2022-01-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Enkelt - den halva av bilen som pappan satt i träffad ite lastbilen.
De kom ju bakifrån och körde rakt in i den.

Vet du det eller spekulerar du?

Det är klädsamt att lägga in ett "jag tror" när man filosoferar.
Citera
2022-01-06, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Ser ut som bil med tillkopplad Dolly och trailer Post Nord. Att trailer är frånkopplad på bilden, är nog gjort efter olyckan för att ekipaget kräver två bärgningar.

Tack.

PostNord-målade trailers för inrikestrafiken brukar sällan vara utrustade för kombitrafik, vill jag minnas...?

Två-axliga trailers med jalusiport bak.

Det bör alltså suttit ett fast underkörningsskydd baktill.

Om - o m det var så att olycksbilen tog smällen med bara en del av fronten så är det inte helt vanligt att den kilas in under släpet.
Det "normala" är mer att bilen vrids ut åt motsatt sida och stannar i typ 90 grader från färdriktningen.

Citera
2022-01-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Med tanke på att föraren har lyckats kört in i ett stillastående fordon på en raksträcka så pass att sonen dog, så kan vi utgå från att föraren är en kvinna.

Efter lite forskning så visar det sig att det är mamma med son.

Det var hans pappa som körde bilen.
Citera
2022-01-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tack.

PostNord-målade trailers för inrikestrafiken brukar sällan vara utrustade för kombitrafik, vill jag minnas...?

Två-axliga trailers med jalusiport bak.

Det bör alltså suttit ett fast underkörningsskydd baktill.

Om - o m det var så att olycksbilen tog smällen med bara en del av fronten så är det inte helt vanligt att den kilas in under släpet.
Det "normala" är mer att bilen vrids ut åt motsatt sida och stannar i typ 90 grader från färdriktningen.

Tittar man på bilderna på pppress så ser det ut som de jobbar med någon/något bakom lastbilen. Jag tror att den bilen som är krockad på förarsidan är bil nr 2 i olyckan och att barnet satt i bilen som eventuellt åkt in under lastbilen.

Det hände en liknande olycka på e22 utanför Kristianstad för något år sedan. Kommer inte ihåg om lastbilen hade underkörningsskydd, men den personbilen var det inte mycket kvar av. Föraren i den olyckan dog.
Citera
2022-01-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypoxia
E6 mellan Helsingborg och Malmö är den otäckaste motorvägen i hela landet. Stressigt tempo, mycket tung trafik, många som kör vårdslöst, fort, håller dåliga avstånd (det senare är väldigt vanligt i Skåne-trafiken, även hos yrkeschaufförer). Jag blir aldrig förvånad när det händer saker där. Sträckan borde vara sexfilig, men nu är den inte det, och då kan trafikanterna hjälpas åt genom att ta det lite lugnare och hålla avstånd.

Tröttsamt med "expertkommentator" från små runkpellar som troligen inte ens har körkort.

Värst är det vid Glumslövs backar, det är alltid där det smäller. Där det av nån j*vla anledning trefiligt i typ en kilometer, sen mergar det tillbaks till tvåfiligt utan vidare varning. Förare utan lokalkännedom kommer alltså i tron om att det kommer vara trefiligt ett tag, så man lägger sig längst till vänster, sen vips måste man pressa in sig till höger igen.
Citera
2022-01-06, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norna
Tittar man på bilderna på pppress så ser det ut som de jobbar med någon/något bakom lastbilen. Jag tror att den bilen som är krockad på förarsidan är bil nr 2 i olyckan och att barnet satt i bilen som eventuellt åkt in under lastbilen.

Det hände en liknande olycka på e22 utanför Kristianstad för något år sedan. Kommer inte ihåg om lastbilen hade underkörningsskydd, men den personbilen var det inte mycket kvar av. Föraren i den olyckan dog.

Olyckan du tänker på hittar man här:

(FB) En man omkom efter kollission med lastbil utanför Kristianstad 29 oktober 2019

Där slets underkörningskyddet av helt och hållet, och låg parallellt med trailern i höjd med axlarna efter kraschen.

