2022-01-06, 00:29
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Har sålt mina ritplattor till datorn (Wacom Cintiq) och funderar på om jag skulle ha skaffat mig en iPad Pro istället. Men det är förvirrande med "alla" generationer hit och dit och jag undrar om någon kan svara på vad som hade fungerat för mig. Det jag vill ha är en platta att rita på så den behöver vara tryckkänslig med pennan och så. Hur gammal kan jag köpa? Har alla generationer "Pro" dessa funktioner?

Jag tänker i så fall att jag köper begagnat, nytt är bara att glömma då det är för mycket pengar.
Om det har kommit något annat alternativ, typ en Android platta som har samma funktioner så vore det intressant att höra om också.
Citera
2022-01-06, 00:38
Medlem
Jag tycker inte att android har samma kvalitet eller känsla när det gäller att rita. Dator/telefon struntar jag i men just ipad måste jag ha Apples pro.
Jag har mest använt mig av den som kom ut 2016/2017, jag minns inte vilken generation men jag har varit jättenöjd med den.
Citera
2022-01-06, 13:17
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Om det har kommit något annat alternativ, typ en Android platta som har samma funktioner så vore det intressant att höra om också.

Jag har använt mig av både Samsung pad med S pen och en ipad pro med pencil 2.
Ipad med pencil 2 är överlägsen, det är stor skillnad och jag skulle inte lägga en krona på att köpa en S pen, samma gäller Pencil 1, den är också värdelös.

Här kan du se vilka pads som är kompatibla med pencil 2:
iPad mini (6:e generationen)
iPad Air (4:e generationen)
iPad Pro 12,9 tum (3:e generationen) och senare
iPad Pro 11 tum (1:a generationen) och senare
Källa: https://support.apple.com/sv-se/HT211029
----

Sen får du fundera på vilken storlek på skärmen du skall ha, men köp någon av dom med en pencil 2.
Citera
2022-01-06, 13:43
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Jag har använt mig av både Samsung pad med S pen och en ipad pro med pencil 2.
Ipad med pencil 2 är överlägsen, det är stor skillnad och jag skulle inte lägga en krona på att köpa en S pen, samma gäller Pencil 1, den är också värdelös.

Här kan du se vilka pads som är kompatibla med pencil 2:
iPad mini (6:e generationen)
iPad Air (4:e generationen)
iPad Pro 12,9 tum (3:e generationen) och senare
iPad Pro 11 tum (1:a generationen) och senare
Källa: https://support.apple.com/sv-se/HT211029
----

Sen får du fundera på vilken storlek på skärmen du skall ha, men köp någon av dom med en pencil 2.

Tack!
Precis vad jag behövde. Ska överväga lite vad jag har råd med osv. Tror att en 11" hade passat mig ganska perfekt så det får nog bli en sån kanske. Frågan är bara vilken generation, skulle tippa att det blir en gen3 kanske.
Det stör mig brutalt mycket att de tar så sjukt bra betalt för pennorna bara. Typiskt Apple, men men. Bara att bita ihop antar jag.
Citera
2022-01-06, 14:15
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Tack!
Precis vad jag behövde. Ska överväga lite vad jag har råd med osv. Tror att en 11" hade passat mig ganska perfekt så det får nog bli en sån kanske. Frågan är bara vilken generation, skulle tippa att det blir en gen3 kanske.
Det stör mig brutalt mycket att de tar så sjukt bra betalt för pennorna bara. Typiskt Apple, men men. Bara att bita ihop antar jag.

Personligen hade jag aldrig köpt en begagnad ipad, i längden blir det nog ändå dyrare för dig än om du hade köpt en ny, vet inte vad begagnade kostar så jag har inte räknat på det.
Om du ändå skall köpa en begagnad så bör du kolla batterihälsan på paddan, du kanske åker på att få byta batteri efter nåt halvår om du har otur, vet ej vad det kostar men värt att tänka på.
Citera
2022-01-06, 16:23
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Personligen hade jag aldrig köpt en begagnad ipad, i längden blir det nog ändå dyrare för dig än om du hade köpt en ny, vet inte vad begagnade kostar så jag har inte räknat på det.
Om du ändå skall köpa en begagnad så bör du kolla batterihälsan på paddan, du kanske åker på att få byta batteri efter nåt halvår om du har otur, vet ej vad det kostar men värt att tänka på.

Vilken tur att jag precis kom hem från ett impulsköp av en ny 11" då Slipper jag oroa mig för sånt där.
Tack för hjälpen, hoppas jag blir nöjd med denna nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in