• 2
  • 3
2022-01-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Hur skulle de agera? De påtalade ofta hur fin jag är och att jag duger, att de älskar mig. Pappa vet jag hade liknande problem som liten, säkert har jag ärvt det där att känna sig mindre än andra människor. Men de peppade mig men kunde inte riktigt göra så mycket då det kvittade vad de sa, för jag intalade mig själv motsatsen.

Edit: Som barn vet jag det var annorlunda, inte förrän i början på tonåren som är en ganska känslig inledning i livet så började problemen. Alltid haft kompisar och fått det jag ville och det ända jag behövde göra var att vara ett barn som fick mina föräldrar att bli stolta. Det kanske gick lite för långt från barndomen i form av curlande och en hel del känslighet som fick mig att vara dumsnäll och inte så grabbig, högljud och tuff.

Fick du uttrycka dina känslor fritt? Eller var en del känslor mer tillåtna än andra? Dina svar tyder inte på att du fick stöttning (i form av att bli hörd) när den dåliga självkänslan dök upp, iaf inte i mina öron. Det låter dessutom som att du har åsidosatt dig själv i en strävan att göra dina föräldrar stolta. (Obs, min tolkning)
Citera
2022-01-02, 19:39
Medlem
flykick666s avatar
Jag anser att man kan dra ner det kraftigt förenklat till tre anledningar till varför människor blir missbrukare. Genetik, umgänge i tonåren och miljö. Har du missbrukar-genen i familjen ökar risken att du fastnar i ett missbruk extremt mycket. Med ett umgänge som använder droger finns tillgängligheten och grupptryck. Jag tror många av oss missbrukare har ett tonårsgäng som testade droger tillsammans och många av dom fastnade. Den miljö du växer upp i är också starkt förknippad med chansen att trilla i missbruk. Om du bor i en favela utanför Rio med minimal chans till jobb, säkerhet och fullt med droger är det såklart större chans att du börjar och eventuellt tillslut fastnar i drog träsket. Bor du i en städad villa förort med liten tillgång till droger minskar ju risken extremt att fasta i nått i mitten elr slutet av tonåren där dom flesta utvecklar beroende-tendenser.

Forskare går fram och tillbaka på denna och dom flesta grejer angående männskligt beteende, men detta är väldigt förenklat det senaste man kommit fram till.

Förutom det jag skrev kan man också titta på hur ens personlighet ser ut. Själv har jag alltid varit extremt rastlös, nyfiken, dålig impuls kontroll och gillar att ha det roligt omkring mig. Med min personlighet kopplat till mitt umgänge i tonåren och beroende-historik i familjen var det match in heaven för ett missbruk att växa fram i. Jag kommer också från städat hem med stabil Svensson familj.

Citat:
Kul att se alla inlägg från knarkare som förtvivlat försöker hitta någon annan att skylla sitt missbruk på. Sönderbrända kroppar och själar är ok, men skammen, det egna ansvaret är det inte.

Det är nog ingen som skyller ifrån sig på omständigheter som fått en till missbruk, i alla fall inte jag. Jag tar mitt fulla ansvar för att det blivit som det blivit, jag hade kunnat säga nej när jag blev bjuden på heroin första gången. Vi är inte förprogrammerade robotar utan nått val. Men det jag räknade upp ovan är det forskning som backar. Det finns saker som man kan diskutera som drabbat en utan att ta på sig en offer-kofta.
Citera
2022-01-07, 10:55
Medlem
StigHails avatar
Kommer från en mycket bra uppväxt och kan bara se tillbaka på min barndom som något underbart.
Nu röker jag crystal meth och heroin innan jag går till jobbet…
Citera
2022-01-15, 22:44
Medlem
Vet ingen % men varit på behandlingen och många hade haft "instabila" familjer men inte alla, tyvärr enligt min åsikt blev även en del av dom som inte verkade haft det itutade att dom haft det med. Men jag är som dig i mycket haft en kanon bra uppväxt med så bra föräldrar det går att ha men blev en missbrukare endå eller myligen var en omåttligt person från start. Är både en rastlös och vetgirig person tror främst rastlösheten vart bidragande iaf.
Citera
2022-02-20, 20:35
Medlem
Beroende finns alla samhällsklasser och familjeförhållanden. Självklart kan yttre omständigheter göra att en beroendeperson halkar längre ner än andra men riktigt så enkelt är det inte. Det förekommer mer i trygga hemförhållanden än många tror.
Citera
2022-11-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillikungen
Vet ingen % men varit på behandlingen och många hade haft "instabila" familjer men inte alla, tyvärr enligt min åsikt blev även en del av dom som inte verkade haft det itutade att dom haft det med. Men jag är som dig i mycket haft en kanon bra uppväxt med så bra föräldrar det går att ha men blev en missbrukare endå eller myligen var en omåttligt person från start. Är både en rastlös och vetgirig person tror främst rastlösheten vart bidragande iaf.

