Jag anser att man kan dra ner det kraftigt förenklat till tre anledningar till varför människor blir missbrukare. Genetik, umgänge i tonåren och miljö. Har du missbrukar-genen i familjen ökar risken att du fastnar i ett missbruk extremt mycket. Med ett umgänge som använder droger finns tillgängligheten och grupptryck. Jag tror många av oss missbrukare har ett tonårsgäng som testade droger tillsammans och många av dom fastnade. Den miljö du växer upp i är också starkt förknippad med chansen att trilla i missbruk. Om du bor i en favela utanför Rio med minimal chans till jobb, säkerhet och fullt med droger är det såklart större chans att du börjar och eventuellt tillslut fastnar i drog träsket. Bor du i en städad villa förort med liten tillgång till droger minskar ju risken extremt att fasta i nått i mitten elr slutet av tonåren där dom flesta utvecklar beroende-tendenser.
Forskare går fram och tillbaka på denna och dom flesta grejer angående männskligt beteende, men detta är väldigt förenklat det senaste man kommit fram till.
Förutom det jag skrev kan man också titta på hur ens personlighet ser ut. Själv har jag alltid varit extremt rastlös, nyfiken, dålig impuls kontroll och gillar att ha det roligt omkring mig. Med min personlighet kopplat till mitt umgänge i tonåren och beroende-historik i familjen var det match in heaven för ett missbruk att växa fram i. Jag kommer också från städat hem med stabil Svensson familj.
Citat:
Kul att se alla inlägg från knarkare som förtvivlat försöker hitta någon annan att skylla sitt missbruk på. Sönderbrända kroppar och själar är ok, men skammen, det egna ansvaret är det inte.
Det är nog ingen som skyller ifrån sig på omständigheter som fått en till missbruk, i alla fall inte jag. Jag tar mitt fulla ansvar för att det blivit som det blivit, jag hade kunnat säga nej när jag blev bjuden på heroin första gången. Vi är inte förprogrammerade robotar utan nått val. Men det jag räknade upp ovan är det forskning som backar. Det finns saker som man kan diskutera som drabbat en utan att ta på sig en offer-kofta.