2022-01-06, 21:07
Medlem
Futuretraders avatar
Tänkte sälja lite saker på Amazon. Jag har importerat en produkten och har 300-400 exemplar av produkten. Dessa tänkte jag skicka till Amazon, då jag funderar på att använda mig av Amazon FBA.

Jag beräknar att Amazon tar ca 30% i avgifter, alltså drar de bort 30% av försäljningspriset.

Men nu undrar jag ifall man behöver driva ett bolag och sköta löpande bokföring samt upprätta en årsbokslut? Alltså undrar jag ifall man måste driva eget för att få sälja på Amazon, i alla fall när det rör sig om en volymförsäljning på 300-400 st.

Jag behöver dessutom ha en momsregistreringsnummer för att få sälja på Amazon och det billigaste alternativet är att starta en Enskilda firma. Jag förstår att AB är ett bättre alternativ när det gäller val av bolagsform men eftersom jag tänkte testa Amazon i några månader så tycker jag att Enskilda firma låter bättre ur ett rent ekonomisk perspektiv.

1.Kostar det någonting att starta en enskild firma utan namn ?

2.Måste man sköta löpande bokföring och skapa årsbokslut?

3.Måste man anlita en bokföringsfirma ifall man vill inte sköta själv löpande bokföring, har man slopat revisionsplikten?

4.Hur funkar det med skatt? Drar amazon av skatt innan de gör en utbetalning till ditt konto?

5.Hur funkar det med moms? sköts det där med momsen automatiskt då jag anger Amazon min momsregistreringsnummer?

6. Avslutningsvist kostar det något att avveckla en enskild firma, och hur lång tid tar det att avveckla en sådan bolagsform?
Citera
2022-01-06, 21:14
Medlem
Till att börja med kostar det 410/månad + moms att finnas hos Amazon, plus commission.
Citera
2022-01-13, 20:31
Medlem
2.Måste man sköta löpande bokföring och skapa årsbokslut?

Ja, tror allt överskott skattas som inkomst. Om du kommer upp litet i omsättning är det därför värt att byta till AB då du har mer möjligheter att planera hur du skall ta ut överskott (lön, utdelning, periodiseringsfond mm.)

3.Måste man anlita en bokföringsfirma ifall man vill inte sköta själv löpande bokföring, har man slopat revisionsplikten?

Nej man kan sköta det själv och det finns inget krav på revisor
Citera
2022-01-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader

1.Kostar det någonting att starta en enskild firma utan namn ?

Hur tänkte du här?
Citera
2022-01-14, 15:26
Medlem
Awendelas avatar
1. Nej
2. Alltid
3. Ja vem ska annars göra den och ja för bolag med låg omsättning (under 40m eller liknande) krävs ingen revisor.
4. Nej Amazon gör inget utan betalning. Du sköter allt ekonomiskt själv, de sköter försäljningen. Du ska redovisa allt själv.
5. Nej
6. Nej du kryssar i en ruta i deklarationen året efter avslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in