Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Det är utan tvekan något fel på ett samhälle som inte lyckas minska arbetstiden de senaste 42 åren som gått sen 5 veckors semestern infördes. Jämför hur mycket manuell arbetskrafts det behövdes då jämfört med nu inom nästan alla områden. Hade minskandet av arbete följt samma trend som under 1900 talet så borde standard vara 7-8 semesterveckor. Eller omräknat i kortare dagar eller veckor som jag tycker hade gett en ännu större effekt. 35h arbetsvecka som i danmark eller 30 h som du nämner är rimligt år 2022. Särskilt då 6h arbetsdag ändå blir 8h med lunch och pendling.
Ja, jag är också ärligt lite förvånad. Det har varit vissa grupper som kunnat ta ut mer ledighet och kanske förklaringen ligger här.
Tänker bland annat på mamma- och pappaledighet som vuxit fram. Över de senaste 50-60 åren så har skattehöjningarna varit relativt stora och skattetrycket är också en förklaring till att vi fortfarande jobbar många timmar om dagen för att få ihop ekonomin.
Samtidigt så har vi ganska länge pratat om en alltmer automatiserad värld, men där har vinsten i stort sett gått till företagsägarna och man har ett stort problem att lösa när automatiseringen går ännu längre hur den vinsten ska fördelas. Rimligtvis är det en kortare arbetsdag som en del av den vinsten. Ett problem här är då att olika brancher har olika möjligheter att automatisera så min gissning är att vissa brancher kommer införa 6 timmars arbetsdag och andra kommer inte att göra det.