• 3
  • 4
2022-11-08, 19:14
Medlem
DennisOlofs avatar
@solstrålar tyvärr så är det här ett vanligt problem.

Män träffas ofta runt intressen, föreningar och liknande. Det bara är så och finns inget du kan göra åt saken annat än att gå med i föreningar eller vara aktiv och delta i olika aktiviteter. På landet är det jakt och fiske, meka med bilar, ishockey, bandy, raggarbilar osv som gäller.

Jag förstår du tycker det är orättvist men för tjejer, kvinnor etc dom är mer relationsskapande och har lättare att få samt behålla vänner. Dom är programmerade åt det hållet, precis som att ta hand om barn osv. Så har det alltid varit. Eftersom Sverige är ett bondeland från början och hela samhället lever kvar i fenomenet att man växer upp i lilla orten, går i skolan och har samma klasskompisar till det att man lämnar typ gymnasiet. Man förväntas ha kvar dom kompisarna även om man flyttar och sedan skaffar familj, man släpper inte in nytt folk. Sedan har många inte tid numera att sköta en vänskapsrelation som det var förr i tiden.

Jag har inga vänner och de kompisar jag hade i skolan har alla försvunnit från min värld, jag kan kontakta en del personer säkert men jag har inget gemensamt med dom. Det var mer kompisar bara för att dom gick i min klass.

@Each1Teach1 det var intressant att det finns, annars är det som trådstartaren säger bara dejting smörja över allt tycker jag.

Vad gäller sport finns t.ex. sportpartner appen. Annars är det nog föreningar som gäller. Det är ju inarbetat och folk som är med i en förening är mer öppna mot folk. Det är ju därför man är med i en förening. Det behöver iofs inte betyda att man får en massa vänner där utanför föreningen. Men det är nog enklast den vägen, störst möjlighet i alla fall.

Sedan är ju frågan vilken typ av vän man vill ha, är det bara mer ytliga kompisar att göra grejer med så är det inte så knepigt men en riktigt äkta vän det är grymt svårt att hitta numera.
Citera
2023-05-22, 18:40
Bumpar den här tråden ihop om att få tips. Någon som vet var man kan hitta flera vänner som ung man i slutet 20 årsåldern? Har bara en vän för tillfället. Kvinnor är jag inte ute efter då jag redan pratar med en.
Citera
2023-05-22, 20:07
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Ett problem i sammanhanget med alla dom där dejting- eller kompisapparna, är ju att det mer eller mindre är öppet för alla. Skulle tro många som är ensamma kanske inte är så bekväma med att vara öppen inför vem-som-helst.

Samma med föreningar och liknande. Knappast lockade för känsliga eller sårbara personer.
En av få grejer som marx hade lite rätt i är alienationsteorin.
Citera
2023-05-27, 12:10
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Det finns en svensk sajt som heter Citypolarna, och jag har själv varit ute på trevliga ställen tack vare den. Rekommenderas varmt.

Mvh.

Citypolarna verkar trevlig. Kommer ursprungligen från Göteborg eller Malmö, för de verkar mest väletablerade där, med många möten?

Vi får se till att de växer mer i Stockholm framöver. Kanske några från den här tråden, som skulle kunna bidra till detta?
Citera
2023-05-27, 12:15
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Fler tips om var man kan träffa nya vänner, är de politiska partierna.

De brukar ständigt vara på jakt efter nya medlemmar, och behöver ständigt folk för olika politiska möten och partiaktiviteter, liksom även politiska uppdrag.

Kanske börjar med att söka nya vänner, och slutar upp som medlem i stadsfullmäktige, vem vet?
Citera
2023-05-27, 12:27
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
30, man, har inte haft en vän sen skolan. Noterar att det finns massor av dejting och knullappar men väldigt få bara vänskapsökande. Och de jag hittar är bara för kvinnor. Där finns hur mycket som helst. De jag hittar för män är bögdejtingappar.

Så hur fan hittar man nya vänner som vuxen man? Finns det ingen app för oss?

Känns som det finns rätt många män som saknar vänner, så var är apparna som löser ensamheten som vi alla vet orsakar så mycket lidande hos oss? Ska det vara så
svårt att skapa ett forum för oss att kunna träffas och dela intressen? Kvinnor verkar ha alla dessa moderna sociala verktyg i överflöd…

Sen eftersom att TS verkar vara i den åldern, så kan jag tipsa om ett sätt att skaffa livslånga sociala kontakter, och det är att skaffa barn.

Vänner kan komma och gå i livet, men barnen behåller de flesta nära kontakter med, under hela livet.

Och det är just i slutet av livet, som de flesta känner sig verkligt ensamma. Och då är det viktigt att ha sina barn att omge sig med, för att motverka känslan av ensamhet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in