Citat:
Ursprungligen postat av
HackForums
Jag köpte en asus-router som säger att det är möjligt med 850 mbps + 350 mbps totalt över 1000+ mbps. Endast 2 av 4 uttag på mitt nya fiber modem verkar fungerar när jag ansluter en kabel till det från min dator. Den första uttag ger mig 500 mbps nedladdning och 900 uppladdning. Jag borde få 1000 på båda. den andra ger mig lägre resultat tror jag eller för att jag kopplade kabeln till den första uttagen från min pc direkt till modeme istället för routern (när den är på routern så får jag samma hastiget som wifi 100/100) nu har min wifi-hastighet saktat ner från 100/100 till 20/20. Som jag sa borde jag få 1000 nedladdningar och uppladdningar på både wifi och kabel. några råd? verkar ha högre ping? har det göra med el/energi? Wifi verkar snabbare men finns det en hastighets begränsning man kan uppnå på mobil?
Som sagt, 850 Mbps + 350 Mbps är teoretiska hastigheter för 5 GHz respektive 2,4 GHz WiFi som aldrig kan uppnås i verkligheten. Summan 1200 och ASUS säger mig att du har en ASUS AC1200 router.
Till fiber behövs inget modem så det du kallar modem är säkert en tjänstedelare som delar upp Internet, IP-TV och telefoni. Ett uttag för varje plus ett ledigt. Till det ena kopplar du routern eller datorn direkt. Till det andra kopplar du TV-boxen som du kanske inte har.
Att du får 500 ned och 900 upp med datorn direkt är helt normalt. Det ska ju vara 1000/1000 men det är så många som jobbar hemma nu så det blir lite lägre.
Mitt resultat just nu:
NEDLADDNING 642,11 Mbit/s
UPPLADDNING 892,06 Mbit/s
SVARSTID 1,94 ms
Att du bara får 100/100 med routern beror på att din router inte har gigabitportar.