2022-01-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Är att bygga på sin egen tomt verkligen en förmån? Är att ta del av de välfärdssystem som man betalt in till (tvingad till under statens våldsmonopol f.ö.) verkligen en förmån?

Låt mig ställa en hypotetisk fråga. Du har vad du anser är den perfekta tomten. Här ska du och din partner leva resten av livet, och när ni inte längre finns i livet kommer det framtida huset gå till ert barn. Tyvärr grusas dessa planer då ni inte får något bygglov. Istället tvingas ni flytta till en två i Rinkeby.

Den andra hypotetiska situationen är att du åtalas för ett brott. Döms du kommer du få en månads fängelse. Din arbetsgivare kommer uppleva det som en smula irriterande men eftersom du är en skicklig och uppskattad kollega är du välkommen tillbaka på jobbet.

Vad skulle du välja - ditt drömhus men en månad i fängelse eller en två i Rinkeby och ingen fängelsetid?

I ett juridiskt hänseende är det att anse som en förmån. Huruvida du anser att nekas bygglov kan vara värre än att dömas till fängelse saknar i den kontexten avgörande betydelse.

Vidare ska det väl nämnas att överklaganden avseende bygglov, sjukförsäkring etc avgörs i förvaltningsrätt där domstolen har en betydligt mer långtgående utredningsskyldighet än en tingsrätt avseende brottmål. Således övertar domstolen i förvaltningsärenden i viss mån ”försvararens roll”. Men det är svårt att jämföra brottmål och förvaltningsrättsliga ärenden, detta då de utgör vitt skilda processer. Som jag nämnt tidigare i tråden har man även rätt till ett offentligt biträde vid ingripande myndighetsbeslut mot enskild, exempelvis ett omhändertagande av barn enligt LVU.

Så, den röda linjen i det hela är då myndighet agerar ingripande mot enskild så har man rätt till juridisk hjälp. Att en myndighet nekar dig bygglov innefattar vare sig ett ingripande mot dig från myndighet eller att myndigheten har inlett processen.
Citera
2022-01-06, 23:02
Medlem
pocahontas väns avatar
Det känns absurt att inget politiskt parti (läs SD) inte gör det här till en valfråga. "Försvarsadvokater" som skor sig på ett ytterst naivt rättsväsen. Inte bara igenom den ohemula ersättningen men också igenom uppenbart uppblåsta faktureringen.
Citera
2022-01-06, 23:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det är ingen självklarhet att man som kriminell invandrare ska få välja advokat själv. Inte heller är det en självklarhet att advokater själva ska välja sitt pris när de jobbar på skattebetalarnas bekostnad.

Det är tveklöst något som går att förändra politiskt med lagstiftning/praxis.

Allt GÅR såklart att förändra. Men nu ser lagarna ut som de gör och då är detta fullt rimligt.

Sen spelar det väl ingen roll om de åtalade är invandrare eller svenskar? Som skattebetalare är jag lika osugen på att pröjsa för ALLA kriminella sopor.
Citera
2022-01-06, 23:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Så, den röda linjen i det hela är då myndighet agerar ingripande mot enskild så har man rätt till juridisk hjälp. Att en myndighet nekar dig bygglov innefattar vare sig ett ingripande mot dig från myndighet eller att myndigheten har inlett processen.
Den juridiska skillnaden förstår jag givetvis, vad vi nu talade om var de praktiska konsekvenserna av ett myndighetsbeslut. Men vi kan absolut gå halva vägen var. I tingsrätt (och hovrätt?) sköts då försvaret alltid (om inte klienten vill leja in annan representant för egna medel) av vanlig anställd vid domstolen.

För övrigt uppmärksammade jag att du aldrig svarade på min fråga. Vad jag anser om den hypotetiska situationen är oväsentligt, min fråga är vad du skulle föredra av de två alternativen; bygglov för ditt drömhus och en månads fängelse eller en två i Rinkeby men i gengäld ingen fängelsetid.
Citera
2022-01-06, 23:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nu är det ju så i Sverige, att vi har fri rätt att välja en advokat att bli förordnad.

Inte riktigt så

Citat:
En offentlig försvarare är vad som i vardagligt tal kallas försvarsadvokat. Vid mindre allvarliga brott kan du en offentlig försvarare om det finns särskilda skäl för det. Det är domstolen som gör den bedömningen. Staten betalar kostnaden för din offentliga försvarare som då vanligen får 1755 kr per timme.
Sen kan an ju anlita en för egna pengar

Citera
2022-01-07, 00:03
Medlem
Mjälls avatar
Barstedt låter som en Kalle Anka-figur eller något, för fan
Citera
2022-01-07, 00:04
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Allt GÅR såklart att förändra. Men nu ser lagarna ut som de gör och då är detta fullt rimligt.

Sen spelar det väl ingen roll om de åtalade är invandrare eller svenskar? Som skattebetalare är jag lika osugen på att pröjsa för ALLA kriminella sopor.

Men du är jävligt sugen på att in absurdum försvara helt onödig tillförsel av nya kriminella sopor som våldtar, rånar och misshandlar folk!
Citera
2022-01-07, 00:19
Medlem
Citat:

Om det rör sig om människor med invandrar
bakgrund och är födda här, kan jag hålla med.

Advokater tjänar utav helvete, varför just de ska göra det förstår jag inte, de botar inte
svåra sjukdomar
Senast redigerad av mangne 2022-01-07 kl. 00:25.
Citera
2022-01-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Jag fick en chock när dom på radion sa att 50% av pengarna som går till rättsväsendet går till arvoden för advokater. Det måste vara väldigt mycket pengar.

Var hörde du detta? Det stämmer förstås inte, och det förstår du om du tänker efter.

Det går förvisso löjligt mycket skattepengar till advokater, men rättsväsendet (polis, åklagare, domstolar, kriminalvården) kostar väsentligt mycket mer.
Citera
2022-01-07, 01:14
Medlem
Citat:
Nu är detta en tråd i forumet för inrikes politik, så just förändring av politik är faktiskt on-topic.

Citat:

Jag är precis lika osugen som du att betala skattepengar för kriminella oavsett härkomst. Dock är det relevant att det importerade brottsligheten är en kostnad som enkelt gått att undvika med andra politiska beslut. Och om du går igenom klientelen för advokaterna som nämns i trådstarten skulle det förvåna mig om det inte finns en kraftig överrepresentation av personer med en eller två utrikesfödda föräldrar.
Citera
2022-01-07, 05:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Men du är jävligt sugen på att in absurdum försvara helt onödig tillförsel av nya kriminella sopor som våldtar, rånar och misshandlar folk!

Och du fortsätter att låtsas tro att man per automatik är för våldtäkter och andra våldsbrott för att man likställer människor som bor i samma land.
Citera
2022-01-07, 05:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Om det rör sig om människor med invandrar
bakgrund och är födda här, kan jag hålla med.

Advokater tjänar utav helvete, varför just de ska göra det förstår jag inte, de botar inte
svåra sjukdomar

Så länge advokaterna följer lagen så bryr jag mig inte vilka de försvarar. I en rättsstat måste alla som ställs inför rätta självklart har rätt till en advokat.

Sen kan man såklart tycka det är märkligt att advokater tjänar jävla massa stålar. Men det är ganska många i samhället som tjänar jävligt mycket (utan att bota svåra sjukdomar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in