2021-12-31, 14:00
Medlem
Påverkas CDT värdet i levern av Pregabalin?
Jag undrar då jag tänker på körkortsprover både alkohol och droger och att jag hört rykten om det, någon som vet? 🙂
Citera
2021-12-31, 14:15
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bert1l
Jag undrar då jag tänker på körkortsprover både alkohol och droger och att jag hört rykten om det, någon som vet? 🙂

Startade precis den här tråden

(FB) Finns det någon plats där LÄKEMEDEL bedöms av dess användare? (om inte, varför?)

Tycker det är skandal att det inte finns nån bra sida där man kan hitta info från användare om
olika läkemedel.
Citera
2021-12-31, 14:18
Medlem
Citat:

Det påverkas, men vid körkortsprov tas inte bara CDT, de andra markörerna avslöjar klart och tydligt om det handlar om alkohol.
Citera
2021-12-31, 23:06
Medlem
Kan inte tänka mig att cdt påverkas av pregabalin, varför skulle det göra det liksom?
Citera
2022-01-01, 03:07
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Nej, det ska det inte göra.
Dock om det skulle visa på positivt mot all förmodan så brukar sjukvården komplettera med PET prover för att kunna sålla bort eventuella felaktiga prov.
Citera
2022-01-01, 13:06
Medlem
Muppetys avatar
Nej, det gör det inte. Tar 300 mg pregabalin dagligen o har nyss kollat levern, bad specifikt om att de skulle kolla upp mina levervärden o de var helt ok.

EDIT: Var tvungen att kolla provsvaren, o där ingick inte CDT, utan bara P-ALAT och P-GT. Detta var på vårdcentralen. Men jag har tidigare varit alkoholist o mina levervärden kollades regelbundet. Mina levervärden var väldigt dåliga p.g.a alkoholen.

Men så för ett år sen höjdes min dos Lyrica (pregabalin) o jag blev som förändrad. Slutade bara att dricka alkohol helt efter dagligt drickande i runt 15 år, o vet att när min psykiater kollade levern sist så var alla värden bra, o då ingick CDT i.a.f.
Senast redigerad av Muppety 2022-01-01 kl. 13:11.
Citera
2022-01-01, 16:30
Medlem
För att förtydliga: Synns det på prov att jag är positiv/levervärden efter att tagit pregabalin?
Citera
2022-01-01, 16:32
Medlem
Kan man faila på ett prov en gång eller är det kört då? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här