• 3
  • 4
2021-12-31, 12:18
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jag kan väldigt mycket om matlagning.
Det går alldeles utmärkt att tillaga kött som inte är rumstempat, det är ofta tillochmed en fördel om köttet är svalt när det går i pannan.
Så gör man på dom bästa köttkrogarna, och så bör man göra hemma.
Nej.
Citat:
Det är inte udda på något vis.

Vi tar köttet direkt från kyl för att det är lättare och säkrare att kontrollera stekgraden - få det ā point.

Alla köttkrogar jobbar på det viset.
Vill du ha direkta namngivna exempel så kan jag direkt nämna AG, Svartengrens och Sovel (Stockholm).
Nämner just dessa för att det är krogar jag har jobbat på.

Nu är ju inte jag någon namnkunnig kock (förrutom i den begränsade krets som är Stockholms restaurangvärld), men Johan Jureskogs erfaranhet och kunnande litar du väl på?
Nej.

Om det någon gång har hänt när du praoat på någon av de krogarna är det för att köket ramlat ihop just den kvällen.

Om du försöker tillaga kallt rött kött så störs det av värmen och drar ihop sig istället för att harmonisera med den. Det blir kompakt och förlorar mycket vätska.

Alla kockar ser till att minimera den här effekten genom att ta ut köttet ur kylen minst en timme före tillagning (beroende på styckets storlek förstås).

Köttet ska enligt alla som kan något alls om matlagning vara rumstempererat när ni sätter igång.
Citera
2021-12-31, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Nej.

Nej.

Om det någon gång har hänt när du praoat på någon av de krogarna är det för att köket ramlat ihop just den kvällen.

Om du försöker tillaga kallt rött kött så störs det av värmen och drar ihop sig istället för att harmonisera med den. Det blir kompakt och förlorar mycket vätska.

Alla kockar ser till att minimera den här effekten genom att ta ut köttet ur kylen minst en timme före tillagning (beroende på styckets storlek förstås).

Köttet ska enligt alla som kan något alls om matlagning vara rumstempererat när ni sätter igång.

Stämmer inte.
Alls.

Det var över trettio år sen jag gjorde praktik, jävlar vilka tider.
Kommer ihåg första stället jag gjorde praktik på, Christer Lingströms Edsbacka, jag lärde mig grejer där som jag har nytta av än i denna dag.
Krogbranschen såg lite annorlunda ut då, kan man lugnt säga.

För det första är der inte praktiskt, ekonomiskt eller logistiskt möjligt att ta ut kött en timme innan tillagning i ett restaurangkök.

För det andra får du ingen kontroll över stekgrader (på krogen beställs alla upptänkliga grader, ofta i samma sällskap).
Kockar minimerar risken att inte få klockrena stekgrader dels genom att steka kött direkt från kyl.

Om köttet håller 25-30 grader när det går i pannan går det upp alldeles för fort i temperatur för att ha koll på stekgraderna.

Kvalitetskött drar inte ihop sig eller förlorar vätska om du kör från kylen, prova själv att köpa ett bättre kött nästa gång så kommer du märka detta själv.
Om du inte har provat själv och märkt skillnaden, så dissa mig inte.

Nu drar jag upp Jureskog igen här - men en av anledningarna till att AG är en av landets absolut bästa köttkrogar är kanske att dom kör köttet direkt från kyl (till skillnad mot andra, som du påstår)?
Eller vad tror du?
Har Jureskog, Einarsson, Faerden, deras gäster och matrecensnter/juryer fel och du rätt?

Om jag inte kan få dig att tro på mig så kanske du ändå litar på Jureskog?
Googla bara hur han steker kött och försök själv, återkom om det gick åt helvete så har du min respekt.

Gott Nytt År!
Senast redigerad av cdec 2021-12-31 kl. 13:12.
Citera
2021-12-31, 13:37
Medlem
Citat:
För det första är der inte praktiskt, ekonomiskt eller logistiskt möjligt att ta ut kött en timme innan tillagning i ett restaurangkök.
Det låter rimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
kockar ser till att minimera den här effekten genom att ta ut köttet ur kylen minst en timme före tillagning (beroende på styckets storlek förstås).

Jag har också läst i alla kokböcker att generella regeln är att rumstemperera köttet.
MEN på restaurang blir det kanske för opraktiskt att ha tillräckligt med rumstempererat kött liggande framme hela tiden.

Om man har en stor krog men inga bokningar - ska man ta fram och rumstemperera 50 biffar på chans och hoppas att de blir beställda? Vad gör man efter 4 timmar när det börjar se ut som att de inte kommer bli uppätna - stoppar man tillbaka köttet i kylen då?

