• 1
  • 2
2022-01-02, 16:14
Medlem
Tjenis

Såg ett program på TV nyligen där man kunde ta reda på var avsändaren fanns via IP adressen när man skicka ett Gmail.
Han sa i programmet att det är en funktion som man kan stänga av (så inte ens IP syns i mailet) men har letat och kan inte hitta någon funktion för att dölja avsändarens (min) IP adress…
Någon som vet hur jag gör det?
Citera
2022-01-02, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Tjenis

Såg ett program på TV nyligen där man kunde ta reda på var avsändaren fanns via IP adressen när man skicka ett Gmail.
Han sa i programmet att det är en funktion som man kan stänga av (så inte ens IP syns i mailet) men har letat och kan inte hitta någon funktion för att dölja avsändarens (min) IP adress…
Använd VPN.
IP-adressen följer automatiskt med i headern, det har inget med Gmail att göra utan fungerar så för alla mailservrar.

Ett annat alternativ är att använda en engångsmail typ Guerillamail.
Citera
2022-01-02, 16:21
Medlem
fittslems avatar
Du kan använda en VPN, eller webläsare som TOR till exempel.
Citera
2022-01-02, 16:39
Medlem
Hade för mig att Gmail inte visade detta alls sen många många år tillbaka.

Så jag testade. Och Gmail visar inte IP alls. I alla fall inte om du skickar från deras hemsida eller Gmails egna app. Om du använder typ Fairemail så vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Använd VPN.
IP-adressen följer automatiskt med i headern, det har inget med Gmail att göra utan fungerar så för alla mailservrar.
Skitsnack. Det stämmer inte på varken Outlook eller Gmail idag.
Citera
2022-01-02, 16:51
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Men kom ihåg att polisen kan hitta dig ändå om du skickar olagligheter.
Citera
2022-01-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Men kom ihåg att polisen kan hitta dig ändå om du skickar olagligheter.
Beror ju på vilken mejl han kör med. Hitta någon som kör Protonmail "går" men kräver att en domare i Schweiz går med på att ge ut infon.
Citera
2022-01-02, 17:24
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isknack
Beror ju på vilken mejl han kör med. Hitta någon som kör Protonmail "går" men kräver att en domare i Schweiz går med på att ge ut infon.

Bättre då att skicka från ett IP-nummer som inte kan kopplas till mig som person än att lägga mitt öde i händerna på tredje part.
Citera
2022-01-02, 18:00
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Tjenis

Märkligt. Funktionen kan du inte stänga av, informationen ligger i headern och beskriver mailets resa.
Då du nämner Gmail så kollade jag ett mottaget mail, IPv6 adressen var med.

Gick tillbaka 10 år och kollade headers, hotmail, gmail, yahoo, IPadress finns med.
MEN det är inte din adress, det är adressen till mailservern som skickar mailet till mottagaren!!!!

Dvs gmailet från en bekant 3 kvarter bort (i en stor stad i sverige) hade sitt ursprung i irland, googles adress. De andra jag tittade på (endast sverigebaserade avsändare) hade oftast amerikanska adresser utom en som fanns i Karlskrona. Men i alla fallen var det ISPns mailserveradress.

Vad var det för ett TV-program?
Citera
2022-01-02, 18:14
Medlem
mikaelss avatar
Det beror väl även lite på hur du skickar ditt mail, du kan ju skicka från iPhone-appen, Android-appen, från websidan, från en mailklient via POP/SMTP, från en mailklient via IMAP, och headerhanteringen i dessa olika metoder är ju knappast något du konfar i 'din Gmail'?
Men att strippa bort sändande IP-adress kan nog göra att det blir svårt att leverera mailet, så bättre då att använda VPN.
Citera
2022-01-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men att strippa bort sändande IP-adress kan nog göra att det blir svårt att leverera mailet, så bättre då att använda VPN.
De seriösare mejltjänsterna använder sin egna servers IP där istället
Citera
2022-01-02, 18:20
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isknack
De seriösare mejltjänsterna använder sin egna servers IP där istället
Jo, men ett sändande IP måste ju ändå finnas, och beroende på hur du skickar mail via Gmail kan det variera.
Jag har Gmail POP/SMTP i min klient på min desktop, men om jag istället loggar in på Gmail i min browser lär jag skicka med en annan adress, eller hur? Även om det är samma dator. I ena fallet skickar jag från min klient, i andra fallet från Googles server. Samma dator, samma mail, olika IP.
Samma sak på min telefon, jag kör POP/SMTP där också, inte appen, det är ju inte mailtjänsten som avgör, utan hur ditt mail skapas och transporteras.
Citera
2022-01-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jo, men ett sändande IP måste ju ändå finnas, och beroende på hur du skickar mail via Gmail kan det variera.
Jag har Gmail POP/SMTP i min klient på min desktop, men om jag istället loggar in på Gmail i min browser lär jag skicka med en annan adress, eller hur? Även om det är samma dator. I ena fallet skickar jag från min klient, i andra fallet från Googles server. Samma dator, samma mail, olika IP.
Samma sak på min telefon, jag kör POP/SMTP där också, inte appen, det är ju inte mailtjänsten som avgör, utan hur ditt mail skapas och transporteras.
Posteo skrubbar bort IP oavsett. Som sagt, det är vad de seriösare gör.

Om du sen kör med POP eller liknande är det ju naturligt att det inte skrubbas. Varför skulle Google vilja att du använder något annat än deras egna spårar-mjukvara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in