2006-06-15, 19:16
Medlem
Sujoks avatar
Varför spelar länderna var för sig i Fotbolls VM än tex i friidrotts VM då de tävlar ihop som Stor brittanien?
Citera
2006-06-15, 19:18
Medlem
micaeles avatar
Eh? Nu kanske jag inte är så insatt, men finns det ett lag i vm som heter Storbrittanien?
Citera
2006-06-15, 19:20
Medlem
Sujoks avatar
Det är det jag menar, de spelar var för sig i fotbolls VM, England - Skottland etc.
Medans i Friidrott tex så tävlar de under Stor Brittanien? Sorry om jag var väldigt otydlig i mitt första inlägg.
Citera
2006-06-15, 19:58
Medlem
feldgraus avatar
1) Det heter Storbritannien (notera avsaknaden av mellanrum och två st "n" men bara ett "t").
2) För att England, Skottland, Wales och Nordirland har egna fotbollsförbund.
3) Då jag misstänker att frågan kommer varför de har det, kan jag lika gärna nu svara att det är för att de var först i världen med att grunda sina förbund.

/feldgrau
Citera
2006-06-15, 20:14
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
1) Det heter Storbritannien (notera avsaknaden av mellanrum och två st "n" men bara ett "t").
3) Då jag misstänker att frågan kommer varför de har det, kan jag lika gärna nu svara att det är för att de var först i världen med att grunda sina förbund.

/feldgrau

Där ser man, vad bra!

Jag får tacka för notisen
Citera
2006-06-16, 22:01
Medlem
En bra fråga. Det är ju helt inkonsekvent det där. UK eller England, Wales, Skottland, Nordirland.
Citera
2006-06-16, 22:17
Medlem
Citat:
Stor brittanien VS England

--------------------------------------------------------------------------------

Varför spelar länderna var för sig i Fotbolls VM än tex i friidrotts VM då de tävlar ihop som Stor brittanien?

Citat:
) Det heter Storbritannien (notera avsaknaden av mellanrum och två st "n" men bara ett "t").

/feldgrau

Bra och korrekt Feldgrau. Punkten tre hade gått att gräva djupare i iofs. Dock gäller ju inte detta bara i fotboll, utan också i t.ex curling och rugby. Svaret är väl förmdoligen också där att det handlar om tradition och skilda förbund.

Periodvis skall nog vi, som inte uppskattar engelsk fotboll över hövan, vara tacksamma över denna uppdelning. Sent 70- och tidigt 80-tal såg nämligen ett tämligen starkt England och ett av stjärnor fyllt Skottland. Tur att de inte bildade ett lag, eller?
Citera
2006-06-17, 07:15
Medlem
GreenManalishis avatar
Storbritannien är en ö, där det ligger tre länder (England, Skottland och Wales)

Friidrottarna och andra tävlar för Förenade Kungadömena (United Kingdom UK) som staten heter. UK består av de tre länderna på Storbritannien samt Nordirland som ligger på en grannö samt lite spridda kolonier.

Poängen är att om man säger Storbritannien är inte Nordirland med.
Citera
2006-06-17, 13:13
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homonnay
Dock gäller ju inte detta bara i fotboll, utan också i t.ex curling och rugby. Svaret är väl förmdoligen också där att det handlar om tradition och skilda förbund.

Är det verkligen så i Curling? Vill minnas att de tävlade med Storbritannien under OS, kanske minns fel.
Citera
2006-06-17, 13:28
Medlem
Bastardos avatar
Har för mig att Englands fotbollsförbund finansierade ett fotbolls-VM ur egen ficka och som tack så fick England ställa upp som just England, vilket automatiskt gjorde att de andra delarna också fick ställa upp var för sig.
Citera
2006-06-17, 16:22
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Är det verkligen så i Curling? Vill minnas att de tävlade med Storbritannien under OS, kanske minns fel.
Nej, du minns rätt. I OS tävlar de konstituerande länderna under gemensam flagg (som "Great Britain"). I VM och EM däremot representerar curlinglaget sitt eget land Skottland.

Personligen tycker jag att det är rätt vettigt att England, Skottland, Wales och Nordirland har egna landslag. Jag skulle gärna se att andra stater fick möjlighet att följa UK:s exempel så att regioner med stark nationell identitet kan ställa upp med egna landslag. Baskien och Katalonien är två uppenbara exempel, för att inte tala om denna uppsjö av autonoma republiker i Ryssland.

(Eller nja. Det blir kanske lite knepigt att arrangera VM-kval i framtiden om varenda liten etnisk minoritet ska ställa upp med ett eget landslag.)
Citera
2006-06-17, 17:39
Medlem
fleuretys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Storbritannien är en ö, där det ligger tre länder (England, Skottland och Wales)

Friidrottarna och andra tävlar för Förenade Kungadömena (United Kingdom UK) som staten heter.

Hur kan det vara tillåtet då?
Skulle det vara ok om Sverige, Norge, Danmark ställer upp som Skandinavien i friidrotts-VM eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in