Och ibland kommer det förstås hända att det kommer in ett stort gäng och beställer mer än 50 biffar samtidigt - då kommer man tvingas köra vissa direkt från kylen.
Citat:
För det andra får du ingen kontroll över stekgrader (på krogen beställs alla upptänkliga grader, ofta i samma sällskap).
Kockar minimerar risken att inte få klockrena stekgrader dels genom att steka kött direkt från kyl.

Om köttet håller 25-30 grader när det går i pannan går det upp alldeles för fort i temperatur för att ha koll på stekgraderna.
Citat:
en av anledningarna till att AG är en av landets absolut bästa köttkrogar är kanske att dom kör köttet direkt från kyl (till skillnad mot andra, som du påstår)?
Eller vad tror du?
Har Jureskog, Einarsson, Faerden, deras gäster och matrecensnter/juryer fel och du rätt?

Om jag inte kan få dig att tro på mig så kanske du ändå litar på Jureskog?
Kanske råder delade meningar. Heston Blumenthal håller inte med Johan Jureskog.
Se denna video från 2:42
https://www.youtube.com/watch?v=03h5T_tiyx0&t=2m42s
Där säger Heston raka motsatsen till ditt argument om att det blir lättare att kontrollera stekgraden på kall biff

"Another mistake people make is to cook the steak straight from the fridge but by the time you've got the center to the right temperature - the outside is going to be overcooked"

Jag vet inte om råden kanske är såpass olika för hemmakockar och restaurangkockar. Typ att metoden man rekommenderar för hemmakockar är lite simplifierad men då tjänar mer på att rumstemperera.

Men spontant känns det ju som det vore dumt av TV-kockarna att rekommendera rumstemperering om det inte va absolut nödvändigt - för det är ju ett inslag i recept som alla hemmakockar hatar "Åh nej jag vill ju laga mat nuuu - måste jag vänta 2 timmar på biffen att rumstempereras?"
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-12-31 kl. 13:51.
Citera
2021-12-31, 14:17
Medlem
Citat:
Det är inte udda på något vis.

Vi tar köttet direkt från kyl för att det är lättare och säkrare att kontrollera stekgraden - få det ā point.

Alla köttkrogar jobbar på det viset.
Vill du ha direkta namngivna exempel så kan jag direkt nämna AG, Svartengrens och Sovel (Stockholm).
Nämner just dessa för att det är krogar jag har jobbat på.

Nu är ju inte jag någon namnkunnig kock (förrutom i den begränsade krets som är Stockholms restaurangvärld), men Johan Jureskogs erfaranhet och kunnande litar du väl på?

Varför är det lättare att få till det perfekta köttet genom att det är kallt? Snälla förklara, jag är tämligen en gedigen hemmakock och kan definitivt sköta ett kök men aldrig i hela mitt liv fått för mig att steka kalla biffar!
Citera
2021-12-31, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, proffsen lägger inte kallt kött i varm panna.
Watch and learn son.

https://youtu.be/15nfanHfzaA

Citat:
Haha.
Jo, det gör man.
Hur tror du det fungerar i ett restaurangkök?
Trodde dom flesta jobbade så nuförtiden.
Citera
2021-12-31, 14:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Watch and learn son.

https://youtu.be/15nfanHfzaA

Trodde dom flesta jobbade så nuförtiden.

Vad ska det vara bra för? Det blir mycket jämnare resultat om den inte är kall. Eller har han den bara inne en kort stund för att få en kallare yta?
Citera
2021-12-31, 15:22
Bannlyst
Citat:
Vad ska det vara bra för? Det blir mycket jämnare resultat om den inte är kall. Eller har han den bara inne en kort stund för att få en kallare yta?

Nej, köttet ska vara genomkylt när der går på grillen, då får du en jämnare stekgrad.
Citera
2021-12-31, 15:41
Medlem
Citat:
För mig personligen gör jag det för att få mer tid till att bygga på maillarden.

Lägger du på en bit som är 25° går det fort upp till 50°, lägger du på en 2° bit får man någon minut extra i tillagningstid.
Citera
2021-12-31, 15:46
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Man hör så många olika åsikter om detta men finns det någon mer grundat på fakta? Har tiden på marinering av kött betydelse?
Några hävdar att ju längre man marinerar desto bättre
Andra att man åtminstånde ska marinera över natten
Några hävdar att efter 1-3 timmar kan kött inte ta åt sig mer av marinad så resterande tid är ovesäntlig.
Finns det någon fakta kring detta?

Man får vara försiktig så man inte får marinad på fingrarna. Den sugs in i kroppen och förgiftar dig.

Mike Mannerström
Senast redigerad av DonaldTrummp 2021-12-31 kl. 15:49.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in