Ingen intresserade sig för om det uppfällbara skyddet var korrekt spärrat, om det fanns äldre skador som hade försämrat funktionen eller om normen de testas efter helt enkelt är otillräcklig.

Ingen utredning, ingen kontroll, ingen uppföljning.

Så gör man för att bygga nya "olyckor".
Citera
2022-01-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Olyckan du tänker på hittar man här:

(FB) En man omkom efter kollission med lastbil utanför Kristianstad 29 oktober 2019

Där slets underkörningskyddet av helt och hållet, och låg parallellt med trailern i höjd med axlarna efter kraschen.

Ingen intresserade sig för om det uppfällbara skyddet var korrekt spärrat, om det fanns äldre skador som hade försämrat funktionen eller om normen de testas efter helt enkelt är otillräcklig.

Ingen utredning, ingen kontroll, ingen uppföljning.

Så gör man för att bygga nya "olyckor".

Tack för att du länkade! Riktigt intressant det du skriver faktiskt ock sjukt om man inte lärt sig något av den olyckan.
Citera
2022-01-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag har i Tyskland sett ett helt gäng liknande olyckor. Folk kör där fort alldeles för nära varandra. De första bilarna hinner väja för något långsamt eller stillastående fordon, men till slut så träffar någon det långsamma objektet. Om det är fallet i trådens olycka vet jag givetvis inte, men det lär vara troligt.

I Tyskland rekommenderade 2015 staten att landsvägar smalare än 6 meter skulle hastighetsbegränsas till 80 km/h istället för 100 km/h. Enligt en tysk polis jag är bekant med blev det i hans distrikt bara något färre olyckor efter hastighetssänkningen, men lindrigare skador när olyckorna väl händer.

Även i Sverige har vi i mitt tycke fått mer och mer av den där hetsiga kontinentala trafiken. Vissa kulturellt förvirrade individer, med övertro på sin personliga förmåga och stor upplevd manlighet, har lätt till att egoistiskt utnyttja de marginaler som vi andra behöver för att överleva. Rörigt blir det...

Verkligen, rörigt som tusan. Man släpper en 3 sekunderslucka till framförvarande för att ge sig själv tid. Nog fan är det alltid någon som ska klämma sig in.

Sen måste jag ifrågasätta bilars adaptiva farthållare. Rimligtvis borde de hålla 3 sekunders avstånd. Min upplevelse är smarare att de håller 1-2 sekunders avstånd vilket i sig gjort att många verkar tro att det räcker.

På volvos får man ställa in det längsta avståndet möjliga för att det ska vara någorlunda rimligt.
Citera
2022-01-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstruktion
Värst är det vid Glumslövs backar, det är alltid där det smäller. Där det av nån j*vla anledning trefiligt i typ en kilometer, sen mergar det tillbaks till tvåfiligt utan vidare varning. Förare utan lokalkännedom kommer alltså i tron om att det kommer vara trefiligt ett tag, så man lägger sig längst till vänster, sen vips måste man pressa in sig till höger igen.

Det där är bara dåliga och icke uppmärksamma förare. Det skyltas i god tid att filen upphör av vad jag minns.
Citera
2022-01-06, 13:14
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstruktion

Nja, där finns vägmärken både norr- och södergående (plus målade pilar i vägbanan vid sammangåendet) om att filerna går ihop och det brukar väl vara 200-400 meter innan själva sammanslagningen. Sådant är ju reglerat.
Fast om man nu hellre sitter och rattsurfar och sörplar sin Loka än att koncentrera sig på körningen är det lätt att missa trafikmärken
Citera
2022-01-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killaah
Det var hans pappa som körde bilen.

hur vet ni att det var pappan? var i tidningarna står det???
Citera
2022-01-06, 18:16
Medlem
Malacodas avatar
Det mest sannolika är att pappan kikat FB på mobilen och därför inte såg lastbilen. För du missar inte en lastbil som står still om du är uppmärksam på trafiken. Fy fan för att leva vidare med det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in