2021-12-31, 07:51
Medlem
Som en sista utpost försöker jag flashback. Har lämnat in laptopen hos försäljaren ett flertal gånger och de har försökt åtgärda problemen utan framgång, inkl bytt fläkt. Laptopen är köpt tidigare i år (Acer aspire 5). Jag misstänker att felet ligger i batteriet.

* Batteriet blir väldigt varmt när laddaren är inkopplad - även om datorn är avstängd. D.v.s. om laddaren sitter i under natten så möts jag av ett väldigt varmt batteri på morgonen. Detta har aldrig hänt mina tidigare laptops.
* När datorn laddas blir datorn högljudd och varm av att fläkten och batteriet (?) blir väldigt ansträngd.
* Blir spontant högljudd och varm av vanligt surfande (youtube, streaming). Dock svårt att förutspå när det händer. Spel, även primitiva sådana, kommer inte på tal. Då snackar vi säkert 90C.

Det som har hjälpt är att koppla ur laddaren när jag använder datorn, datorn blir både tystare och antar en mer normal temperatur. Problemet är att batteriet dräneras relativt fort (4h). Har också testat ändra "maximal energiprestanda" från 100 --> 50 %. Detta förlänger batteriets tid, men gör datorn avsevärt långsammare i övrigt.
Senast redigerad av g9 2021-12-31 kl. 08:16.
Citera
2021-12-31, 08:21
Bannlyst
Felkonstruterat härke.. Sälj skiten och köp något som är bra istället.
Citera
2021-12-31, 11:28
Medlem
janwindahls avatar
Ifall du har lämnat in den flertalet gånger för samma fel och felet kvarstår så har du rätt att häva köpet. Det hade jag utan tvekan gjort i detta fallet.
Citera
2021-12-31, 11:59
Medlem
SchnellerHeinzs avatar
Acer gör rena skitlaptops är min uppfattning. Tyvärr mannen. Läs på innan du köper nästa hårdvara.
Citera
2021-12-31, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Ifall du har lämnat in den flertalet gånger för samma fel och felet kvarstår så har du rätt att häva köpet. Det hade jag utan tvekan gjort i detta fallet.

När de gör sina kontroller hittar de inget "fel" på datorn, och menar därför att det inte finns skäl att återlämna datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av SchnellerHeinz
Acer gör rena skitlaptops är min uppfattning. Tyvärr mannen. Läs på innan du köper nästa hårdvara.

Min tidigare laptop var också av märket Acer som jag var väldigt nöjd med och hade i ca 7 år innan den började bli långsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in