Nästan alla med drogproblem självmedicinerar. Det finns ofta något odiagnoserat i botten. Jag vet att mitt förra drogmissbruk berodde på ptsd o barndomstrauma.

Alla som knarkar har dock inte trauma. Men ofta något annat som de självmedicinerar t.ex biopolär sjukdom. Din beskrivning av dig själv kan tyda på biopläritet "rastlös=manisk".

Många med biopolär sjukdom har haft drogproblem innan diagnos. Ex skådisen claude van daame. Han var värsta kokainmissbrukaren tidigare. Tills han fick diagnosen biopolärsjukdom och litium utskrivet.
Citera
2022-11-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Kommer från en mycket bra uppväxt och kan bara se tillbaka på min barndom som något underbart.
Nu röker jag crystal meth och heroin innan jag går till jobbet…

Har en kompis som dig. Värsta heroinmissbrukaren har han blivit idag. Bra uppväxt (själv har jag knarkat pga ptsd)

Han däremot självmedicinerade inte något trauma. Han tog heroin för att självmedicinera sin odiagnoserade biopolära sjukdom.

Googla "dual diagnosis addiction" finns många diagnoser som kan leda till drogmissbruk.
Citera
2022-11-02, 02:45
Medlem
Gnomegirls avatar
Jag tror det beror en hel del på umgänget.
Jag växte själv upp i övre medelklassmiljö med villor, sommarstugor, segelbåtar och allt som hör "övre" Svenssonlivet till.
Våra föräldrar varnade (och tom förbjöd) oss för att umgås med ungarna från Flempan. (Femingsberg/Grantorp) Men det gjorde det ju extra spännande och coolt att hänga med dem.
Många av oss ville ju visa oss lika coola som Flempanfolket och vi drog i oss allehanda skit just för att visa oss "coola".

De flesta av oss klarade sig hyfsat men en del gick ner sig totalt. En kille jag kände, vars föräldrar var miljonärer dog av en överdos H när han var typ 20-22 år.
Hans föräldrar var helt knäckta då han var enda barnet.

Flera av mina barndomskamrater sitter fortfarande fast i pillermissbruk än idag, och då var vi alla från ett så kallat "fint" område.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2022-11-08, 16:42
Det är ett missförstånd att man endast missbrukar för att man har svåra trauman eller liknande. Tyvärr ett missförstånd som är väldigt utbrett i samhälle och vård.

Ofta har det snarare att göra med att vi har olika känsliga dopaminsystem i hjärnan. En del människor får mindre stimulans/dopamin än andra av vardagliga saker och behöver därför mer stimulans för att bli tillfredsställda och känna mening (detta kallar vi ofta adhd/add).

Det är egentligen ingen sjukdom utan endast ett personlighetsdrag vissa har, och ej utan anledning.
Under människans evolution så har vi behövt sådana människor som tar lite extra risker, utforskar mer och inte bara nöjer sig med hur läget är. Förr fick dessa människor enkelt utlopp för detta genom att t.ex. vara jägare, krigare eller äventyrare/upptäckare, då de inte blev
tillräckligt stimulerade av alldagliga, monotona sysslor som resten av folket i stammarna nöjde sig med.

Dessa drag finns kvar i DNAt hos många av oss idag men tyvärr så är det mycket svårare att få utlopp för detta med tanke på vårt monotona, själsdödande utbildningsystem och väldigt ordnade och inrutade samhälle.

Då det är väldigt svårt för människor av denna personlighetstyp att få den stimulans de behöver från vårt moderna liv så händer det ofta att de istället fastnar i missbruk då drogerna kan ge dem den extra stimulansen de behöver på articifiellt vis.

Är man en sådan person och ej vill hålla på med droger så gäller det att leva ett mer äventyrligt liv och kanske inte nöja sig med ett 7-5 jobb som alla andra. Börja med någon extremsport, ge dig ut på äventyrsresor osv.

Vårt samhälle är ej anpassat till människans natur, särskilt inte till den typ av människa jag nämner ovan.
Senast redigerad av Utspilld 2022-11-08 kl. 16:47.
Citera
2022-11-08, 16:50
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det där låter inte jättesannolikt. Har du någon källa som bekräftar detta?

Det har faktiskt gjorts en mängd studier som visar på att mer intelligenta människor brukar droger i högre grad. En enkel googling och du kommer finna vad du söker, men jag kan hjälpa dig lite på vägen.

https://www.forbesindia.com/article/...gomery/57671/1

https://www.google.com/amp/s/www.psy...re-drugs%3famp

https://www.scientificamerican.com/p...more-11-11-22/

https://www.sciencedaily.com/release...1114221018.htm
Senast redigerad av Utspilld 2022-11-08 kl. 16:55.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in