Citat:
Ursprungligen postat av
Haubits77B
Å då stödjer ni ju min tes i min TS:
en person som startar en tråd som person X inte tycker om "måste tystas", och då anmäler man.
Kanske dags att införa krav på motivering vid RP?
Visst, jag håller med, min uppfattning är att det finns en tydligt större benägenhet att "åsikts- rapportera" nu jämfört med för säg 5-10 år sedan. När exakt förändringen skedde är jag inte hundra på men en subjektiv uppskattning är att det började för 3-4 år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Det kan jag tro, men min insyn i detta är ju begränsad.
Ni som har koll, går det att säga något om vilka grupper som är mest snöflingiga i detta sammanhang? Dvs vilka är det som rapporterar mest, synbarligen bara för att de inte gillar de framförda åsikterna?
I mina forum är det ingen direkt sida som är mer eller mindre åsiktsrapporteringsbenägna. Jag skulle säga att det är framför allt två scenarios det är extra vanligt:
1) i polariserade debatter (ur mitt perspektiv till exempel antropogen klimatförändring i Klimat-forumet). Där rapporteras meningsmotståndare friskt från båda sidor, ofta på väldigt lösa grunder som inte går att hitta stöd för i regelverket.
2) när någon brinner extra mycket för en viss fråga. Då blir det ofta rapporter för 0.03, 0.09, 1.03, 1.08 och liknande för alla inlägg som går emot den egna käpphästen.
Det är inga större problem att bortse från merparten av dessa RPs, men verkligheten är ju inte svart-vit och bedömningarna blir ju alltid mer eller mindre subjektiva kring var man drar gränsen. Så man måste vara extra försiktig när man reagerar på RPs nu för tiden.