2022-01-03, 15:33
Medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha atarax eller liknande utskrivet som jag kan ta vid behov vid ångest eller när jag har svårt att somna. Men till min fråga, hur svårt är det att få det utskrivet? Orkar inte gå och prata med någon eller att det ska bli någon process då hoppar jag det hellre. Hur har det varit för er som fått det på recept?

Uppskattar om det inte blir någon diskussion om huruvida atarax fungerar eller inte. Behöver inte ha något starkare än atarax, lergigan alternativt theralen.

Tack på förhand
Citera
2022-01-03, 15:43
Medlem
knastrasigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graddnosen
Hej!
Jag skulle vilja ha atarax eller liknande utskrivet som jag kan ta vid behov vid ångest eller när jag har svårt att somna. Men till min fråga, hur svårt är det att få det utskrivet? Orkar inte gå och prata med någon eller att det ska bli någon process då hoppar jag det hellre. Hur har det varit för er som fått det på recept?

Uppskattar om det inte blir någon diskussion om huruvida atarax fungerar eller inte. Behöver inte ha något starkare än atarax, lergigan alternativt theralen.

Tack på förhand

det enda du faktiskt kan göra för att få det utskrivet är just att du måste träffa nån läkare eller sjuksköterska även om jag läser här att du är emot det, då måste man fylla i en hälsodeklaration o göra lite tester så skriver dom ut det direkt. men bara så att du är medveten om det så är attarax rena skiten, jag har haft attarax för några år sen men dom bytte ut den till lergigan och nu känns det iaf att man tar någonting
Citera
2022-01-03, 15:45
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Atarax är väl måttligt starkare än allergitabletter. Torde gå att få utskrivet av vilken Kry, doktor.se eller annan videodoktor som helst.
Citera
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand

För att få Hydroxizin (aktivt substans Atarax) förskrivet behöver du sällan ens besöka en VC utan ska inte vara några problem att få via läkare på valfri app som tillhandahåller tjänsterna. Det är inte ett läkemedel som står under någon kontroll.
Citera
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand

Tyvärr är du tvungen att prata med en läkare/psykolog. Av egna erfarenheter är de riktigt kinkiga
med att skriva ut diverse receptbelagda läkemedel.

Hoppas du får den hjälp du behöver.
Citera
2022-01-03, 15:48
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
För att få Hydroxizin (aktivt substans Atarax) förskrivet behöver du sällan ens besöka en VC utan ska inte vara några problem att få via läkare på valfri app som tillhandahåller tjänsterna. Det är inte ett läkemedel som står under någon kontroll.

Atarax
Atarax är ett receptbelagt läkemedel med hydroxizin som aktiv substans. Läkemedlet används vid ångest och oro men har även effekt mot klåda och nässelfeber. Atarax kan därför skrivas ut i olika syften.

/ Apoteket

Man kanske kan få receptbelagda medel genom appar eller telefonsamtal. Själv får jag vänta 7 veckor
på att träffa en psykolog pga stress och sömnproblem
Citera
2022-01-03, 15:53
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Man kanske kan få receptbelagda medel genom appar eller telefonsamtal. Själv får jag vänta 7 veckor
på att träffa en psykolog pga stress och sömnproblem

Det jag försöker få fram är att det inte finns några hinder i PASCAL för läkare att skriva ut Atarax utan att fysiskt träffa patienten, inte att språka om förskrivningsrätten.
Citera
2022-01-03, 16:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Men till min fråga, hur svårt är det att få det utskrivet?
Skulle testa kry eller liknande. Kan mycket väl tänka mig att de skriver ut utan provtagning eller träff.
Citera
2022-01-03, 16:53
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand
Jättelätt att få utskrivet.
Bara gå till läkare säg att du besväras av ångest, recept skrivs ut.
Första gången kan det hända att de vill att du ska gå i KBT eller liknande men du kommer ändå få receptet omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in