Citat:
Ursprungligen postat av
FruFri
om inte min man var så hopplöst odisciplinerad och köper läsk och kakor, kompletteringshandlar ibland och vill äta kött.
Återigen fördyrar maken.
Återigen fördyrande.
Min man har tyvärr nåt intresse som kostar pengar. Mina intressen är gratis.
Lån: har vi inga utöver bolånet.
Som det är just nu så sparar vi mellan 30 och 40 k till oss själva (pengar som vi inte rör), 2 k till barnen och amorterar 6 k per månad. Det som blir kvar av övrigt läggs som buffertsparande eller pengar som kan användas för uppskjuten konsumtion. Utan min man hade jag kunnat leva mycket enklare, men hade å andra sidan gått miste om hälften av våra inkomster och inte kommit ner mer i boendekostnad.
Min fråga är snarast, vad gör folk med sina pengar egentligen? Det hade ju varit sjukt om vi konsumerat upp hela vår inkomst.
Haha, du låter inte lite bitter på din man ;p Vad säges om att bestämma att var och en får en del av sin lön varje månad att göra vad den vill med, så slipper man sura och ha sig...
Dessa 30-40k ni sparar varje månad, jag hoppas att ni inte låter dem ligga på bankkontot? Investera dem, direkt.
30k går lätt att spendera.
* Privatlärare till barnen några timmar i veckan - 10k i månaden
* Extraskola till barnen - 1k-10k i månaden
* Fritidsintressen till barnen - 100-1000 i månaden per aktivitet
* Städhjälp - 500-1000 i månaden
* Lekland/simhall - 100-1000 i månaden
* Leksaker - 100-10k i månaden
* Hudprodukter - 1-10k i månaden
* Hudbehandlingar - 1-20k i månaden
* Kläder - 0-100k i månaden
* Restauranter - 0-10k i månaden
Osv...