2006-06-22, 13:26
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson2
Måste inte ett land ha en egen liga och ett eget fotbollsförbund för att få vara med och kvala till VM och EM. Läste för rätt länge sen att det samiska fottbolls landslaget mött nordcypern. Aja iaf så borde ju dessa lag få vara med och kvala till VM och EM med de saknar fotbollsförbund och ligor därför går det inte.

Fast Nordcypern har både förbund och liga...

Däremot är de inte medlemmar i FIFA eller UEFA. Vilket är vad som krävs.

Exempelvis Liechtenstein saknar liga men kvalar till EM och VM.

/feldgrau
Citera
2006-06-22, 13:54
Medlem
Bä$tuzs avatar
Lösningen med att låta England, Wales och Skottland tävla var för sig är alldeles utmärkt med tanke på att vart och ett av "länderna" har sin nationella samhörighetskänsla. Verkligen uselt att inte detsamma gäller för exempelvis Baskien, Katalonien och Skåne.
Citera
2006-06-22, 14:25
Medlem
Gamla Grabbiss avatar
Följdfråga

Hur bestäms det då vilken spelare som hör till respektive "land"? Födelseort, föräldrarnas ursprung eller får man välja själv om nu frågan skulle komma upp? Har svårt att tänka mig en skotte ställa upp för England, men en londonfödd snubbe med mamma från Wales och pappa från Skottland? Någon som vet hur det funkar?
Citera
2006-06-24, 19:46
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten K
Liksom exemplet Landhockey så korrekt beskrivits ovan måste väl GB välja ett lag som är med i OS?

Jag vet inte detta riktigt, men har för mig att det i teorin är blandade landslag vilket i praktiken är det samma som England, då de är klart bäst. Men jag vill minnas att jag någon gång läst om en en kvinna från Wales som var först att representera Storbrittanien i OS-landhockeyn
Citera
2006-06-25, 03:52
Medlem
Rockstar Sthlms avatar
Uk

Det här inlägget verkar handla mer om hur man ska tolka UK som suveräna stater än om något inom sport även om det har paralleller. Det är oftast inom olika sportevenemang vi ser dessa uppdelningar. Sanningen är att folk på de brittiska öarna inte själva vet riktigt hur den här uppdelningen har blivit men säger att den är densamma som den är i Skandinavien/Norden. Det de inte tänkte på var att länderna i Skandinavien är separata stater med egna kungahus/parlament/presidenter. För att få en hyfsad överblick rekommenderar jag er att läsa följande artiklar:

Brittiska samväldet
Commonwealth Games
Brittiska Imperiet
United Kingdom
Storbritannien
England
Wales
Skottland
Nordirland
Republiken Irland
Citera
  • 2