• 3
  • 4
2022-01-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Varför bara 5 veckor ledigt per år? Det är för lite. Det är trots allt jobbigare att jobba än att gå i skolan. I skolan får de bara ca 15 v ledigt per år. Så ge oss som jobbar 22 v! Presic.

Vi bör gå mot mer ledighet, speciellt i ett samhälle som kommer att bli alltmer automatiserat och där framtida arbetsuppgifter blir alltmer krävande kunskapsmässigt.

Jag skulle hellre än att få 7-8 veckors ledighet se att vi genomför 6 timmars arbetsdag för alla med bibehållen lön eller åtminstone minst 50/50 lönekorrigering.
Citera
2022-01-03, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hahaha, här är vi i alla fall enig av vår bedömning av världen... :-)
Ja du ser. Alla mina observationer är inte så tokiga.
Citera
2022-01-03, 15:58
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja du ser. Alla mina observationer är inte så tokiga.
Nej, självklart inte... Sedan tycker vi alla olika, men det är ju det som är så roligt med att diskutera här :-)
Citera
2022-01-03, 20:03
Medlem
Arbeta mycket övertid, och sen ta ut allt som kompledigt.
Passar bra för säsongsberoende arbeten.
Citera
2022-01-03, 20:15
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Vi bör gå mot mer ledighet, speciellt i ett samhälle som kommer att bli alltmer automatiserat och där framtida arbetsuppgifter blir alltmer krävande kunskapsmässigt.

Jag skulle hellre än att få 7-8 veckors ledighet se att vi genomför 6 timmars arbetsdag för alla med bibehållen lön eller åtminstone minst 50/50 lönekorrigering.
Det är utan tvekan något fel på ett samhälle som inte lyckas minska arbetstiden de senaste 42 åren som gått sen 5 veckors semestern infördes. Jämför hur mycket manuell arbetskrafts det behövdes då jämfört med nu inom nästan alla områden. Hade minskandet av arbete följt samma trend som under 1900 talet så borde standard vara 7-8 semesterveckor. Eller omräknat i kortare dagar eller veckor som jag tycker hade gett en ännu större effekt. 35h arbetsvecka som i danmark eller 30 h som du nämner är rimligt år 2022. Särskilt då 6h arbetsdag ändå blir 8h med lunch och pendling.
Citera
2022-01-03, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det är utan tvekan något fel på ett samhälle som inte lyckas minska arbetstiden de senaste 42 åren som gått sen 5 veckors semestern infördes. Jämför hur mycket manuell arbetskrafts det behövdes då jämfört med nu inom nästan alla områden. Hade minskandet av arbete följt samma trend som under 1900 talet så borde standard vara 7-8 semesterveckor. Eller omräknat i kortare dagar eller veckor som jag tycker hade gett en ännu större effekt. 35h arbetsvecka som i danmark eller 30 h som du nämner är rimligt år 2022. Särskilt då 6h arbetsdag ändå blir 8h med lunch och pendling.

Ja, jag är också ärligt lite förvånad. Det har varit vissa grupper som kunnat ta ut mer ledighet och kanske förklaringen ligger här.

Tänker bland annat på mamma- och pappaledighet som vuxit fram. Över de senaste 50-60 åren så har skattehöjningarna varit relativt stora och skattetrycket är också en förklaring till att vi fortfarande jobbar många timmar om dagen för att få ihop ekonomin.

Samtidigt så har vi ganska länge pratat om en alltmer automatiserad värld, men där har vinsten i stort sett gått till företagsägarna och man har ett stort problem att lösa när automatiseringen går ännu längre hur den vinsten ska fördelas. Rimligtvis är det en kortare arbetsdag som en del av den vinsten. Ett problem här är då att olika brancher har olika möjligheter att automatisera så min gissning är att vissa brancher kommer införa 6 timmars arbetsdag och andra kommer inte att göra det.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-01-03 kl. 20:34.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in