2022-01-05, 07:00
Medlem
skriver utanför ett skjuhus. Men jag betalar just nu för en ny leveratör betalat redan men de måste komma till mitt hus och byta det till fiber internet innan det funkar problemet är att det är en månad bort pga deraa fel de skulle komma i början av månaden.. men finnst de något sätt att få det att funka själv?
Citera
2022-01-05, 07:36
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
skriver utanför ett skjuhus. Men jag betalar just nu för en ny leveratör betalat redan men de måste komma till mitt hus och byta det till fiber internet innan det funkar problemet är att det är en månad bort pga deraa fel de skulle komma i början av månaden.. men finnst de något sätt att få det att funka själv?
Nej
Citera
2022-01-05, 08:41
Medlem
Bästa du kan göra är att prata med leverantören och se till att du inte behöver betala för den tiden som du inte kan använda nätet.

Eventuellt kan du få dem att gratis låna dig en trådlös router under tiden du väntar.
Citera
2022-01-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Bästa du kan göra är att prata med leverantören och se till att du inte behöver betala för den tiden som du inte kan använda nätet.

Eventuellt kan du få dem att gratis låna dig en trådlös router under tiden du väntar.

Hur skulle en router utan internet hjälpa?
Citera
2022-01-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Hur skulle en router utan internet hjälpa?

Jag kanske inte va helt klar med vad jag menade, en router som går på mobila datanätet.
Citera
2022-01-25, 01:11
Medlem
Jag köpte en asus-router som säger att det är möjligt med 850 mbps + 350 mbps totalt över 1000+ mbps. Endast 2 av 4 uttag på mitt nya fiber modem verkar fungerar när jag ansluter en kabel till det från min dator. Den första uttag ger mig 500 mbps nedladdning och 900 uppladdning. Jag borde få 1000 på båda. den andra ger mig lägre resultat tror jag eller för att jag kopplade kabeln till den första uttagen från min pc direkt till modeme istället för routern (när den är på routern så får jag samma hastiget som wifi 100/100) nu har min wifi-hastighet saktat ner från 100/100 till 20/20. Som jag sa borde jag få 1000 nedladdningar och uppladdningar på både wifi och kabel. några råd? verkar ha högre ping? har det göra med el/energi? Wifi verkar snabbare men finns det en hastighets begränsning man kan uppnå på mobil?
Senast redigerad av HackForums 2022-01-25 kl. 01:36.
Citera
2022-01-25, 01:28
Medlem
BackToHegels avatar
Vad är det för router?

Det står säkert en hel massa siffror på lådan kan jag tänka mig. Buzzwords for the win. Men de kan mena en massa olika saker.

WAN-LAN speed är en sak, WiFi speed är något annat. Om det är en gigabit-switch i den eller bara fast ethernet osv.
Citera
2022-01-25, 05:39
Bannlyst
Koppla in datorn direkt på internet, se om dom har slagit på din access.
Citera
2022-01-25, 05:45
Medlem
Conams avatar
Skriver inne i ett hus, jag betalar också mina bytes, det enda jag kan råda dig till är att logga så mycket du kan och sedan när du blir uppkopplad igen så kör du en fuling som kallas net-bajts-getaway! Du smiter alltså från en månadsräkning, lite enkel googling så hittar du! Puss 🥰
Citera
2022-01-25, 06:52
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du får ju inte högre hastighet upp/ner än vad du betalar för oavsett vad din routers teoretiska kapacitet för hastigheten.

Ange modellnummer och tillverkare så vi kan se vad du har köpt. Dessa 850 + 350 är ofta en glädjekalkyl internt i routern eller ut till en enhet, inte till din ISP.
Citera
2022-01-25, 09:38
Medlem
Citat:
Jag köpte en asus-router som säger att det är möjligt med 850 mbps + 350 mbps totalt över 1000+ mbps.

Nej, 850mbps är för 5GHz anslutningar och 350mbps för 2.4GHz, det räknas inte ihop.
Om du vill nå 1000mbps så får du skaffa en AX (WIFI6) router samt att dina enheter också måste stödja AX för att kunna nyttja dessa hastigheter.
Citera
2022-01-25, 10:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag köpte en asus-router som säger att det är möjligt med 850 mbps + 350 mbps totalt över 1000+ mbps. Endast 2 av 4 uttag på mitt nya fiber modem verkar fungerar när jag ansluter en kabel till det från min dator. Den första uttag ger mig 500 mbps nedladdning och 900 uppladdning. Jag borde få 1000 på båda. den andra ger mig lägre resultat tror jag eller för att jag kopplade kabeln till den första uttagen från min pc direkt till modeme istället för routern (när den är på routern så får jag samma hastiget som wifi 100/100) nu har min wifi-hastighet saktat ner från 100/100 till 20/20. Som jag sa borde jag få 1000 nedladdningar och uppladdningar på både wifi och kabel. några råd? verkar ha högre ping? har det göra med el/energi? Wifi verkar snabbare men finns det en hastighets begränsning man kan uppnå på mobil?

Som sagt, 850 Mbps + 350 Mbps är teoretiska hastigheter för 5 GHz respektive 2,4 GHz WiFi som aldrig kan uppnås i verkligheten. Summan 1200 och ASUS säger mig att du har en ASUS AC1200 router.

Till fiber behövs inget modem så det du kallar modem är säkert en tjänstedelare som delar upp Internet, IP-TV och telefoni. Ett uttag för varje plus ett ledigt. Till det ena kopplar du routern eller datorn direkt. Till det andra kopplar du TV-boxen som du kanske inte har.

Att du får 500 ned och 900 upp med datorn direkt är helt normalt. Det ska ju vara 1000/1000 men det är så många som jobbar hemma nu så det blir lite lägre.

Mitt resultat just nu:
NEDLADDNING 642,11 Mbit/s
UPPLADDNING 892,06 Mbit/s
SVARSTID 1,94 ms

Att du bara får 100/100 med routern beror på att din router inte har gigabitportar.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-01-25 kl. 10:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in