• 1
  • 2
2022-01-06, 17:11
Medlem
Nihennas avatar
Alltid haft problem med detta och fått referera till andra recept online med liknande ingredienser för att få en vettig mängd.

En internetkompis skrev precis att han gjorde en låda enligt följande;
"Last casserole (pic) is chicken thigh, pasta, Italian blend cheese + parmesan, marinara sauce, and mixed veggies (mushrooms, onions, peppers, peas, etc)"

Det låter ju svingott, så det vill jag prova mig på...bara det att jag inte har nån aning om var jag ska börja med mängd ingredienser

Nu hade jag googlat "låda i ugn kycklinglår pasta tomatsås ost", men jag tänker inte göra det utan jag vill lära mig på förhand att kunna känna av hur mycket som krävs av varje.

Har ni några bra knep att tänka? Typ "100 gram kött per portion, 100 gram pasta per portion" osv?
Citera
2022-01-06, 17:14
Medlem
Dimaks avatar
testa dig framåt, själv så slänger jag bara i kryddor och hoppas på det bästa.
Citera
2022-01-06, 17:15
Medlem
Det är en känsla man får. På restauranger är 150g protein (kött, fisk ) ett riktmärke.
Citera
2022-01-06, 17:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej. Man har fått höra knep. Att typ ta bara 1 av det här att minnas. Det ska göra det enklare att minnas. En Last casserole (pic) is chicken thigh, pasta ELCCOP typ! Man minns bara orden och gör det till en ramsa! Själv funkar det ju skit fortsatt. Man minns inte ens ramsan!
Citera
2022-01-06, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej. Man har fått höra knep. Att typ ta bara 1 av det här att minnas. Det ska göra det enklare att minnas. En Last casserole (pic) is chicken thigh, pasta ELCCOP typ! Man minns bara orden och gör det till en ramsa! Själv funkar det ju skit fortsatt. Man minns inte ens ramsan!

Men det gör ju inte alls att man vet vilken mängd kycklinglårfilé man ska använda…
Citera
2022-01-06, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Alltid haft problem med detta och fått referera till andra recept online med liknande ingredienser för att få en vettig mängd.

En internetkompis skrev precis att han gjorde en låda enligt följande;
"Last casserole (pic) is chicken thigh, pasta, Italian blend cheese + parmesan, marinara sauce, and mixed veggies (mushrooms, onions, peppers, peas, etc)"

Det låter ju svingott, så det vill jag prova mig på...bara det att jag inte har nån aning om var jag ska börja med mängd ingredienser

Nu hade jag googlat "låda i ugn kycklinglår pasta tomatsås ost", men jag tänker inte göra det utan jag vill lära mig på förhand att kunna känna av hur mycket som krävs av varje.

Har ni några bra knep att tänka? Typ "100 gram kött per portion, 100 gram pasta per portion" osv?

För en vuxen person som rör sig ”normalt” brukar man säga att en standardportion protein är 150g.
Pasta är 100g okokt.
Citera
2022-01-06, 17:58
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
För en vuxen person som rör sig ”normalt” brukar man säga att en standardportion protein är 150g.
Pasta är 100g okokt.
Det är en väldigt bra start på vägen. Tack!
Gäller det möjligtvis ris och potatis också?
Citera
2022-01-06, 18:01
Bannlyst
Citat:
Det är en väldigt bra start på vägen. Tack!
Gäller det möjligtvis ris och potatis också?

Ris: strax under 1 dl ris för en portion. 3 dl ris för 4 portioner.
Pasta: strax under 100 gram pasta per person.
Linser: 0,5 dl för en portion.
Mathavre: 0,5 dl för en portion.
Quinoa: 0,5 dl för en portion.
Bönor och kikärter: 1 dl för en portion.

En portion potatis är runt 150g
Citera
2022-01-06, 18:35
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är en känsla man får. På restauranger är 150g protein (kött, fisk ) ett riktmärke.

Vilken drömvärld lever du i med 150 gram protein på restauranger?
Citera
2022-01-06, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Vilken drömvärld lever du i med 150 gram protein på restauranger?

Hur tänker du nu?
Citera
2022-01-06, 19:17
Medlem
C0ws avatar
Har själv alltid kört på köksvåg + måttskedar när jag började med matlagning. Med tiden orkade jag inte plocka fram och undan skiten så jag började försöka efterlikna mängderna visuellt. Typ pannan brukar bli så och så full av det och det, kryddhögen blir så och så stor osv. Till slut sitter det i ryggmärgen. Däremot kan det bli lite svårt när man helt plötsligt ska laga många fler portioner men då får man smaka sig fram helt enkelt.
Citera
2022-01-06, 20:18
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Jag tror att det både är medfött och något man lär sig. Balansera smaker. Många som står hemma vid spisen missar ofta rätt mängd syra (tex citron, lime, vinäger) eller är rädda för att runda av med smör.

Till att börja med köp eller koka själv ihop så att du har alla grundsmaker hemma (sött, salt, surt, beskt och umami), ser inte hur du ska kunna lyckas annars. Börja sedan med något enkelt, en vinaigrette är väl lämpligt och kan göras om och experimenteras med. Sedan gå på såser, att utgå från en Beurre blanc funkar nästan till allt utom röda såser. Sedan har vi den gula löken, lär dig hantera den då det är grundbulten i i princip all matlagning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in