2006-06-17, 19:24
Medlem
Aardwarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleurety
Hur kan det vara tillåtet då?
Skulle det vara ok om Sverige, Norge, Danmark ställer upp som Skandinavien i friidrotts-VM eller?
Skandinavien är väl knappast en stat?
Citera
2006-06-17, 21:48
Medlem
fleuretys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwark
Skandinavien är väl knappast en stat?

Är Storbritannien en stat? Inte vet jag, men det spelar ingen roll. Frågan var ju varför det tydligen går bra att plocka spelare från 3 olika länder till ett lag i vissa fall, men inte alltid.
Alltså, huruvida Skandinavien är en stat (som det givetvis inte är, än) har ingenting med min fråga att göra.

Om det nu är så att Stobritannien är en stat, kan vi då ställa upp med typ Norrland, Svealand och Götaland i fotboll-vm?
Citera
2006-06-17, 21:55
Medlem
Aardwarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleurety
Är Storbritannien en stat? Inte vet jag, men det spelar ingen roll. Frågan var ju varför det tydligen går bra att plocka spelare från 3 olika länder till ett lag i vissa fall, men inte alltid.
Alltså, huruvida Skandinavien är en stat (som det givetvis inte är, än) har ingenting med min fråga att göra.

Om det nu är så att Stobritannien är en stat, kan vi då ställa upp med typ Norrland, Svealand och Götaland i fotboll-vm?
Du citerade ett inlägg där Storbritannien sades vara en stat och du frågade om det vore ok om Skandinavien ställde upp "då eller?", så visst fan har det med frågan att göra.

Det är ju t.ex. Storbritannien som är med i FN, Nato osv och inte England så någonting måste det ju vara.
Edit: -
Citera
2006-06-17, 22:32
Medlem
fleuretys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwark
Du citerade ett inlägg där Storbritannien sades vara en stat och du frågade om det vore ok om Skandinavien ställde upp "då eller?", så visst fan har det med frågan att göra.

Det är ju t.ex. Storbritannien som är med i FN, Nato osv och inte England så någonting måste det ju vara.
Edit: -

Ja just det, om nu det är Storbritannien som gäller, hur kan England helt plötsligt bryta sig ur och ha ett eget lag, eller tvärtom?
För mig låter motsvarigheten som att Sverige då och då går ihop med några grannländer eller delar upp sig i mindre beståndsdelar.
Jag undrar bara för att jag inte fattar logiken i att man i vissa fall har ett gemensamt lag och ibland typ 3.
Citera
2006-06-17, 22:36
Bannlyst
hela ön skulle lika gärna kunna vara ett enda lag, jag ser inte problemet men antar att det är sedan lång tid tillbaka.
Citera
2006-06-18, 01:36
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Poängen är att om man säger Storbritannien är inte Nordirland med.

Sorry, visserligen är det så i engelskan (Great Britain = England, Wales, Scotland), men i svensk skrift så använder man vanligen "Storbritannien" som ett ord för det kungarike som omfattar all fyra hemländer, England, Wales, Skottland och Nordirland. Se t ex Utrikespolitiska Institutets användning eller TT:s skrivregler.

/feldgrau
Citera
2006-06-18, 11:42
Medlem
Nulles avatar
Jag har ägnat en stund åt att studera hur Storbritannien formerar sina landslag i olika sporter. Min slutsats är att det inte är riktigt så rörigt som jag först trodde. Det är tio gånger rörigare.

Sammanfattning:

Cricket: Gemensamt landslag för England och Wales ("England"). Separat landslag för Skottland. Gemensamt landslag för Irland och Nordirland ("Irland").

Curling: Separata landslag för Skottland, England och Wales.

Fotboll: Fyra separata landslag.

Golf: Fyra separata landslag.

Rugby: Separata landslag för England, Wales och Skottland. Gemensamt landslag för Irland och Nordirland ("Irland").

Tennis: Gemensamt landslag.

Okej, kanske inte så rörigt ändå. De enda varianterna som förekommer är Storbritannien, England+Wales, Irland+Nordirland, England, Wales, Skottland och Nordirland.
Citera
2006-06-18, 20:01
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Jag har ägnat en stund åt att studera hur Storbritannien formerar sina landslag i olika sporter. Min slutsats är att det inte är riktigt så rörigt som jag först trodde. Det är tio gånger rörigare.

Sammanfattning:

Cricket: Gemensamt landslag för England och Wales ("England"). Separat landslag för Skottland. Gemensamt landslag för Irland och Nordirland ("Irland").

Curling: Separata landslag för Skottland, England och Wales.

Fotboll: Fyra separata landslag.

Golf: Fyra separata landslag.

Rugby: Separata landslag för England, Wales och Skottland. Gemensamt landslag för Irland och Nordirland ("Irland").

Tennis: Gemensamt landslag.

Okej, kanske inte så rörigt ändå. De enda varianterna som förekommer är Storbritannien, England+Wales, Irland+Nordirland, England, Wales, Skottland och Nordirland.

I Landhockey har de både gemensamt landslag i OS samt däremellan separata landslag.

Har inte detta ämne varit uppe till diskussion i fotbollsforumet?
Citera
2006-06-19, 00:30
Medlem
Ankdammsmans avatar
Denna ynnest har väl förunnats britterna eftersom det trots allt var de som skapade den moderna fotbollen.

Om de tjänar eller förlorar på det kan man diskutera. Eftersom de har missat spelare som George Best (Nordirland), Ian Rush och Ryan Giggs (Wales) och Kenny Dalglish (Skottland) så får man nog säga att de har förlorat. På plussidan ligger dock att man sluppit det regionala tjafs som plågat Spaniens landslag.

Apropå Spanien så vore det ju inte helt otroligt om Baskien och Katalonien någon gång i framtiden ställde upp med egna landslag.
Citera
2006-06-19, 01:37
Moderator
impieteers avatar
Det finns många undantag från att det bara skulle vara självständiga och erkända statsbildningar som tävlar i internationell idrott. IOC är rätt hårda på det där, men det hindrar inte Hong Kong, Bermuda och Puerto Rico från att ha egna förbund trots att de inte är självständiga stater.

FIFA har 205 stater på sin världsranking trots att det bara finns 191 stater i FN, och bara några få till av omvärlden erkända stater (dit Schweiz hörde tills alldeles nyligen.)

Det finns alltså massor av undantag och hade fotboll spelats i Skåne i mitten av 1800-talet och de spelat "landskamper" mot grannländerna, så kanske vi sett flera svenska fotbollsförbund, vem vet.
Citera
2006-06-22, 09:35
Medlem
Kapten Ks avatar
Os

Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Einar
I Landhockey har de både gemensamt landslag i OS samt däremellan separata landslag.

Har inte detta ämne varit uppe till diskussion i fotbollsforumet?

Liksom exemplet Landhockey så korrekt beskrivits ovan måste väl GB välja ett lag som är med i OS?
Citera
2006-06-22, 13:02
Medlem
pettson2s avatar
Måste inte ett land ha en egen liga och ett eget fotbollsförbund för att få vara med och kvala till VM och EM. Läste för rätt länge sen att det samiska fottbolls landslaget mött nordcypern. Aja iaf så borde ju dessa lag få vara med och kvala till VM och EM med de saknar fotbollsförbund och ligor därför går det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in