Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-12-17, 15:54
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Jag och min tjej (från Skåne) var ute idag och gick i skogen (Dalarna) hamnade på en slinga, en upptrappad stig, smal, 4km, rätt djup skog, skulle till en naturkälla. Hon klagade på att det var ”dåligt underlag”, jag skrattade och gick av stigen ibland för att visa att så jävla illa var det inte…men det var….svårt, snubblade och gick stelbent Jag såg min döda morfar framför mig när vi gick i skogen ihop och hur han ”flöt” fram i vilken terräng som helst, ingen stig eller speciella skor (vi hade dobbar på skorna idag), bara nästan svävade, som mossan och de hala nedfallna träden och grenarna var en sandad trottoar.

Att kunna ”flyta” fram i skogen, är det bara vana, eller är det nån teknik man kan applicera?

Edit-Berätta gärna om nån som du varit ute och vandrat med som oxå ”flöt” eller någon som berättade nått om att ”vandra” som gjorde att nått klickade.

Jag flöt fram i skogarna runt Knutsbo i somras, och det var inga problem.
Lite kvistar och svamp strök med i min framfart men har man bara bra skor och tåliga kläder slipper man rivsår.

Bort från civilisationen, bort från twitter, det är en härlig känsla när man går offline.
Citera
2023-03-07, 12:56
  #26
Medlem
StarkMarks avatar
Nyckeln är att gå på så jämn nivå som möjligt vilket gör att man måste förbereda sina steg. Går du på en sten/rot så vill du att ditt nästa steg ska vara i samma höjd som stenen/roten. Jag har sett att många nybörjare går den kortaste vägen i tron om att det är den energisnålaste vägen men så är inte fallet.

Att ha flyt i skogen handlar också om hur packningen sitter på ryggen. Går man dessutom med någon annan, som sin flickvän, så förändrar även det flytet. Kanske båda är ovana? Kanske en är raskare och en lite mer seg i benen? Många faktorer spelar in. Vill man gå snabbt rekommenderas stavar och det gäller både för skog och fjäll.
Citera
2023-03-07, 13:11
  #27
Medlem
Kione211s avatar
Jag tycker att ta sig tid är viktigt.
Du går inte på ett löparband.
Lyssna på fåglarna. Kolla träden. Vad är det för natur just här?
Kolla vart du sätter fötter. Prova lite av varje. Rötter, stenar, stubbe.hoppa lite i en pöl!
Ta med godis så energi är på topp.
Gå inte hem förrän det börjar bli tråkigt.
Citera
2023-03-07, 14:15
  #28
Medlem
lyckebobys avatar
Man lär sig det genom att vandra på gamla stigar, gå kompasskurs till olika mål, och göra det många gånger under alla årstider samt i olika terräng, gärna besvärlig kuperad, snårig sådan.

Oftast går stigar till höger om hinder och har en väg till ett mål och en lite annorlunda tillbaka.

Undvik leder, skogsbilvägar.
Citera
2023-04-03, 18:40
  #29
Medlem
Prova gå med lite böjda ben....då blir gången mjukare om du tex kliver ner i en grop. Knävecken ska vara rörliga likt en stötdämpare.
Citera
2023-04-12, 09:18
  #30
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Prova att gå barfota på lite snällare stigar. Det tränar en att vara uppmärksam på underlaget och hur man sätter fötterna.
Sant, för mycket av flytet bygger på att man går mjukt och inte låter ojämnheterna påverka mer än benen. Ska varje ojämnhet lyfta och sänka hela kroppen blir det påfrestande, går man barfota eller hellre med mockasiner går man naturligt mjukare.
Citera
2023-04-12, 19:00
  #31
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Börja orientera !
IFK Arvidsjaur arrangerade regelbundet, åtminstone förr i tiden, tävlingen Rotsnubblarträffen. Många underbensskador inom orientering, stay away kids.
Annars, övning ger färdighet. Man tar sig fram så smidigt som man är tränad för.
Citera
2023-04-13, 08:32
  #32
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Börja orientera !

+1
Citera
2023-04-13, 14:10
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Nyckeln är att gå på så jämn nivå som möjligt vilket gör att man måste förbereda sina steg. Går du på en sten/rot så vill du att ditt nästa steg ska vara i samma höjd som stenen/roten. Jag har sett att många nybörjare går den kortaste vägen i tron om att det är den energisnålaste vägen men så är inte fallet.

Att ha flyt i skogen handlar också om hur packningen sitter på ryggen. Går man dessutom med någon annan, som sin flickvän, så förändrar även det flytet. Kanske båda är ovana? Kanske en är raskare och en lite mer seg i benen? Många faktorer spelar in. Vill man gå snabbt rekommenderas stavar och det gäller både för skog och fjäll.

Jupp, så här är det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback