använda det.

Ska det vara så svårt att ha ett stabilt elpris? Om de ligger på samma pris per kWh hela året skulle ju folk ha en chans att planera och dra ner sin konsumtion kontrollerat. Skulle merkostnaden man betalar under sommaren inte täcka upp vinterns behov, får de höja priset året därpå.
De kan gå ut i god tid och säga ”nästa år kommer priset på kWh gå upp med 15 öre” till exempel.

Det här är inget annat än en bestraffning av sitt eget folk.
Citera
2022-01-07, 11:26
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Själv brukar jag ha 1500 vinterhalvåret .. Fick min elräkning för December för ett par dagar sedan..
3700:- .. jippie
Citera
2022-01-07, 11:38
Medlem
Ja, man kan inte låta bli att fundera över vad själva agendan är då de ser till att priserna går upp så här.

Det känns som makten från alla håll attackerar befolkningen.
Är det the Great reset?
Regera genom att söndra?
Hat mot folket?

Helt klart så har vi enormt ondskefulla människor vid makten.
Människor som utan att blinka mer än gärna strippar folk från allt de äger och har.
Människor som anser att ett liv är inget värt.

Jag ser framför mig hur dessa mäktiga människor från hela världen träffas under sektliknande former.
Där de är indelade i rangordning och slaviskt följer en agenda som helt saknar moral och etik.
Där sexuella avarter tillhör det normala. Där barn utnyttjas.

Så vad vill människor med i princip oinskränkt makt ha?
Troligen ännu mer makt. De blir berusade av makt.
De behöver dra gränserna ännu längre fram för att få någon slags kick.
Citera
2022-01-07, 12:07
Medlem
Blev väl några hundra mer än resten av året, hemligheten heter bundet elpris. Ok man kanske förlorar några hundringar när priset har sänkts, men det är det värt mot för att förlora flera tusen nu.
Citera
2022-01-07, 12:11
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Blev väl några hundra mer än resten av året, hemligheten heter bundet elpris. Ok man kanske förlorar några hundringar när priset har sänkts, men det är det värt mot för att förlora flera tusen nu.

Det man då gör är att sprida ut kostnaden hela året istället för under en period. Likväl är det en rejäl höjning.
Citera
2022-01-07, 12:12
Medlem
MyJustices avatar
Fick 1300 mot normalt 1500 .
Det beror på att jag har snålat på elen och eldat mycket i min vedkamin .
Skaffa en vedkamin om du kan
Idagens samhälle där el blir nästa gigantiska mjölkkossa
Då är en vedkamin guld värd.
Men fast skatt på kamin är väl att vänta från Mp och Sap ..
Citera
2022-01-07, 12:14
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det förbjöds att elda en kort period 2018-19 men folk skickade kaminer med posten till regeringen bland annat. Dock är det nu ett EU förslag om att man bara ska få elda med återvunnet material/pellets och att skog inte ska få avverkas i syfte att elda ved.

Lycka till med det säger jag. Folk kommer elda ändå. Dom vill väl få oss alla mer beroende istället för självgående
Citera
2022-01-07, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Finns ingen hemlighet i att alltid betala dyr el än betala jätte dyrt på vintern och nästan gratis på vår/sommar/höst. Bundet elpris har aldrig varit lönsamt än mindre nu.. Snart vänder det och du betalar väldigt mycket mer än oss andra med rörligt, sug på den!
Senast redigerad av Covid1337 2022-01-07 kl. 12:22.
Citera
2022-01-07, 12:32
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice

Eldar också, fast i en vedpanna med ackumulatorer.
Missen jag gjorde var att jag beställde laddning no 2 med ved lite väl sent och fick sitta utan ved i 10 dagar i december. Min leverantör brukar kunna komma med kort varsel så jag var lite bortskämd, men klantigt av mig ändå.

Dock har vi andra förbrukare vi inte blir av med, så denna månad hade blivit katastrof i vilket fall som helst.
Citera
2022-01-07, 12:35
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Det förbjöds att elda en kort period 2018-19 men folk skickade kaminer med posten till regeringen bland annat. Dock är det nu ett EU förslag om att man bara ska få elda med återvunnet material/pellets och att skog inte ska få avverkas i syfte att elda ved.

Lycka till med det säger jag. Folk kommer elda ändå. Dom vill väl få oss alla mer beroende istället för självgående

Sånt här gör mig fan rasande. Det är som att de medvetet försöker trycka till folk de jävlarna.
Ska skicka tre ton kogödsel till Rosenbad så kan de ha det som lågintensiv värmekälla i plenisalen.
Citera
2022-01-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Själv brukar jag ha 1500 vinterhalvåret .. Fick min elräkning för December för ett par dagar sedan..
3700:- .. jippie

Men sen tillkommer väl nätavgiften också? Varför tar du inte med den? Den är ju inte gratis
Citera
2022-01-07, 13:21
Medlem
Hackenbush55s avatar
Är glad att jag sålde mitt hus 2020, hade direktverkande el och det hade varit svindyrt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in