Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny.Haniver
Nej.
Nej.
Om det någon gång har hänt när du praoat på någon av de krogarna är det för att köket ramlat ihop just den kvällen.
Om du försöker tillaga kallt rött kött så störs det av värmen och drar ihop sig istället för att harmonisera med den. Det blir kompakt och förlorar mycket vätska.
Alla kockar ser till att minimera den här effekten genom att ta ut köttet ur kylen minst en timme före tillagning (beroende på styckets storlek förstås).
Köttet ska enligt alla som kan något alls om matlagning vara rumstempererat när ni sätter igång.
Stämmer inte.
Alls.
Det var över trettio år sen jag gjorde praktik, jävlar vilka tider.
Kommer ihåg första stället jag gjorde praktik på, Christer Lingströms Edsbacka, jag lärde mig grejer där som jag har nytta av än i denna dag.
Krogbranschen såg lite annorlunda ut då, kan man lugnt säga.
För det första är der inte praktiskt, ekonomiskt eller logistiskt möjligt att ta ut kött en timme innan tillagning i ett restaurangkök.
För det andra får du ingen kontroll över stekgrader (på krogen beställs alla upptänkliga grader, ofta i samma sällskap).
Kockar minimerar risken att inte få klockrena stekgrader dels genom att steka kött direkt från kyl.
Om köttet håller 25-30 grader när det går i pannan går det upp alldeles för fort i temperatur för att ha koll på stekgraderna.
Kvalitetskött drar inte ihop sig eller förlorar vätska om du kör från kylen, prova själv att köpa ett bättre kött nästa gång så kommer du märka detta själv.
Om du inte har provat själv och märkt skillnaden, så dissa mig inte.
Nu drar jag upp Jureskog igen här - men en av anledningarna till att AG är en av landets absolut bästa köttkrogar är kanske att dom kör köttet direkt från kyl (till skillnad mot andra, som du påstår)?
Eller vad tror du?
Har Jureskog, Einarsson, Faerden, deras gäster och matrecensnter/juryer fel och du rätt?
Om jag inte kan få dig att tro på mig så kanske du ändå litar på Jureskog?
Googla bara hur han steker kött och försök själv, återkom om det gick åt helvete så har du min respekt.
Gott Nytt År!